vioolkoffer voor 7/8

Discussie in 'Overig' gestart door Solange, 13 jun 2015.

  1. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Hoi,

    Ik neem mijn 7/8 viool steeds mee in 4/4 vioolkoffer. Ik gebruik dan nog een zijden sjaal om de te grote uitsparing op te vullen. Heeft er iemand weet van een 7/8 vioolkoffer want ik kan deze helaas nergens vinden.
    Of zijn er 4/4 koffers die aan de kleine kant uitvallen?

    Groetjes, Nancy
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Dat 7/8 vioolkoffers moeilijk te vinden zijn, klopt: ze bestaan niet! Een 4/4 koffer voorzien van een klein kussentje aan de eindknopzijde is de manier om de viool in de koffer te "fixeren" (liefst een kussentje met een stulke zachte bekleding, want alleen schuimrubber gaat op den duur verkruimelen en kan een plakkerig residu op de viool achterlaten) Een zijden shawl is ook een goed alternatief!
    Succes
     
    Solange vindt dit leuk.
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Ik kreeg bij de aanschaf van mijn 4/4-vioolkoffer een vorm van piepschuim bijgeleverd, die de rand aan de onderzijde van de viool opvulde. Die piepschuimen vorm was dan weer bekleed met hetzelfde materiaal als de binnenzijde van de koffer en dat staat dus heel netjes. De op te vullen ruimte bedroeg een centimeter of 2, precies genoeg om een 7/8 te kunnen herbergen. Heb het nog steeds ergens liggen. Misschien dat zoiets ook is te maken van een stuk piepschuim?Dan zou ik het na het precies op maat snijden bekleden met een glad stofje eventueel in dezelfde kleur als de rest van de koffer, net alsof het er bij hoort.
     
    Solange vindt dit leuk.
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    @Frits, Dat lijkt op het systeem dat fabrikant Pedi voor zijn altvioolkoffers toepast: voor elke maat alt is er een inlegstuk leverbaar. Andere fabrikanten doen dat door een verstelbaar of verplaatsbaar schouderdeel, waardoor de alt op de juiste plaats wordt gehouden.
     
    Solange vindt dit leuk.
  5. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Lijkt me inderdaad haalbaar. Heb hier ook nog een 3/4 Jacob Winter vioolkoffer liggen. Mits wat induwen van de inleg past de 7/8 er in alleen is er 1 probleem; de strijkstok geraakt er niet in natuurlijk.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Een 7/8-viool proppen in een 3/4-koffer lijkt me geen goed idee. Nou ja, dat blijkt ook al wel uit het feit dat de strijkstok (4/4 neem ik aan) er niet in past. Probleem lost zichzelf op in dat geval.
     
  7. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Zelfs een 7/8 stok, die ik bij mijn 7/8 huurinstrumenten pleeg te geven, bast doorgaans niet in een 3/4 koffer. 7/8 in een hele koffer lijkt mij een veilig uitgangspunt. Een viool in een te krappe koffer is niet goed voor zowel voor de viool als voor de koffer vanwege extra slijtage.
     
  8. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.540
    De ene koffer is de andere niet. Als je even zoekt vind je een koffer waar een 7/8 viool goed in past. Ik heb soms koffers waar ik moeilijk een viool in krijg of zelfs helemaal niet. De 7/8 viool die ik bezat, paste dan ook precies in zo'n krappe koffer.
     
  9. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Bedoelen jullie geen schuimrubber in plaats van piepschuim?
    Piepschuim is behoorlijk hard van zichzelf en schuimrubber geeft nog wat mee.
    Voor mijn 7/8 cello had ik het zelfde probleem.
    Koffers in die maat zijn bijna niet te krijgen, en de koffer die wel te krijgen is is zo verschrikkelijk duur dat dat niet meer haalbaar is voor mij.
    Bij ons op de markt staat een kraam met allerlei soorten schuimrubber.
    Heb de maten mee genomen die ik nodig had en voor een paar euro had ik een op maar gesneden padding voor mijn koffer.:)
    Het schuimrubber heb ik daarna afgedekt met zachte stof.
    Klittenband in de koffer en op de padding geplakt met Tessa Alleslijm.
    Deze lijm is niet schadelijk voor je koffer en super sterk.
    Voor de zekerheid heb ik de koffer wel 48 uur laten luchten na het plakken.
    En mijn cello past nu precies in mijn 4/4 koffer.
    Hebben jullie ook een markt met een schuimrubber kraam?
    Succes met je geknutsel.
     
    zapling vindt dit leuk.
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Neen, ik bedoel piepschuim en dan de soort met een hele fijne structuur. Het nadeel van schuimrubber is - en Bert noemde het eerder ook al- dat het veroudert in die zin, dat (zon)licht en dan met name UV-straling de schuimrubber verhardt en daardoor bros maakt. Na verloop van tijd gaat het uitelkaar vallen en verkruimelen. De vorm gaat daarmee natuurlijk volledig verdwijnen. Dat zal niet na een paar weken al gebeuren, maar op den duur wel.
     
  11. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Als je een piepschuim blok met stof bekleedt, is het verstandig om dat dan met naald en draad vast te maken en niet met lijm. Sommige soorten lijm, vooral secondelijm, vreten hele gaten in piepschuim; je weet niet wat je ziet!
     
  12. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    De lijm gemoemd in post #9 kan je ook piepschuim lijmen, ik heb nog oven op de fles gekeken en het staat er peciaal op.
    Dat scheeld je een hoop werk , maar naaien kan natuurlijk ook.
     

Deel Deze Pagina