Viool, waar beginnen?

Discussie in 'Viool' gestart door Wilco, 18 feb 2014.

  1. Wilco

    Wilco

    Lid geworden:
    18 feb 2014
    Berichten:
    3
    Goedendag,

    Ik ben Wilco een 18 jarige student. Ik speel al ongeveer 4 jaar gitaar (met een korte tussenpauze waar ik niet gespeeld heb maar ben het laatste jaar weer fanatiek bezig) en had nu al een tijd het idee te startten met viool spelen.
    Ik heb een goed muzikaal gehoor en kan al redelijk noten lezen (moet nog iets geoefend worden).

    Nu heb ik nog totaal geen verstand van violen en had dus een aantal vraagjes:

    1. Is het mogelijk via youtube het jezelf aan te leren?
    2. Wat is een goede viool en maat? (Ik weet niet of het van toepassing is maar ik ben 1.94 m.)
    Ik had zelf dit gezien:
    http://www.thomann.de/nl/alfred_stingl_by_hoefner_as_180_v_4_4_violin_outfit.htm
    3.
    Zijn er verder nog accessoires of belangrijke dingen die ik moet hebben/weten?
    Ik sta voor alle advies open!

    Met vriendelijke groet,

    Wilco
     
  2. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Hallo Wilco,
    Welkom op dit forum. Jouw vraag komt hier natuurlijk wel vaker langs. Ik ben ook vanaf de gitaar met viool begonnen dus ik weet wel hoe dat gaat.
    De viool is niet een instrument wat je jezelf wel even kan aanleren. Ik zal je vragen beknopt beantwoorden.

    1. Via YouTube kan je altijd wel wat tips opdoen, les nemen is beter omdat je jezelf de basis heel snel verkeerd aanleert. En je blijft op een laag niveau hangen.
    Voor zelfstudie kan je ook een boek als "Speel viool deel 1" gebruiken maar neem toch les, hoeft niet perse iedere week.

    2. De vioolmaat voor een volwassene is 4/4. Ik zou je willen aanraden te beginnen met een huurviool. Veel goedkope violen komen na de "kennismaking" weer op marktplaats terecht. De viool die je laat zien is een betrekkelijk goedkope studieviool. Als je serieus les neemt zal je al snel iets beters willen hebben denk ik.

    3. Je hebt een viool nodig met koffer, een strijkstok, hars, schouder en kinsteun, een muziekstander, veel doorzettingsvermogen en een goede docent.
     
  3. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Inderdaad: docent zoeken, viool huren (bij een vioolbouwer a.u.b.) en basisbeginselen leren. Pas een viool aanschaffen wanneer je het een beetje onder de knie hebt. Een goede verhuurder rekent een deel van de betaalde huur als korting aan bij aanschaf uit zijn/haar collectie. De Höfner made in China (onder het etiket A. Stingl) behoren wellicht niet tot de aller-allerberoerdste, maar vergen al gauw een paar uur vioolbouwerswerk en hier en daar wat andere onderdelen en betere snaren: Dat vertellen meneer Thomann en zijn trawanten er niet bij. Ik heb in mijn winkel annex verhuurpraktijk in de laatste dertig jaar vele, vele honderden beginners aan een huurinstrument geholpen, waaronder ook een beperkt aantal "doe het zelvers". De geslaagde doe het zelvers zijn in al die jaren denk ik op de vingers van één hand te tellen en dan houd ik minimaal twee vingers over, waarmee ik je niet wil ontmoedigen natuurlijk;)
     
  4. Wilco

    Wilco

    Lid geworden:
    18 feb 2014
    Berichten:
    3
    Oke allereerst ontzettend bedankt voor de hulp!
    Ik heb wel het probleem dat ik student ben en niet heel veel geld te besteden heb... dus heel veel duurder dan 250 euro zal het voor mij niet worden ;) Kan ik dan misschien beter 2e hands gaan kijken? Dan ga ik ook maar eens wat lessen nemen!
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Van 250 euro betaal je ruim twee jaar vioolhuur inclusief schoudersteun, stok, kist en viool. "tweedehands" violen zijn niet persé goedkoper dan nieuwe en vergen vaak nog een flink bedrag aan renovatie of achterstallig onderhoud. De kans is heel groot dat je als argeloze en onervaren koper iets aanschaft waaraan je niets hebt. Het advies (is al veel eerder en veel vaker gegeven op dit forum) HUUR en koop pas iets wanneer je voldoende techniek hebt om te kunnen oordelen. Helaas geldt dat ook voor studenten, arm of rijk.
     
    Laatst bewerkt: 19 feb 2014
  6. Wilco

    Wilco

    Lid geworden:
    18 feb 2014
    Berichten:
    3
    haha je moet er wat voor over hebben! Ben blij dat ik mijn vragen toch maar gepost heb anders had ik blind een viooltje aangeschaft waar ik vrij weinig aan zou hebben.. ;) Bedankt voor de hulp en ik ga eens een goed adresje zoeken!
     
  7. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Je kan op youtube wel eens tips op doen. Maar echt viool leren spelen doe je bij een leerkracht die je wekelijks te zien krijgt en je goed kan opvolgen. Je zal in het begin gemakkelijk fouten maken die je nog lang achtervolgen omdat je ze zelf niet opmerkt en derhalve niet in de kiem kan smoren.

    Zoals hier boven aangehaald is het huren van een instrument zeker geen slecht beginpunt. Later kan je dan nog kopen.
    Als je toch een viool zou komen neem dan in godsnaam iemand mee die er flink wat van kent. Ik ben geen expert op vlak van violen, en daarom zal ik ook nooit alleen een viool gaan kopen. Het is ook altijd leuk om iemand die goed uit de voeten kan erop te laten spelen, kwestie van "de viool eens te laten klinken".

    Ik heb me enkele jaren geleden toch eens een kat in een zak gekocht, hoewel we er met twee violisten stonden die al wel wat hebben zien passeren van violen. Als je er dan later weken of maanden op speelt merk je toch dat de viool eens een accident heeft gehad. Iemand die er meer van kent, die ziet zoiets meteen en weet wat ie koopt.

    Maar investeer in het begin vooral in menselijk kapitaal (d.i. neem een goede viool docent). En investeer dan in een viool eens je de smaak te pakken hebt er weet dat je er iets van kan.
     
  8. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    En als je dan als student echt geen (gemiddeld) 750 euro per jaar hebt om wekelijks 30 minuten les te nemen kun je eens kijken of er in jouw buurt een conservatorium zit en contact leggen met een vioolstudent aldaar. Zij willen wel eens leerlingen aannemen tegen een lager tarief om zo ervaring op te doen of een eigen praktijk op te starten. Zo kan de ene student de andere helpen...en een conservatorium student is altijd beter dan een willekeurige amateur die viool kan spelen maar geen idee heeft van les geven.
     
  9. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Studeren aan de plaatselijke academie kan toch niet zo duur zijn?
     
  10. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Vioolles kost bij een vioolschool ongeveer 35 euro per uur, aan een gewone muziekschool op jaarbasis 743 euro voor een half uur per week, of 8 x 93 euro
     
  11. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Amai, da's veel...
    Hier in Antwerpen is het 220 euro per jaar voor een volwassene.

    Ben je (18+) student, dan betaal je maar 130 euro voor een jaar les...
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.983
    Homepage:
    Vlaanderen heeft dan kennelijk nog volop staats- of gemeenteondersteuning van muziekscholen, iets dat in NL helaas op veel plekken is weggebulldozerd door kortzichtige liberalen, zogenaamde sociaal-democraten en ander cultuurhatend politiek tuig.
     
  13. MathiasB

    MathiasB Mathias

    Lid geworden:
    26 apr 2009
    Berichten:
    98
    Homepage:
    Da's inderdaad jammer. Cultuur zou overal te wereld een belangrijke plek moeten krijgen. (met cultuur bedoel ik niet alleen muziek)
     

Deel Deze Pagina