Vioolbouwatelier Karel van der Meer

Discussie in 'Viool' gestart door Tobias, 3 feb 2014.

1. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Op het Internet vond ik een afbeelding van een schilderij van het Vioolbouwatelier van Karel van der Meer, het geeft volgens de beschrijving de situatie weer van het Atelier in 1906.
    Nu vraag ik me af zou dit schilderij nu een geromantiseerde afbeelding zijn of heeft van de Meer werkelijk in zo'n omgeving zijn Violen gebouwd.
    Het is bekend dat hij werknemers had toch is er op dit schilderij maar één mannetje te zien, het ziet er nogal wat rommelig uit allemaal, het is denk ik zomer want tegen de kachel staat nonchalant een cello geparkeerd. Vioolbouwatelier  Van de Meer 1906.jpg
    Het mannetje heeft zo te zien alleen meer wat licht van het kleine raam, wat de zorgvuldigheid bij het bouwen niet zal hebben bevorderd.

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Ik denk niet dat de cello tegen de kachel aan staat. Als je onderwijs hebt genoten in het vak stereometrie dan kun je afleiden dat de cello zo'n beetje staat ter hoogte van de vaas, leunend tegen een bankje of stoof(?). Het kan daarom naar mijn menig ook rustig herfst of winter zijn, hoewel er geen sneeuw valt te bespeuren op het dak van het er tegenoverliggende huis. Het is wel een stemmig plaatje.

3. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Inderdaad hij staat zelfs iets verder dan de tegenover staande cello en ook ergens tegenaan, ik denk wel dat het winter is en dat beiden cello's klaar staan om opgestookt te worden, misschien wel cello's uit China je weet maar nooit.

4. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Dan zal Karel toch eerst met de botte bijl aan de slag moeten want zo krijgt hij er geen stuk cello in.

5. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Zo te zien staat rechts op de voorgrond de bijl al klaar.
    Er hangen trouwens wel veel Violen aan het plafond, lijkt
    me niet zo best in verband met de warmte.

6. Oosterhof Vioolbouw

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Maar het moet een botte bijl zijn! Deze is te scherp! Karel moet er met de botte bijl doorheen.

7. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Ja dat is zo dit is een scherpe bijl, daar had ik niet zo op gelet, voor een Chinese viool kan een bijl niet bot genoeg zijn, want met een botte bijl krijg je veel splinters, dat is niet alleen een mooi gezicht maar brand ook veel beter.

8. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Tobias,
    Ik denk dat hij inderdaad in zo'n omgeving kan hebben gebouwd.
    Kijk maar eens hoe een "modern" atelier er uit ziet (Sprenger in Mittenwald)

9. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Dit is een prachtig atelier, deze bouwer heeft gevoel voor schoonheid, dat zie je aan zijn atelier, een echt goede Vioolbouwer is niet alleen een vakman maar ook een kunstenaar.

10. Hopf

Hopf ♫ ♪

Lid geworden:
    10 okt 2005
    Misschien had hij zijn atelier vanwege de foto opgeruimd ;)

Hopf

Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  11. Maurien Bart

Maurien Bart Maurien Bart

Lid geworden:
    2 jan 2013
    Homepage:
    Hij weet de ruimte wel te benutten, maar...
    als dat opgeruimd is... Die strijkstokken staan allemaal op omvallen, ik vind het een rommel.

12. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Een atelier hoeft niet opgeruimd te zijn om mooi te wezen, een rommelig vol atelier kan toch schoonheid uitademen, kijk toch eens naar die klimop in de hoek en de prentjes aan de muur.

13. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Hierbij een fotootje van het opgeruimde atelier van Anton Sprenger. Sprenger.jpg

14. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Is een andere werkplaats. Mijn foto's heb ik jaren geleden gemaakt aan de Jaisweg, daar zit Sprenger blijkbaar niet meer.

Laatst bewerkt: 16 feb 2014

Deel Deze Pagina