Viooldocent gezocht in Den Haag

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door vioolat36, 29 okt 2023.

  1. vioolat36

    vioolat36

    Lid geworden:
    16 okt 2023
    Berichten:
    6
    Goedenavond,

    Langs deze weg probeer ik een docent te vinden die mij wil leren viool spelen. Ik heb zelf al een aantal mensen aangeschreven; voor hen gaan de zaken kennelijk goed, want niemand heeft geantwoord. Dus probeer ik langs deze weg iemand te vinden die wel enthousiast wordt bij het idee van een volwassen student die nog nooit een viool heeft vastgehouden...

    Zelf ben ik 36, woon in Den Haag en heb harp als achtergrond (geen conservatorium). Ik kan noten lezen maar heb helaas weinig muziektheorie gehad. Mijn muzikale voorkeur ligt bij Barok, Midden-Oosterse muziek, Iers en film en TV. Met zware klassieke muziek heb ik helaas weinig op. Mijn favoriete genre is Epic Score (denk stijl van Hans Zimmer en Two Steps from Hell) en zou van laatstgenoemde heel graag muziek willen leren spelen. Als je mij zou vragen wat mijn muzikale doel is dan is uiteindelijk het nummer "Blackheart" van Two Steps From Hell en Toss the Feathers van The Corrs te kunnen spelen.

    Wellicht ook handig om te weten is dat ik linkshandig ben en ook echt een linkshandig instrument nodig heb. Mocht ik ooit zover komen dan zou ik het ook heel gaaf vinden als mijn docent open zou staan voor muziek op de elektrische viool.


    Alvast bedankt voor jullie tijd en moeite,

    Groet,

    Vioolat36
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Linkshandigen spelen in principe op een gewone (rechtshandige) viool omdat voor vioolspel zowel de rechterhand als de linkerhand erg belangrijk zijn. Uitzonderingen zijn wellicht personen met een beperking aan juist de linkerhand (missen van een of meerdere vingers etc.) die strijken nog mogelijk maakt.
    Ik adviseer juist telefonisch contact te leggen en uw verwachtingen te bespreken met een beoogde docent om te kijken of daar "muziek in zit"
    Veel succes!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Het maakt voor de hand c.q. arm niet uit of er een reguliere 'rechtse viool' wordt gehanteerd. Dat komt omdat er vanaf nul gestart wordt en dan is het voor de rechter- of linker hand even moeilijk. Kwestie van aanleren.
     
  4. vioolat36

    vioolat36

    Lid geworden:
    16 okt 2023
    Berichten:
    6
    Hoi allemaal,

    Bedankt voor je de reactie. Ik begrijp jullie punt, maar ik heb vaker met dat bijltje gehakt en geleerd dat sommige dingen toch echt handiger zijn met links :) Vooralsnog hoop ik dat er een docent is die deze oproep ziet en wil reageren :)
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ik heb óók vaker met dit bijltje gehakt en blijf bij mijn advies. Alvast succes met de discussie hierover met uw aanstaande docent!
    Mocht u toch echt een linkshandig instrument willen: Ik kan u er aan helpen.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Mocht het ooit zo ver komen dat u zich als gevorderde violist verder wilt bekwamen in het orkestspel, dan is er een probleem. Want er zijn geen of bijna geen links strijkende violisten. In ieder geval is het dan wel handig om rechts te gaan zitten wanneer er met twee man aan een lessenaar gespeeld wordt.

    Linkshandig viool.jpg


    Er is elders op dit forum wel het e.e.a. te lezen over links spelen.
     
    Laatst bewerkt: 31 okt 2023
  7. Snelviooltje

    Snelviooltje

    Lid geworden:
    25 sep 2014
    Berichten:
    170
    Geheel tegen mijn gewoonte in, ben ik het deze keer helemaal eens met Bert en Frits ;)
    Ik denk dat vooral als late starter je een voordeel hebt als linkshandige. Vooral de eerste jaren is je linkerhand het allerlastigste en de reden waarom viool zo'n stijle leercurve heeft: je moet namelijk met je linkerhand een rare draai maken en daarbij dan gaan leren om je vingers héél precies ergens te plaatsen. Dat komt nauwkeurig op minder dan een halve millimeter, anders is het zó rete-vals dat het niet om aan te horen is. En vooral met die epische muziek zijn juist de streken (je rechterhand) niet zo bijster moeilijk.

    Wellicht een beetje een rare vraag, maar heb je al geprobeerd om te spelen? Ik vraag dit omdat ik de afgelopen jaren enkele keren om advies ben gevraagd om bijv een viool te kopen en bij wie les te nemen, terwijl dan blijkt dat die personen nog nooit een viool zelfs van dichtbij hebben gezien. Ik zou zeggen voordat je de beslissing neemt om persé andersom te gaan spelen om er eerst eens een vast te houden en een proefles te nemen. Zodat je enig idee hebt wat het betekent voor je linker- en rechterhand. Als je dat dus nog niet gedaan zou hebben.
     
  8. vioolat36

    vioolat36

    Lid geworden:
    16 okt 2023
    Berichten:
    6
    Hoi daar,

    Ik heb het wel eens geprobeerd (lang geleden weliswaar) het voelde enorm raar aan. Op de harp hebben wij de rechterhand voor de melodie (dus de vingerzetting) en de linkerhand voor de begeleiding (wat naar mijn gevoel meer overeenkomt met het strijken met de strijkstok). Daarnaast heb ik een behoorlijk probleem met spiegelen , naar mijn gevoel wordt dat een enorm gepruts en zou het voor mij logischer zijn de vingerzetting met rechts te doen (doe je met harp ook) en de stok in de linkerhand te hebben. Ik kan uiteraard eens kijken of het in de loop der jaren veranderd is.
     
  9. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    De eerste kennismaking met een strijkinstrument (m.n. door een volwassene) voelt altijd "raar" aan, ook voor rechtshandigen, omdat een viool of alt in een nogal onnatuurlijke houding worden bespeeld. Daar moet je aan wennen, het is niet anders!
     
  10. vioolat36

    vioolat36

    Lid geworden:
    16 okt 2023
    Berichten:
    6
    Maar, even terug naar het oorspronkelijke topic; ik heb inmiddels een aantal docenten aangeschreven, maar helaas krijg ik van niemand reactie. Wellicht ziet een viooldocent in Den Haag deze oproep en wil langs deze weg met mij in contact komen..?
     
  11. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    459
    Ik vond mijn docent via apprentus, hier staan vaak ook studenten van de academie of jonge muzikanten op die graag wat bijverdienen voor hun studies waardoor de prijs betaalbaar is. Ben je daar al eens gaan kijken?
     
  12. Satch

    Satch

    Lid geworden:
    24 jan 2019
    Berichten:
    459
    Verder heb je ook wel vaak zoekertjes bij muziekwinkels en luthiers. In België kan je ook gewoon inschrijven bij de muziekschool maar dan ben je wel gebonden aan het schooljaar en een vast curriculum en groepslessen, dat is waarschijnlijk niet wat je zoekt.
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Dit knaapje (op de voorgrond tweede van rechts) heeft een natuurlijke voorkeur voor links: houdt de viool rechts vast (de andere kinderen juist met de linker arm/hand) en steekt de linkerarm op (de andere kinderen juist de rechter arm!)
    Ondanks dat speelt hij toch op een rechtse viool. Zo kan het dus ook!

    Aanleg li-handig geblurd.jpg
     
    Laatst bewerkt: 13 nov 2023
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Heb je toestemming om deze foto te publiceren?
     

Deel Deze Pagina