Vioolkam merk

Discussie in 'Viool' gestart door Iso, 9 sep 2018.

  1. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Hallo allen
    Aan welke kant moet eigenlijk het merk van kam op de viool komen?toets of staartstuk,of maakt dat niets uit?
     
  2. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Staat meestal naar het staartstuk dacht ik, maar hangt van de kromming van de kam af.
     
  3. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Ik heb ze aan beide kanten gezien,vandaar deze vraag.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Het stempel van de fabrikant komt in de meeste gevallen aan de staartstukzijde. De Fabrikant heeft -als het goed is- rekening gehouden met de nerfrichting van de kam. Omdat de meeste vioolbouwers een (brand)stempel hebben met hun naam, komt die dan aan de toetszijde. Ook als geen stempel door de vioolbouwer wordt aangebracht nadat die de kam heeft pas gesneden, komt het merk Aubert, Bausch en dergelijke, toch aan staartstukzijde.
    Aan welke kant het stempel moet heeft dus niets te maken met de kromming van de kam, zoals Tobias beweert. Eerst wordt bepaald waar het stempel moet, wat dan meteen de kromming bepaalt want de E ligt lager dan de G bij een viool.
     
  5. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Dus als het goed is kunnen we zelfs aan beide kanten stempel zien,van de fabrikant aan de staartkant en van de vioolbouwer aan de toetskant.
    Anders aan de toetskant alleen stempel van de vioolbouwer of staartkant kamfabrikant.
    Zo hoort het dus te zijn.!!!
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Soms wordt het stempel van de fabrikant er ook afgehaald en dan blijft alleen het (brand)stempel van de vioolbouwer over. Wanneer het gaat om de allerbeste kwaliteit kam zoals een Milo Stamm, laat ik dat stempel altijd staan om daarmee aan te geven dat er daadwerkelijk een kwaliteitskam is geplaatst.
     
  7. Iso

    Iso

    Lid geworden:
    2 mrt 2018
    Berichten:
    63
    Goed,bedankt voor je toelichting.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik bedoel natuurlijk wanneer iemand een kam gaat plaatsen op zijn viool. Dan heeft het met de kromming van de kam te maken waar het eventuele stempel komt te zitten.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik begrijp niet wat je bedoelt. De kromming bepaalt niet de plaats van het fabrieksmerk. Die kromming is volkomen symmetrisch bij een nog niet pas gesneden kam.
     
  10. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ik heb het over een kam die al kant en klaar op een viool zit.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Dan kun je die kam maar op één manier plaatsen en dan heeft de vraag moet het stempel aan staartstuk- of toetszijde, geen zin.
     

Deel Deze Pagina