Vioolbouw met brandmerk stempel SAG Trade Mark

Discussie in 'Viool' gestart door slovbel, 15 jul 2004.

  1. slovbel

    slovbel

    Lid geworden:
    7 jun 2004
    Berichten:
    9
    Homepage:
    Zoals velen ben ik ook eigenaar van een Stradivarius viool. De stempel erin: Antonius Stradivarius Cremonensis Faciebat Anno 17 en met het gekende cirkeltje AS met middenin een kruis. Wat echter bijzonder is aan dit instrument: onder de stempel is een ingebrand kenteken: een cirkeltje met daarin een notenbalk met een figuurtje en daarboven (meelopend met de cirkel de letters SAG; en onder het cirkeltje (eveneens meelopend met de cirkel de woorden "Trade Mark". Ik veronderstel dat het een oud viool is dat gebouwd werd in een werkplaats (firma?), volgens de normen van A. Stradivarius, en waarvan meerdere exemplaren verkocht werden met bestemming Amerika. Kan me iemand helpen om de vioolbouwer te vinden die het merk "SAG - Trade Mark" gebruikte?? Ook zou ik graag aanwijzingen bekomen voor het aankopen van boeken omtrent de vioolbouwers en de geschiedenis in de vioolbouw. Alvast bedankt voor de reactie.
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Ik heb flink zitten googlen en zo maar ben er ook niets verder mee gekomen.

    Is het misschien mogelijk dat je een plaatje (foto) op internet plaatst?

    Ik ben best benieuwd.

    Groetjes van remi
     
  3. slovbel

    slovbel

    Lid geworden:
    7 jun 2004
    Berichten:
    9
    Homepage:
    Beste Remi, Dank voor de hulp in het zoekwerk. Wat ik reeds vond, eveneens via internet, is de voorlaatste zin op een pagina in de website: www.antikbrevkassen.dk/stort.asp?selbinr=9290, namelijk "Derer jo tale om en gammel sag". Dit staat na een beschrijving van de stempel, en ik vermoed dat de zin betekent: daaronder staat een kenteken sag.
    Een foto van het brandmerk kan ik spijtig genoeg niet nemen (binnen in het viool). Groetjes
     

Deel Deze Pagina