Vioolkist van Pacato

Discussie in 'Overig' gestart door Elman, 10 okt 2013.

  1. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Een gewone Chinese piepschuimkoffer: dit soort koffers worden door vele handelshuizen onder eigen merk op de markt gebracht. Van een kwaliteit die "geen erg lange levensduur garandeert"
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Dat is wel heel erg kort door de bocht. Er zijn verschillende typen zoals, Livorno, Firenze, Comodo of Classic. De Volterra heeft zelfs een houten frame. Ze hebben allemaal hun specifieke prijs. Het grote nadeel van de huidige koffers, ook de Budget, Bio-S en zelfs de BAM-koffers is, dat de fixatie van de stok met die draaibare wig niet bepaald handig is: altijd komen er wel een of meerdere haren tussen. [Ik heb daar in het verleden eens een opmerking over gemaakt hier op SF en zelfs een afbeelding geplaatst, maar daar werd verder niet op gereageerd.]
     
  4. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    In het verleden heb ik een altviool gehuurd en daar zat een soorgelijke rechthoekige koffer bij van Poolse makelijk. Geen idee meer wat het merk was. Helaas. Koffer beviel namelijk prima. Als iemand een idee heeft...

    De koffer in openingspost kan ik qua vormgeving waarderen. Mede door het grote opbergvak (schoudersteun) met daarbij twee kleine opbergvakjes. Ik heb nu een vormkoffer en sta altijd de schoudersteun te wringen op de plek waar de hals/krul van de (alt)viool zit.

    Piepschuimkoffer zou voor mij voldoen want kom nauwelijks met koffer buiten.

    @Oosterhof: je hebt wel een punt qua fixatie van de strijkstok. Maar hoe zou het dan beter kunnen?
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    De vraag ging over die "Pacato" en dat is zo'n ordinaire piepschuimer; langer hoeft de bocht dan ook niet te zijn.
    Onder mijn zeer uitgebreide klantenkring hoor ik een klacht over de draaibare strijkstok-houder eigenlijk zelden of nooit. Mogelijk weet men intussen niet anders meer, omdat het ongeveer de standaard is. De oude GEWA koffertjes hadden een kliksysteem, maar dat ging vaak kapot. De Elipe koffers van Artonus hebben een soort kliksleuf, maar daaraan moeten veel strijkers ook nogal wennen. Helemaal uit de gratie is de pal-vergrendeling van de goedkopere oude Winter-koffers (WiCoNa) die heel vaak los en lam raakten. Veel beters (en anders) dan het draai-mechanisme is er dus eigenlijk niet. Het is net zoals de Gulden en de Frank: ze komen nooit meer terug. Mocht het defect raken dan is zo'n draai-mechanisme ook relatief gemakkelijk te vervangen, zelfs door een "merkvreemd" exemplaar.
    Niettemin lijkt het mij een uitdaging voor een industrieel ontwerper om iets beters te verzinnen, dat ook op grote schaal gemakkelijk en goedkoop toe te passen is.
    Toegevoegd:
    @Elman: Poolse koffers zijn meestal van het merk Artonus. De altvioolkoffers van dat merk van wat oudere datum hadden een probleem met de passing van het instrument. Sommige instrumenten pasten er niet goed in.
    Door de gestegen koers van de Zloty en de drang van veel Polen om in het buitenland te gaan werken voor een paar centen meer, is dit merk moeilijker leverbaar en nogal duur.
     
  6. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Tsja, wat ik zou doen als bouwer (ongetwijfeld bestaat het al) is een klep over het gedeelte waar je strijkstokken zitten. Nu doe je vaak een doek over je viool maar desondanks is het me wel eens overkomen dat je de kist open doet en dat de slof van een strijkstrok vrolijk op het hout van de viool lag.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Pacato lijkt me een prima koffer voor het doel waarvoor jij hem wilt gebruiken!

    Ik zal eens zoeken naar dat onderwerp waar ik zelfs een afbeelding plaatste van de ideale fixatie. Boon doet alsof er niets aan de hand is, maar dat komt misschien mede doordat er geen alternatief is. Er gaan gegarandeerd een paar haren tussen zitten. Iedere keer weer en dat leidt op den duur tot een gang naar de strijkstokkenmaker omdat het lint dan te dun wordt. Het probleem is niet dat de stok niet zou blijven zitten, dat doet 'ie wel.
    In de door mij geplaatste reactie ging het over de haren die er steeds tussen komen!
     
  8. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Ik herken het wel. Pakte je je strijkstrok: "poing" weer twee haren minder.
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Hier is 't ie:

    Bron: post#12 in https://strijkersforum.nl/viewtopic.php?id=3062

    Wat ik de laatste tijd zie aan de meest exclusieve koffers is de ophanging c.q. opberging van de strijkstok. Daar zit altijd een soort draaibaar wigje aan (en ook nog in tweevoud uitgevoerd) waardoor je heel gemakkelijk een paar haren tussen dat wigje krijgt. Ik heb mijn vioolkoffer ooit eens aangeschaft en goed gekeken welke koffers een ander - naar mijn mening veiliger- vergrendelingssysteem hadden. En een dergelijke koffer heb ik aangeschaft en nooit last van een paar haren. Zijn dit soort koffers er nog? Ik kom ze niet meer tegen. Zie foto:

    [​IMG]
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Dit is de pal-sluiting van de Winter (WiCoNa) koffers. De pallen worden op den duur lam en gaan los omdat de schroef niet goed hecht in het schuimmateriaal, zodat de stok op het instrument valt. Deze koffers zijn (wat mij betreft gelukkig) niet meer te krijgen, hoewel ze overigens degelijk waren. Ze ontberen de mogelijkheid tot dragen op de rug en zijn zeer spartaans wat betreft opbergmogelijkheden (althans de vorm-modellen)
    Kwalitatief de beste vioolkoffer voor een nog redelijk bescheiden bedrag: zonder toeters en bellen: de BAM classic: Europese makelij (Frankrijk), verkoop ik al ruim twintig jaar en nog nooit één klacht of defect gehad.
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    De betreffende koffer met de afbeelding heb ik zo'n 30 jaar geleden aangeschaft en is niet van piepschuim, heeft zelfs een aluminium omlijsting c.q rand. De borging zit nog steeds goed vast en dat komt mede doordat de schroef niet in piepschuim vast zit. Ik weet niet welk merk het was. De koffer heeft weliswaar geen dubbele schouderbanden, maar heeft wel een draagband die dusdanig lang gemaakt kan worden dat de gehele koffer gemakkelijk om de schouder kan (hoewel ik dat nooit doe).
    Waar ik de aandacht op wilde vestigen was dat met al die huidige koffers de haren tussen de stokfixatie gaat zitten. Je kunt nóg zo'n stevige constructie hebben aan koffer, maar wanneer de haren er steeds tussen kruipen blijft het een punt van ergernis, ook al heet de koffer BAM en is de prijs nóg zo hoog!
     
  12. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Misschien een idee om een topick te maken over het hoe en zo van een vioolkist te bouwen!
    Ik heb er totaal geen ervaring in, wel wat reparaties en wat valsplakwerk maar niks met betrekking tot het maken van een goede kist. Klinkt morbide.
    Anno 2013 een goed idee, materialen te over, en een goed idee uitwerken !!!

    Remi
     
  13. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    In de tijd van de Solex en de lampenradio waren ook de vioolkoffers van navenante kwaliteit. In de periode daarvoor waren de koffers nóg beter en nog zwaarder en hadden de heren (veel minder dames!) vioolspelers meestal een bediende die de kist naar het podium droeg. Tegenwoordig moet een brugpieper 8 kilometer of meer fietsen naar het schoolorkest met een viool op de rug. Dat die koffers fatsoenlijke rugzakriemen hebben en van lichtgewicht kunststofschuim zijn is dan een grote meevaller dacht ik. De koffers van 30 jaar geleden voldoen niet meer aan die eis. Wel jammer dat de nieuwe vaak iets minder lang meegaan.
    Met die kapotte haren door het draaimechaniek valt het trouwens m.i. echt wel mee wanneer je met beleid handelt.
    @ Remi: zelfbouwprojecten zijn natuurlijk heel spannend, maar wanneer je het materiaal plus lijm plus beslag allemaal los moet kopen voor een eenmalig bouwsel, ben je meestal meer geld kwijt dan voor een industrieel vervaardigd product. Maar ik ben natuurlijk wel benieuwd, vooral wanneer het geen kopie is van wat al bestaat, maar iets geheel innovatiefs.
     
  14. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Dat dacht je. Ook al draai je de wig zorgvuldig zonder dat er haar tussen zit, tijdens het vervoer kruipt dat er toch 'zomaar' tussen. Als je de stok er dan uit wil nemen moet je verdraaide goed oppassen. Maar goed, als je dat dan doet heb je misschien kans dat het zonder kapotte haren weer is gelukt. Ik denk dat de kofferbouwers daar eens iets aan moeten doen.
    In nóg vroegere jaren, of misschien ook wel bij de aller goedkoopste koffers, had je een verend beugeltje. Het was misschien een beetje primitief, maar daar kon geen haar tussen komen: het beugeltje ging in feite over de slof.
     
  15. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Die verende beugeltjes waren helemáál een ramp, aangezien ze eenmaal lam (en dat gebeurde vrij snel) altijd de stok loslieten met alle gevolgen van dien. Ik heb ca 400 huurinstrumenten in onderhoud, waarvan iets meer dan 300 violen; het merendeel kleine maten, vrijwel uitsluitend met draaimechanisme voor de strijkstok. Reparaties aan gehuurde strijkstokken zijn echter hoofdzakelijk vanwege losschietende spreid-spie, ernstige vervuiling van de haren, defecte spanschroeven, losgeschoten haarbundels in de kop of slof en pas in de laatste plaats vanwege te veel gebroken haren aan de slofzijde, die veroorzaakt kunnen zijn door het draaimechanisme, maar ook door iets anders. Niettemin: het draaimechanisme is op dit moment de minst slechte beschikbare oplossing. Voor iets beters sta ik natuurlijk open, maar ik zou niet weten welke richting dat uit zou moeten.
     
  16. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Musafia heeft dit:

    [​IMG]

    A world’s first innovation is the adoption of rubbery SoftTouch™ bow holders, which securely click-lock like many others but, unlike them, thanks to Mr. Musafia’s patented detent-less design, they are made out of flexible, bow-friendly soft plastic. This helps protect the bow from wear and in case of accident.
     
  17. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Ja, het blijft een draaimechanisme, al zullen er minder haren sneuvelen dan in een "Paccato" Een Musafia kost 12-30x zoveel als een P. en je kunt ze op bestelling ook met ingelegde diamanten krijgen, maar dat is alleen voor rijke oosterlingen met een flinke olieput in de achtertuin. Ze worden dan ook als de "Rolls-Royce" onder de vioolkisten beschouwd.
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Uiteraard zal een verend beugeltje dat door onjuist gebruik is afgebroken zijn dienst niet meer doen en uiteraard zal dan de stok op de viool terecht komen. Maar ook ik ben in mijn leerlingentijd begonnen op een huurinstrument van de Muziekschool in Groningen (St. Jansstraat) en had een heel simpele koffer met zo'n beugeltje: nooit afgebroken, noch lam geworden, nooit haren ertussen en dus nooit de stok op het bovenblad.

    Het draaimechanisme is het enig verkrijgbare en betaalbare in de reeks vioolkoffers, want het is vreemd dat er tegenwoordig geen enkele fabrikant te vinden is die een mechanisme levert waarbij de fixatie op de slof plaats vindt. Mocht er namelijk een dergelijke koffer zijn, dan wist ik het wel!

    Mustafia kan dan wel een Patent op haar naam hebben staan, maar dat betreft - zo lees ik het- het kliksysteem waarbij de borging tijdens het transport gezekerd blijft. Dat is natuurlijk best wel handig! Maar dat er geen haren tussen komen is ook met dit gepatenteerde systeem nog steeds niet uitgesloten. Dan gebruiken ze ook nog een speciaal soort plastic dat geen slijtsporen achterlaat op de stok, want ja als je jarenlang een dergelijke zeer kostbare koffer gebruikt zal de sluiting diezelfde vele jaren op precies dezelfde plek plaats vinden op de stok met als gevolg een slijtplek! Daar hebben ze dan weer wél over nagedacht. De vorm is mogelijk beter dan de standaard draaiclips en dat zal misschien meehelpen 'haarproblemen' te voorkomen.

    Wat zou de reden zijn, dat alleen dát draaimechanisme verkrijgbaar is, zo vraag ik me af.

    Frits
     
  19. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    hmmm,

    Mijn koffertje gekocht bij Catharine Meieroth. Ik durf er op te gaan staan met mijn instrument er gewoon in is heel sterk maar had een verkoop prijs van ruim 150 euri.

    Niets bijzonders maar wel erg sterk en geloof me ik weeg c.a. 90 kilogram.

    Sorry ik had 15 euro geschreven en het was ruim 150 euro.

    Remi
     

Deel Deze Pagina