Vioolboeken Fiddle time

Discussie in 'Viool' gestart door rise, 18 jan 2019.

  1. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Hallo,

    Ik vroeg me af of iemand weet of de serie van vioolboeken Fiddle time ( starters, joggers, runners ) inderdaad meer fiddle muziek bevat ?
     
  2. Ellende

    Ellende

    Lid geworden:
    8 okt 2018
    Berichten:
    48
    Meer dan wat precies? Heb je zelf een andere methode en wil je die vergelijken? En wat versta jij precies onder fiddle muziek?
     
  3. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Meer Ierse volksmuziek achtig = fiddle muziek ? Of zeg ik nu hele gekke dingen ?
    Ja zelf de methode van de 21ste eeuw nu.
     
  4. Ellende

    Ellende

    Lid geworden:
    8 okt 2018
    Berichten:
    48
    Ik wilde gewoon ff checken ;) Als je op zoek bent naar dat soort muziek voor viool dan kan ik wel eens kijken of ik wat voor je kan inscannen? Een paar jaar geleden heb ik in Cambridge een boekje op de kop getikt met muziek die daar volgens mij bij in de buurt kwam, wel vooral korte stukjes.

    De fiddle time methode heb ik trouwens voor cello en ik heb tot nu toe niet het idee dat er zoveel fiddle in staat. Maar ik ben natuurlijk ook nog niet heel ver, en misschien zijn ze voor viool heel anders.
     
  5. Brienneoftarth

    Brienneoftarth

    Lid geworden:
    25 nov 2018
    Berichten:
    48
    Ik heb zelf het boek Irish melodies van joachim johow. Met cd waarbij de liedjes zowel met viool als zonder vioolspel op staan. Zijn erg leuk, als Ierse muziek iets is wat je zoekt kan ik deze aanraden!
     
  6. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ik zal er eens op googlen. Misschien ben ik er nog niet ver genoeg voor gevorderd hoor. Alhoewel iets simpels zou moeten lukken.

    Ellende, inscannen zou helemaal super zijn !
    Jammer dat de fiddle serie niet echt met fiddle muziek werkt. Zal vast voor viool niet anders zijn als voor cello. Gaat het goed met de cello lessen ?
     
  7. Ellende

    Ellende

    Lid geworden:
    8 okt 2018
    Berichten:
    48
    Heb het vast opgezocht: het heet “Irish Session tunes”.

    Je kunt hem vinden in bijvoorbeeld de webshop van Stretta music. Niet om die site te promoten ofzo maar daar kun je zien hoe het eruit ziet en een voorbeeld van bladmuziek bekijken.

    Het is niet speciaal voor viool geschreven dus er staan geen op/afstreek aanwijzingen of vingerzettingen in. Volgens mij is alles zonder positiewisselingen te spelen. De meeste stukjes zijn redelijk kort en met twee kruizen als voorteken, dus dat zul je denk ik al best snel kunnen proberen. Het ziet er misschien wat intimiderend uit vanwege de korte noten, maar je kunt het natuurlijk zo snel spelen als je zelf wil ;) Als je het geld kunt missen dan is het wel een goed boekje om te kopen misschien, er zitten namelijk ook CDs bij zodat je de melodie kunt volgen.

    Edit: cello gaat superlekker, klinkt stiekem al veel sneller mooi dan mijn viool deed.
     
  8. marijke

    marijke

    Lid geworden:
    23 nov 2018
    Berichten:
    96
    Heb beide hier liggen... Cello time joggers, runners, sprinters en fille time joggers, runners. Veel zelfde melodietjes, maar niet wat jij zoekt!
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Je kunt natuurlijk ook gelijk naar de site gaan waar gratis fiddle bladmuziek uit bijvoorbeeld Ierland is te krijgen en vaak ook nog een geluidsopname van te horen is.
    http://www.celticscores.com/origin/Ireland/
    En dan zijn er altijd stukjes die al willen lukken en de rest gaat lukken telkens als je weer wat verder bent.
     
    Ellende vindt dit leuk.
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Alleen zijn genoemde boeken volgens mij wel meer didactisch verantwoord dan als je op een gratis site gaat kijken. Je moet dan maar wat zien te vinden wat je kunt. Ook is de 'bladspiegel' van wat je dan van die sites print ook lang niet altijd prettig te lezen. Dat zijn van die dingen waar ze bij drukkerijen meer op letten (er zitten op de site van www.imslp.org overigens veel ingescande muziekboeken, maar dan valt het toch nog wel tegen wat je op je print terugziet).

    Ook een aardige site is http://www.celticguitarmusic.com/tb_main.htm met in g-sleutel genoteerde melodieën gesorteerd naar type (reels, jigs, airs, waltzes en meer.)
     
  11. Brienneoftarth

    Brienneoftarth

    Lid geworden:
    25 nov 2018
    Berichten:
    48
    https://fiddlehed.com

    Hier staan instructies etc bij ook voor beginners, ik heb het zelf nog niet bekeken maar mijn vader gaf me deze tip. Hopelijk heb je er wat aan!
     
    Laatst bewerkt: 1 feb 2019
  12. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Bedankt iedereen, ik ga eens kijken !
     
  13. Brienneoftarth

    Brienneoftarth

    Lid geworden:
    25 nov 2018
    Berichten:
    48
    @rise Ik moest net aan je denken toen ik kaartjes bestelde voor the gloaming as vrijdag in Utrecht. Misschien vind je het ook wel wat, misschien vind je het helemaal niets. Ik zou ze zeker even opzoeken en luisteren!
     
  14. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ik zit nu te luisteren, leuk !!!! Dank je wel.
    Dat wordt nog heel lang oefenen om zoiets te kunnen, wel super om zo'n doel te hebben toch ?:)
     

Deel Deze Pagina