vioolkam

Discussie in 'Viool' gestart door marc01, 23 mrt 2018.

  1. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    beste vrienden;
    een weekje geleden maakte ik voor het eerst een nieuwe vioolkam: met een mooi klankresultaat.
    Zijn er nog personen om hun ervaring te delen betreffende het snijden van een nieuwe kam?
    alvast bedankt op reacties.
    marc
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik neem aan dat het hier niet gaat om een kam die nog in het ruwe hout zit, maar eentje waarvan de kamvoeten moeten worden pas gesneden. En natuurlijk ook de ronding en dikteverdeling moet worden aangebracht.
     
  3. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    inderdaad Frits, dit alles is al gedaan, met een mooi resultaat tot gevolg; ik vraag mij echter af, welke rol het hartje speelt in de kam en de grootte van de onderliggende gaten..heeft dit veel effect op de akoestiek in de viool?...
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik hoop dat je de Engelse taal machtig bent, want dan kan ik je drie artikelen aanreiken die dieper ingaan op het effect van het wegnemen van massa van de kam op de klank:

    https://strijkersforum.nl/threads/h...or-wegnemen-van-materiaal-in-het-engels.2016/

    Die waar je het meest aan hebt is volgens mij die van Rodgers en Masino. Het vreemde is dat er onderzoek is gedaan aan een aantal plaatsen van de kam, maar het hart hebben ze in hun onderzoek ongemoeid gelaten. Waarom weet ik niet.
    De effecten van de andere plaatsen wordt uitgedrukt in de resonantiefrequenties van de kam in de drie modes.
     
  5. marc01

    marc01

    Lid geworden:
    11 mei 2016
    Berichten:
    41
    ik sta met deze tip al een heel stuk verder: bedankt!
     

Deel Deze Pagina