Vioolmakersgereedschap uit de ‘Oude Tijd’

Discussie in 'Viool' gestart door Oosterhof Vioolbouw, 14 feb 2006.

  1. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    [​IMG]

    Bert (Boon) meldde ergens op een post, dat hij een conische ruimer (of wat daar voor moet doorgaan) had gezien op een plaatje uit vroeger tijden. Ik kwam dìt bovenstaand plaatje tegen maar zie geen conische ruimer, wèl een paar stemsleutels met nota bene een soort schroefdraad. Zouden deze nog verder bewerkt moeten worden?

    Duidelijk is te zien op figuur 43, de toen al bekend zijnde dubbele messnijder om een kanaaltje te snijden voor de inleg.
    Weet iemand waarvoor het gereedschap volgens figuur 33 werd gebruikt?

    Hoewel het onderschrift (in het Frans) vermeldt, dat het hier gaat om gereedschap die de stokkenmaker nodig heeft, zie ik ook een binnen mal, zodat die beschrijving niet geheel juist is.

    Er zijn ook een aantal figuren waarvan ik de bestemming niet weet: Fig. 45, 46 en 47.
    Weet iemand daar raad mee?

    Figuur 41 toont een prachtige vioolbouwersklem of zoals de Duitsers daar zo’n mooi woord voor hebben: ‘Zumacheschraube’.

    groet,
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Het appraat bij 33: als ik een gokje mag wagen, een snaarwinder (om darmsnaren te voorzien van een metaaldraad)
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Ja, zou goed kunnen. Zo'n ding zou ik ook nog wel willen hebben. Alleen de darmsnaren nog. Misschien te verkrijgen bij de Chinees (restant kat)?
    Of zijn (en waren) het schapendarmen? Nou ja, schapen zijn er ook nu nog wel dus zou moeten kunnen.
     
  4. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Onder de tekening uit de Encyclopédie van Diderot staat letterlijk
    "gereedschap gebruikt bij het maken van strijkinstrumenten", het is dus niet het gereedschap voor de stokkenmaker! Er staat wel letterlijk "instrumenten waarbij een strijkstok wordt gebruikt".
    Leuk, hè, Frans!

    Je kunt alle tekeningen uit de Encyclopédie nog altijd krijgen in een verzamelband, prachtig bezit.
     
  5. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Nogmaals, heren:

    U kunt de complete Encyclopédie op Internet vinden, deze plaat is plaat XIII en in de bijbehorende beschrijving staat dat de nummers 45 en 46 " Emporte-pieces pour les ouies", en nu weet ik helaas niet wat Emporte-pieces betekent, maar de ouies zijn de klankgaten, f-gaten dus. Vraag een bejaarde vioolbouwer.
    Bij nr 47 staat "Scie pour les ouies", hiermee worden dus de f-gaten gezaagd! Althans, een scie is een zaag.
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    @/Iiuwe,

    De…. Let d’r op… “Emporte-pieces” zijn/is naar mijn idee … het bijeenbrengen van de los liggende/losse stukken/delen.
    “Emporter” (Frans) is: bijeenbrengen, medebrengen, medenemen, meebrengen, meenemen.


    Leuk he, Frans

    Remi



    [edit](Dit berich
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.281
    Homepage:
    Wanneer ik me even beperk tot de door mij aangeleverde afbeelding is het onderschrift wel degelijk van dien aard dat de Nederlandse vertaling van "...propres à la facture des instruments à l'archet" moet zijn, dat het hier alleen maar gaat om instrumentarium dat te maken heeft met de vervaardiging (want dat is de Ned. vertaling van "facture"!)van strijkstokken. En naar mijn idee staan er veel meer gereedschappen op die te maken hebben met andere zaken dan strijkstokken maken.

    Nog even terugkomend op de suggestie van Bert waarin hij stelde dat de afbeelding van fig. 33 wel eens het omwikkelen van snaren zou kunnen zijn. Ik vraag me nu af of er in die tijd -laten we zeggen de 18-e eeuw- al snaren werden omwikkeld met een of ander metaal zoals aluminium of zilver. Heeft iemand hier een mening over die hij of zij ook nog kwijt wil? (want dat laatste schijnt de laatste tijd een probleem te zijn: men heeft wel een mening maar wil hem niet met anderen delen, en dat gaat ten koste van het voortbestaan van dit forum, maar dat even terzijde).
     
  8. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Jongens,

    Ik heb even doorgezocht, want als er verkeerde vertalingen komen, dan gaat het mis.

    a. Plaat XIII in de Encyclopédie gaat over het maken van strijkinstrumenten, dat staat er onder. Dus niet over het maken van strijkstokken (oké, l'archet is een strijkstok, maar een "insrtument
    à archet" is een strijkinstrument. Accoord?

    b. Een emporte-pièce is een ponsje, een doorslag. Deze beide ponsjes werden dus gebruikt om het bovenste oogje en het onderste oogje van een f-gat in het blad te ponsen.
    Je kunt je voorstellen dat de onderkant van het ponsje met leer is bekleed, dat rust dan in de handpalm. Accoord?

    c. Fig.35 is "een spinnewiel om snaren te spinnen"
    Het materiaal wordt bij de beschrijving niet nader gespecificeerd, maar in de volledige tekst vast en zeker toegelicht, want op de tekening zijn letters zichtbaar die naar een beschrijving verwijzen. Die beschrijving heb ik nog niet gevonden, maar is vast op internet te vinden.

    Kijk op http://portail.atilf.fr/ecyclopedie/images/V22/plate_22_14_ 25.jpeg dan kun je alle details zien!
     
  9. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Nog even: ik heb in het woord encyclopedie de -n vergeten! Ik weet niet of je dan de goede pagina krijgt. Mèt -n in elk geval wèl.
     
  10. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715

Deel Deze Pagina