Vioolbouwer G.C. Ba...? Amsterdam 1878

Discussie in 'Overig' gestart door Bettina †, 7 mei 2005.

  1. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    In een kleine viool (weet niet precies welke maat) staat op het etiket G.C. Ba... (rest niet te lezen), Amsterdam 1878.

    Wie kan mij de naam van deze vioolbouwer vertellen, en heeft misschien nog wat meer informatie?

    Bij voorbaat dank voor jullie moeite,
    Bettina
     
  2. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste Bettina,

    Kun je mischien een foto(tje) maken van het label.
    Vaak wil dit ook nog best lukken met een webcam (lensje goed afstellen) en een zaklantaarn. En deze foto posten (plaatsen).

    Als ik op de site van Bartolomé Straatemeier kijk, the Dutch Violin pages kom ik niet bij het zoeken naar: G.C. Ba... niet verder als de heren Bachman.
    De eerste Johannes Ernst Bachman zou dus in aanmerking kunnen komen.

    [copy and paste]
    Johannes Ernst Bachmann 1816-1886

    Biography

    Johannes Ernst Bachmann was born in Niederhorn in Hessen (Germany). It's unknown when he moved to The Netherlands but in 1844 he was living in Amsterdam at Agnietenstraat B280. In 1851 his son was born, also named Johannes Ernst. Later he moved to Warmoesstraat where he died in 1886. Bachmann mostly made good basses.

    From: De Hollandsche vioolmakers, by Dirk J. Balfoort, Amsterdam 1931

    Ook het boek 400 jaar vioolbouwkunst in Nederland geeft de zelfde vermelding.

    Ik hoop dat je er wat aan hebt.

    Groetjes van Remi
     
  3. Bettina †

    Bettina †

    Lid geworden:
    7 mei 2005
    Berichten:
    37
    Homepage:
    Bedankt voor alle moeite, Remi. Het zou heel goed kunnen zijn dat de naam Bachmann is. De viool is niet van mij, maar ik zal kijken of ik aan een foto van het labeltje kan komen.

    Hartelijke groet,
    Bettina
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Bettina,

    de kans dat het deze vioolbouwer is lijkt me klein, te meer daar deze man voornamelijk contrabassen gemaakt schijnt te hebben. Hield kennelijk van het gotere werk. Het instrument waarom het hier in jouw geval gaat is een kleine(re) viool, zoals je schrijft.
    De website waar Remi z'n informatie vandaan heeft zal ik hierbij nog even vermelden, zodat je die ook zelf kunt nalezen en eventueel voor toekomstig gebruik kunt raadplegen.

    http://users.bart.nl/~bstreet/

    groeten,

    SB
     

Deel Deze Pagina