Viool van Pierre Silvestre - wat zijn de kenmerken

Discussie in 'Overig' gestart door Pauline, 11 mrt 2006.

  1. Pauline

    Pauline

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    2
    Ik heb een viool in mijn bezit waarin een etiket zit waaruit blijkt dat deze viool gebouwd is door Pierre Silvestre te Lyon in 1857.
    Kan iemand mij vertellen of er bepaalde kenmerken zijn voor dit soort viool en of het raadzaam is deze te laten taxeren.
    Op internet kwam ik een aantal prijzen tegen waar ik als leek nogal van onder de indruk was en nu vraag ik mij dus af of ik de inboedelverzekering moet verhogen (a)

    Alvast bedankt !

    Pauline
     
  2. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Hoi,

    Geen echte info waar je wat aan hebt, maar wellicht wel leuk om te weten. Dat geeft weer meer verhaal en gezicht aan je viool.

    Pierre Silvestre werd in 1801 geboren in Sommerviller (bij Nancy, Frankrijk) en overleed in 1859 in Lyon. Hij leerlingbouwer geweest bij Blaise in Mirecourt en heeft ongeveer 350 violen gebouwd. Ook heeft hij in parijs met Lupot gewerkt. Als hij alleen werkte, werkte hij onder het jou bekende label. Maar wanneer hij echter met z'n broer (Hyppolyte Silvestre) werkte, werd er een ander label gebruikt: Petrus et Hypolytus Silvestre fratres fecerunt lugdun. Voor zover ik terug kan vinden, maakte beide broers samen violen die gebouwd waren naar de violen van Stradivari.

    Juupje
    (die naast viool-liefhebster ook een beetje geschiedenisfreak is)
     
  3. Pauline

    Pauline

    Lid geworden:
    11 mrt 2006
    Berichten:
    2
    Hallo,

    Dank je wel voor je reactie, mooi kort en bondig verhaal. Het is inderdaad leuk om er wat meer van te weten te komen. Ik ben pas sinds 4 weken bezig met cello les dus wie weet waar dit allemaal toe leidt.

    Groetjes,

    Pauline
     
  4. Juupje

    Juupje

    Lid geworden:
    8 mrt 2006
    Berichten:
    22
    Graag gedaan! Veel succes met je cellospel!

    Juupje


    [edit](Dit bericht is door Juupje bijgewerkt op 12/03/2006 om 13:50 uur)[/edit]
     

Deel Deze Pagina