Viool vs. zwaartekracht

Discussie in 'Viool' gestart door zapling, 23 okt 2012.

  1. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    305
    Ik begrijp niet hoe ik met mijn vingers de snaren in zou kunnen drukken zonder tegelijkertijd tegendruk te geven met mijn duim onder de hals of anderzijds met de zijkant van mijn hand of eerste kootje wijsvinger... dit lijkt me echt tegen alle natuurwetten in. Toch zegt mijn lerares dat het mogelijk is om zo, met een ideale handhouding te leren spelen, zonder honderd kilo druk te hoeven geven met de kaak - weliswaar na jaren oefenen, maar toch...

    Het zal duidelijk zijn, ik ben een absolute beginner, maar wel een fanatieke.
    Heeft er iemand tips?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik begrijp niet waarom u de zwaartekracht er bij sleept. Het indrukken van de snaren vergt nauwelijks enige kracht, tenzij uw instrument verkeerd is afgesteld en de snaren dus te hoog liggen.
    Waarom zou de handhouding bepaald worden door de kaakdruk? Dat begrijp ik niet.

    Frits
     
  3. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Ik denk dat zapling bedoelt dat hij/zij met de kaak de tegendruk geeft van de kracht die hij gebruikt om de snaar in te drukken zonder de duim onder de hals te plaatsen voor tegen druk. Als je de linker duim niet plaatst en je drukt de snaar in met een vinger gebruik je je kaak in de kinsteun om de viool op zijn (of is het haar?) plek te houden. Je hebt nueenmaal te maken met natuurwetten en dat betekent dat waneer je druk naar beneden geeft, je ook dezelfde druk naar boven moet geven om het voorwerp op dezelfde plaats te houden.

    Persoonlijk denk ik dat je wel iets tegen druk moet geven met je duim maar je hoeft niet hard te drukken en de boel moet ontspannen blijven tijdens het spelen. Een veel gemaakte fout in het begin is dat leerlingen de hals zowat fijn knijpen van de druk die ze geven en dat is niet nodig en belemert het spel. Dit zal een manier zijn voor jouw juf om duidelijk te maken dat je zo min mobelijk druk met je vingers moet geven om de snaar net genoeg in te druken.

    Voorwaarde is wat Frits zegt dat de viool goed is afgesteld en de snaren dus niet te hoog biven de toets zitten.
     
  4. zapling

    zapling

    Lid geworden:
    5 okt 2012
    Berichten:
    305
    Willeke, jij begrijpt mijn vraag goed, ik snap dus niet hoe ik met mijn duim tegendruk kan geven zonder die ofwel onder de hals te leggen ofwel heel hard te knijpen. Als ik mijn duim houd zoals de bedoeling is, met alleen het topje van de duim bij de toets, dan heb ik helemaal geen grip. Dan moet ik echt best hard knijpen met mijn kin om de zaak in balans te houden.
     
  5. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Bij mij (ik speel altviool, weet niet of daar verschil in zit) raakt mijn linker duim met het dikste deel de hals van de altviool en wel aan de onderkant van de hals...juist om "tegendruk" te geven voor de vingers die de snaren indrukken. De boel moet wel ontspannenzijn en zo min mogelijk kracht gebruiken..net genoeg om de snaar op de toets te drukken en geen knerp geluid te krijgen. Zonder druk is dat volgens mij niet mogelijk.

    Kortom de hals rust op het dikste deel van je linker duim.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    @zapling: met de aanvullende informatie van Willeke, begrijp ik nu wat je bedoelde. Alhoewel ik denk dat een kracht van 100 kg wel een beetje erg veel is.

    Wat ik me afvraag is hoe het dan zit bij violisten die op de Barokstijl hun instrument bespelen. Daar zit geen kinstuk op en ook geen schoudersteun. Dan wordt vasthouden met de kin onmogelijk en zou - als een reactiekracht vereist is- vioolspel en vingers zetten onmogelijk zijn. Maar, zoals we weten spelen deze musici toch rustig de Barokke muziek, schijnbaar zonder problemen.

    Frits
     
  7. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    zo houd je met de knokkel van je index vinger de hals van je viool en de knokkel van de duim. De hals van je viool moet niet hard gedrukt worden met je duim, want als dit constant gebeurt, zal je last krijgen van het switchen naar een hogere positie. Ik weet dat het switchen naar hogere positie pas later gebeurt, maar voorkom eerder de slechte spelhouding, want eenmaal gewend aan de slechte houding, kost je wel veel tijd om het goed te maken.

    je zei dat je bonmusica schoudersteun gebruikt, eigenlijk zou je geen last krijgen van het indrukken van de snaren....zijn je handen wat korter? Waarschijnlijk is het gunstig om een gecentreerde kinstuk te gebruiken (berber of flesch of zo...om te weten welke kinstuk bij u past moet u toch wel naar vioolbouwer gaan om allerlei kinstukjes uit te proberen...ik zelf gebruik Berber kinstuk)
     

Deel Deze Pagina