onlangs werd mij een viool aangeboden waarvan ik het geluid wat 'dof' vond, weet iemand hoe je dit kunt verbeteren? De snaren waren vernieuwd en van het merk Dominant. De viool zelf zag er prima uit, begin jaren 1920.
Wanneer er nieuwe snaren van een redelijk merk op de viool zitten, kun je het beste de stapel en de kam bij een vioolbouwer na laten kijken. Sommige instrumenten klinken echter ook na optimalisering van stapel en kam nog niet naar wens.
Hoi, Misschien is hij lang niet bespeeld? Dat kan ook de reden zijn en hoe meer je er dan op speelt hoe mooier de klank zal worden.. Dat is toch vaak een 'gokje' omdat je niet weet hoe hij gaat klinken als hij ingespeeld is. En ik praat maar over 'hij'... Groetjes
goedendag, erg bedankt voor de antwoorden, kun je zien hoe belangrijk en de behoefte van dit forum is. Ik weet het niet heb heb het niet gevraagd. Kan zijn dat er inderdaad lang niet op gespeeld is. Maar hier heb je het weer, er komen direct al kosten bij. De vraagprijs was ong. 1300 euro zonder toebehoren. vr.gr.
Sinds een paar maanden heb ik een eigen viool, die inderdaad steeds mooier is gaan klinken. Hoe kan dat? Heeft die verbeterde klank een natuurkundige of psychologische oorzaak? Of misschien beide? Heeft dat met de trillingen te maken? Is hij dan 'in vorm getrild' als de viool ingespeeld is? Of ben ik in de loop van de tijd van de klank gaan houden en steeds wil perfectioneren - voor zover een beginneling dat kan?
Niet iedereen is het eens met de bewering dat een viool steeds beter gaat klinker naarmate zij langer bespeeld wordt. Mijn ervaring is echter dat zoiets wel degelijk plaats vind. Een verklaring laat zich niet gemakkelijk geven, maar er zijn fabrikanten die daar handig op in proberen te spelen, getuige de aanprijzingen van apparaatjes die een versnelde inspeelactie moeten nabootsen. Zie daartoe eens het forum over dergelijke hulpstukken. Wat volgens mij ook zeker meespeelt is de gewenning aan je instrument en het precies weten hoe je de mooiste klank eruit kunt halen, naast je eigen gemoedstoestand omdat je je dag niet hebt: de psychologische kant van de zaak. Ook fysische verschijnselen kunnen naar mijn mening de klank van het instrument beïnvloeden, zoals daar zijn de luchtvochtigheid en de temperatuur. Beide kunnen van dag tot dag verschillen, waardoor het lijkt dat er wat 'mis' zou zijn aan het instrument. Ik heb ergens ook eens geschreven dat het -plastisch uitgedrukt- mogelijk te maken heeft met de houtcellen die onder invloed van de trillingen zich hebben 'gericht' of gerangschikt in de meest gunstige manier om te kunnen trillen. Maar of dit werkelijk zo is betwijfel ik, er is echter geen onderzoek naar gedaan hóe het kan, maar wel dat er klankverbetering plaats vindt. (Zelfde artikel als waarnaar ik hier zojuist verwees). Frits
Waarom richt je je op deze specifieke viool, terwijl hij best een hap geld kost en niet helemaal is wat je wenst? Er zijn voor € 1300 een heleboel prachtige violen in de markt. PS: Hmm... ben ik het nu eens met Bert Boon... ja, hoor, de wonderen zijn de wereld nog niet uit
De teneur van mijn opmerking was dat je bij een VIOOLBOUWER ook voor 1300 euro iets moois kunt vinden. Bij allerlei andere bronnen is dat maar de vraag. Dat je dat met me eens bent verwondert me zeker!
erg goed en interessant dat u allemaal zo reageert, echter als u goed leest heb ik deze viool nooit gekocht. alleen al om de bijkomende kosten.
Ja, het werd al bijna eng . Maar mijn punt was meer dat de persoon in kwestie verder moest gaan kijken dan alleen die ene viool. Daar was ik het zeker mee eens.