Vioolkam verzameling.

Discussie in 'Overig' gestart door Tobias, 1 nov 2017.

  1. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Vioolkam verzameling.

    Er worden heel veel dingen verzameld door mensen. Maar nu vraag ik me af of er ook mensen zijn, die vioolkammen verzamelen. Dus vioolkammen met brandmerken erop van vioolbouwers. Ook zou je kunnen denken aan kammen waarop de merknaam staat, of de naam van de fabrikant.
    Hierbij een afbeelding van een kam met het brandmerk van Jozef Vedral, die op één van mijn violen zit.
    034.JPG
     
    Geert vindt dit leuk.
  2. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Tobias vindt dit leuk.
  3. Geert

    Geert Geert

    Lid geworden:
    30 sep 2004
    Berichten:
    1.000
    Grappig, er staat ook een kam van Max Moller op deze website. Ik verzamel ze niet maar ik heb een kam van Max Moller en zoon toch maar bewaard.

    639E7BB6-3567-4410-BB81-4BFAE00F2413.jpeg
     
    Tobias vindt dit leuk.
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Slordig dat zelfs Max zijn eigen achternaam niet foutloos kan vastleggen in een brandmerk!
    Had toch duidelijk Möller moeten zijn.
     
  5. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Er is weinig belangstelling voor het uiterlijk van de Kam. De Kam lijkt een ondergeschoven kindje te zijn. Het is of men zich schaamt voor deze noeste arbeider, die zulk belangrijk werk doet. Ja zonder wie de viool niet zou klinken. Kaal en weerloos staat hij naakt op het bovenblad, zich spiegelend in de glanzende weelde van de viool.

    Ook zijn er weinig afbeeldingen te vinden van kammen met het brandmerk van een vioolbouwer. Na enig zoeken vond ik er één van Alex Oosten.
    kam.jpg
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Waar blijkt dat dan uit?
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Hier nog een kam met een speciale voorziening voor de E-snaar:

    Kamprotectie(1).jpg

    Kamprotectie(2).jpg
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    En dan ook nog maar een van mijzelf:

    Kam met Frits Oosterhof (3).JPG
     
    Geert vindt dit leuk.
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De vioolkam wordt wel gewaardeerd als werkpaard, maar niemand bekommert zich om het uiterlijk.
    Als een slaaf wordt de kam gebrandmerkt door zijn meester. Ook blijft hij altijd altoos kaal en kleurloos. Kijk hem daar nu staan, onder de druk der snaren soms wat gebogen, met zijn blote voetjes in de lak gedrukt. De bovenkant vaak wat zwart door de dempertjes die hem in zijn trilling knechten. Ja het is droevig met dit mannetje gesteld.
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.279
    Homepage:
    Och gunst, als het daarom gaat......
    Kun je beter je toevlucht nemen tot een poëziealbum.
     
    Tobias vindt dit leuk.
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Helemaal niet!
    De kam is de hoofdrolspeler op de viool of cello.
    Geen kam, geen muziek.
    En verkeert gesneden kam en de cello speeld beroerd of erger nog maakt een scheur in het bovenblad.
    Nee geen slaaf, de kam laat zich niet onderwerpen maar staat juist fier te pronken op het bovenblad en eist precisie van de speler.
    Nee, de kam is juist de trots van het instrument !
     
    Tobias vindt dit leuk.
  12. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Ja zo lust ik er nog wel één. Geen snaren geen muziek, of geen bovenblad en geen muziek, ga zo maar door. Maar ik vind het fijn dat je het voor de kam opneemt Marloes. Eindelijk iemand die in het openbaar durft te zeggen dat hij fier is. Want daarin heb je helemaal gelijk.

    Maar alle gekheid op een stokje, de kam is wel sterk, ik doe jaren met mijn kammen. Maar één maal heb ik een fout gemaakt met mijn kam. De viool kwam van de vioolbouwer, hij had er net een nieuwe kam opgezet. Maar thuisgekomen vond ik hem toch iets schuin staan. Dus wat doe ik, zonder de snaren te ontspannen wilde ik hem rechttrekken. Krak zei de kam, hij was doormidden gebroken. Dus weer op naar de vioolbouwer. Maar wel naar een andere want ik schaamde me dood.
     
    marloes s en Geert vinden dit leuk.
  13. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Zo zie je maar weer ,als je niet oppast heb je zo het schaamrood op de kaken staan.
    De macht van de kam. :p
     
    Tobias vindt dit leuk.
  14. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Kwam ook deze kam tegen, een kam die nogal prijzig is. Op mijn viool zit denk ik de goedkoopste kam die er te vinden is. Een studiekam van Josel Teller, maar hij bevalt me best.

    s.jpg
     
    Laatst bewerkt: 3 nov 2017

Deel Deze Pagina