viool

Discussie in 'Viool' gestart door betinais †, 28 jun 2009.

  1. betinais †

    betinais †

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    36
    goedendag,

    hoe kan ik nu het beste in de viool kijken je kunt nml.niet even de (deksel) er af halen

    heeft iemand een idee ?
    ik wil dit om evt.beschadigingen te zien bij aankoop.

    Opmerking:
    Ik heb dit onderwerp ondergebracht naar daar waar het hoort: Bouw. Graag zag ik de onderwerpen geplaatst in het juiste forum. Moeilijk is het niet: even de erbij behorende beschrijving van de index van het forum lezen en men weet onder welk forum en welke categorie het onderwerp moet staan.

    De categorie FAQ is een heel aparte categorie waar in ieder geval vragen over hoe binnenin een viool te kijken, niet thuis horen. Er zijn inmiddels al vijf onderwerpen, steeds vanauit FAQ en hetzelfde forumlid, door mij naar elders verplaatst. Nu het tot een enkele keer beperkt blijft, is het nog wel te doen deze te verplaatsen, maar het begint systematisch te worden en dat is niet de bedoeling.

    Frits - administrator

     
  2. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Heb je een tandartsspiegeltje? In combinatie met een zaklamp kun je al heel wat zien met zo`n ding. Ook zijn er in de handel spiegeltjes met een lampje op een buigbare arm. Daarmee kun je na wat oefening tot in de moeilijkste hoeken kijken.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Met een (tandarts)spiegeltje kun je door het f-gat maar beperkt wat zien.
    Veel beter gaat het wanneer het staartstuk wordt verwijderd en vervolgens de eindknop eruit wordt gehaald. Door het vrijgekomen gat kan dan worden gekeken terwijl men het spiegeltje door een van de f-gaten houdt en steeds verdraait. Van belang is ook daarbij de juiste lichtinval te hanteren anders zie je nog niet veel.
    Dit is eigenlijk dezelfde manier als waarop de stapel op zijn plaats wordt gezet en wordt gecontroleerd of die aan alle kanten aansluit aan de bladen.
     
  4. betinais †

    betinais †

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    36
    zal er rekening mee houden vind het een super en leerzaame site ga zo door!!
     
  5. betinais †

    betinais †

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    36
    bedankt voor je bericht super!!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Betinais: heb je post#3 gelezen? Want zoals Joss22 het beschrijft gaat het niet! ;)
     
  7. betinais †

    betinais †

    Lid geworden:
    17 jun 2009
    Berichten:
    36
    klopt helemaal ik weet het, werkt niet heb het al geprobeerd.
     

Deel Deze Pagina