Viool vs. zwaartekracht

Discussie in 'Viool' gestart door zapling, 23 okt 2012.

  1. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    305
    Ik begrijp niet hoe ik met mijn vingers de snaren in zou kunnen drukken zonder tegelijkertijd tegendruk te geven met mijn duim onder de hals of anderzijds met de zijkant van mijn hand of eerste kootje wijsvinger... dit lijkt me echt tegen alle natuurwetten in. Toch zegt mijn lerares dat het mogelijk is om zo, met een ideale handhouding te leren spelen, zonder honderd kilo druk te hoeven geven met de kaak - weliswaar na jaren oefenen, maar toch...

    Het zal duidelijk zijn, ik ben een absolute beginner, maar wel een fanatieke.
    Heeft er iemand tips?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik begrijp niet waarom u de zwaartekracht er bij sleept. Het indrukken van de snaren vergt nauwelijks enige kracht, tenzij uw instrument verkeerd is afgesteld en de snaren dus te hoog liggen.
    Waarom zou de handhouding bepaald worden door de kaakdruk? Dat begrijp ik niet.

    Frits
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik denk dat zapling bedoelt dat hij/zij met de kaak de tegendruk geeft van de kracht die hij gebruikt om de snaar in te drukken zonder de duim onder de hals te plaatsen voor tegen druk. Als je de linker duim niet plaatst en je drukt de snaar in met een vinger gebruik je je kaak in de kinsteun om de viool op zijn (of is het haar?) plek te houden. Je hebt nueenmaal te maken met natuurwetten en dat betekent dat waneer je druk naar beneden geeft, je ook dezelfde druk naar boven moet geven om het voorwerp op dezelfde plaats te houden.