Vioolles online (live via de webcam)

Discussie in 'Aangeboden' gestart door NoName#2, 14 dec 2007.

  1. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Kun je nergens in de buurt vioolles vinden?
    Of heb je met dit weer geen zin om de deur uit te gaan?
    Of heb je je rijbewijs (nog) niet?

    Online vioolles kan de oplossing zijn. Je hebt via MSN Messenger of Skype en een webcam (beeld en geluid) direct live contact met de docente.

    De lessen kosten
    € 15 voor 30 mins
    € 25 voor een uur

    De lessen zijn te bestellen op: [website op verzoek verwijderd]

    Meer informatie over mijn vioollessen in het algemeen: [website op verzoek verwijderd]

    Middels Skype kun je het beeld uitvergroten tot je volledige scherm. Zo kun je alles goed zien!
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Vioolles via de webcam!!

    Daar had ik nog niet eerder van gehoord. Ik ben daarom wel benieuwd naar de ervaringen van degene(n) die op die manier vioolles hebben. Moet je dan als docent(e) niet erg goed je plaats bepalen t.o.v. de camera om precies datgene te laten zien wat de leerling nodig heeft? Hoe je strijkt of hoe de vingerzetting is of je houding van de gehele linkerhand.
    Lijkt me voor de docent ook best moeilijk. Maar misschien is deze methode wel een gouden greep?

    Frits
     
  3. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ja, het is even de camera goed afstellen en het geluid goed afstellen, zodat de leerling alles kan horen en zien wat ik doe. Natuurlijk is het ook andersom zo, ik moet het gehele bovenlichaam van de leerling kunnen zien (en bij uitzondering de voeten, want zonder goede fundering staat het huis niet).

    Ik heb nog niet op deze manier les gegeven, dus ik wacht op de eerste leerling. Dan zal ik de ervaringen met jullie delen.

    Omdat dit allemaal nieuw is, is de eerste les gratis.
     
  4. ducky

    ducky Daphne

    Lid geworden:
    7 jul 2005
    Berichten:
    327
    Het is al weer een tijdje terug en eigenlijk ben ik heel erg benieuwd naar hoe het nou daadwerkelijk gaat, vioolles via de webcam. Kun je al een reactie geven?

    Daphne
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Helaas, nog niet, de meeste mensen lijken de voorkeur te geven aan vioolles bij mij thuis of zoeken een andere docent in hun buurt.
     
  6. Anneviolin

    Anneviolin Anne Nijhuis

    Lid geworden:
    29 nov 2007
    Berichten:
    9
    Misschien heeft het ook wel te maken met de minder practische kant er van. :rolleyes:
    Je kunt alleen maar praten tegen elkaar, maar niet fysiek te werk gaan. Bijvoorbeeld de houding corrigeren of iets in die richting. Ik heb vaak baat gehad bij het feit dat mijn lerares me hielp bij mijn houding of mijn strijkstok vasthield op de juiste manier en zo zijn er nog heel wat voorbeelden te noemen.. Verder is het misschien ook wel een manier van lesgeven, die (nog vrij) onbekend is en daarom niet graag wordt genoten."Wat de boer niet kent, dat eet die niet". Dan nog een aantal practische bezwaren omtrent het medium dat wordt gebruikt. Men moet sowieso een goede webcam + microfoon en attributen hebben. Men moet een goede (snelle) internetverbinding hebben. (I.v.m. de beeldkwaliteit die daarvan afhankelijk is.) Dan nog... via MSN? Het lijkt me nogal vervelend als je continu wordt gestoord door andere mensen uit je MSN lijst. Offline gaan staan kan niet omdat dan de webcamfunctie e.d. niet werken. En een andere status aannemen als bezet of afwezig helpt ook niet echt, aangezien vaak het geval is, dat men toch nog even wil proberen of er een reactie uit te krijgen is. Een optie zou kunnen zijn, dat je je MSN naam aanpast zodat ze je niet storen, maar de vraag is of iedereen die wel leest. Een andere optie is, om je hele MSNlijst te blokkeren, behalve je vioollerares....
    Ook nogal omslachtig, want zo blijf je bezig met blokkeren en de blokkeren.
    Of een aparte hotmailaccount aanmaken speciaal voor de vioolles. Of een andere service gebruiken... Te denken valt dan aan Skype of iets dergelijks... Maar al deze opties hebben één ding gemeen. Het geeft zoveel gedoe! En de kwaliteit lijkt me nogal labiel, aangezien er nogal veel zaken goed moeten zijn. (Reeds genoemd hierboven)
    Naar mijn mening kun je dan nog beter je het viool spelen aan proberen te leren middels vioollessen op het internet. (Youtube heeft een rijk scala hieraan.)

    Ik heb niet kunnen traceren voor welke leeftijdsgroep dit is natuurlijk, maar zowel voor jong als oud zie ik veel bezwaren. :/

    Anneviolin
     
  7. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Inderdaad, computer-technisch heeft het een aantal nadelen. Namelijk de nadelen die je noemt.

    Echter als je toch al een goede webcam en microfoon hebt geïnstalleerd en je misschien niet vaak gestoord wordt via MSN (dat verschilt per persoon), kost het weinig extra moeite.

    Als je alles speciaal voor vioolles moet installeren is het veel werk, maar het is ook gericht op mensen die al de nodige hardware en software gebruiken (dus MSN en webcam). Niet mensen die bijv. nooit met een computer gewerkt hebben.

    Wat betreft het corrigeren (dus beeldje-bouwen) is veel te beschrijven en voor te doen. Een spiegel voor de leerling zetten kan al uitkomst bieden.

    Natuurlijk is 'real life' les het beste, maar mocht je daartoe niet de beschikking hebben, kan online vioolles een uitkomst bieden.

    Om nu te beweren dat YouTube lessen misschien beter zijn, wil ik echt tegenin gaan. Op Youtube kan helemaal niemand zien wat je doet en niemand kan je corrigeren. Via je de webcam kun je nog heel wat corrigeren. Ik kan deze weblessen mensen ook ten sterkste afraden.
     
  8. wiwis73

    wiwis73 Iris Farla

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    3
    Homepage:
    Is het ook mogelijk om celloles online te volgen?

    Ik ga starten met cello spelen, maar mijn lessen beginnen pas in september. Als voorproefje lijkt het mij goed om vast online wat cellolessen te volgen, maar ik kom wel uw aanbieding voor vioollessen tegen, maar helaas geen celloles.
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Je zou een bestaande docent kunnen vragen om online les te geven. Desnoods doe je deze docent voor de aardigheid een webcam setje cadeau.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Misschien voor als je in een ruimtestation woont, maar anders lijkt mij online-les op een strijkinstrument nogal onzinnig!
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Wat mij is bijgebleven met die webcams is, dat het geluid altijd na-ijlt op het beeld. Dat is nogal lekker kijken wat het effect is van een bepaalde streek. :(
    Of wat te denken bij een bepaalde vingerzetting, die qua geluid absoluut onherkenbaar wordt?

    Ik moet het nog zien gebeuren. De technologie is in ontwikkeling en gaat razend snel zodat ik het in de toekomst niet uitsluit, maar op dit moment vrees ik dat het niet echt zal aanslaan.

    Frits
     
  12. klavecimbel

    klavecimbel

    Lid geworden:
    22 mei 2009
    Berichten:
    6
    Ik ben het met Bert eens. Voor zover ik weet, is het beeld wat je krijgt met MSN erg klein. Daarnaast zit je nog met eventuele lag, kwaliteitsverlies in zowel beeld als geluid, en simpelweg het feit dat er niemand is die je houding kan corrigeren.
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het lijkt me inderdaad dat 'les op locatie' altijd beter is dan via de webcam.

    Maar buiten een ruimtestation zijn er natuurlijk andere situaties te bedenken: geen viooldocent in de buurt of iemand die zijn huis niet uit kan (door bijv. handicap) en er geen docent aan huis te vinden is.
     
  14. mela93

    mela93 Melanie

    Lid geworden:
    1 mei 2008
    Berichten:
    144
    Volgens mij kun je overal wel vioolles vinden. Door het hele land zijn toch muziekscholen te vinden en anders mensen die thuis les geven?!
     
  15. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Toch schijnen veel mensen er moeite mee te hebben. Zelfs hier in Hilversum (waar toch behoorlijk wat viooldocenten wonen), moet ik klanten soms adressen geven, omdat ze zelf niets kunnen vinden.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Mogelijk dat ze niet goed weten hoe dat in z'n werk gaat via internet? Want dat is hét medium bij uitstek om aan de weet te komen waar zich docenten bevinden.

    Frits
     
  17. wiwis73

    wiwis73 Iris Farla

    Lid geworden:
    30 apr 2009
    Berichten:
    3
    Homepage:
    Hier in Hardenberg bijvoorbeeld, hier zit, voor zover ik weet, alleen de regionale muziekschool. Ik heb nog geen particuliere docent(e) kunnen vinden.
    Of weet iemand nog iemand die celloles kan geven in de buurt van Hardenberg? Zwolle, Zutphen en Kampen vind ik écht te ver weg...
     
  18. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Helaas maken veel goede gediplomeerde musici weinig gebruik van de mogelijkheden van internet en zijn ze soms niet zo gemakkelijk te vinden. Ook schromen ze vaak zichzelf 'te koop' te zetten. Zelfs in de telefoongids staat maar een fractie van de muziekdocenten die werkelijk in een bepaalde plaats actief zijn (ik spreek hier over Hilversum, maar verwacht niet dat het elders heel anders is).
     
  19. Alexander

    Alexander

    Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Berichten:
    470
    Homepage:
    In de Verenigde Staten wordt online lesgeven met videoconferentie technologie veel gebruikt. Ze noemen het daar 'distance learning'.
    Je kan het vinden op conservatoria als het Cleveland Institute of Music en de Manhattan School of Music. Pinchas Zukerman was een van de eersten die in 1996 in Manhattan met deze manier van lesgeven begon. Het enige dat de leraar niet kan doen is meespelen met zijn leerling, vanwege de vertragingsfactor.
    Volgens mij kan je met deze videoconferentie technologie, mensen aan vioolles helpen in gebieden waar geen leraar is. Ook zou je zo nog eens een lesje kunnen nemen van een beroemdheid.
    Hoe zoiets in zijn werk gaat, kan je rEzdh23aeNk[/media]]hier zien.
    Overigens denk ik dat als je online les gaat geven je wellicht beter gebruik kan maken van de videoconferentie mogelijkheden van Skype, dan van een MSN account. :)
     
    Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  20. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Alexander, je hebt helemaal gelijk over Skype ipv MSN. Skype is namelijk fullscreen te zetten en dat biedt zeker voordelen.

    Ik heb inmiddels wat meer ervaring opgedaan met het lesgeven via de webcam.

    Het bevalt in principe goed als de techniek meewerkt, sommige mensen zijn niet gewend van webcam/Skype gebruik te maken. Het is daarom handig voorafgaand aan en les zeker te stellen dat het beeld en geluid goed werken en dat je voldoende bandbreedte hebt om mij te zien en horen.

    Het is een goed alternatief voor 'gewone' lessen en een prachtige oplossing voor diegenen die geen les in de buurt kunnen vinden.

    Het enige wat ik mis is het 'beeldje bouwen'. Als iemand je verwoording niet helemaal snapt of niet goed het verschil ziet in mijn houding en zijn/haar houding, dan kun je dat snel 'uitleggen' middels wat duwen en trekken. Via de webcam kan dat niet. Dit maakt webcam les minder geschikt voor de wat jongere leerlingen.
     

Deel Deze Pagina