vioolplan gezocht

Discussie in 'Viool' gestart door izanami, 13 apr 2010.

  1. izanami

    izanami

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    12
    Goedenavond allemaal,

    ik weet niet of ik hier zo mag 'binnenvallen', als het niet zo is zeg het me.
    Ik heb al veel hier gelezen en links bekeken en wil beginnen met het bouwen van een viool. Ik heb het Otto Möckel boek besteld en ben nu eigenlijk op zoek naar een vioolplan, maar kan dat op het internet niet vinden. Is er iemand die een compleet plan beschikbaar heeft?

    Alvast bedankt,

    groeten,

    Marin.
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Welkom Marin,

    je mag hier 'zo maar' binnenvallen. Als je een reeks reacties hebt geplaatst komen we er steeds een beetje meer achter wie je bent en waarnaar je interesses uitgaan.

    Een bouwtekening van een viool, daar is het zoeken naar en het klopt dat daar moeilijk aan te komen is. Otto Möckel heeft er in zijn boek zelfs niet eentje geplaatst. Ook Johnson & Courtnall ('The Art of Violin Making') geven slechts een afbeelding op schaal voor een mal en een zogenoemde half-sjabloon. Die moet dan met de juiste factor vergroot worden op bijvoorbeeld een kopieerapparaat en dan zou je een werkbare tekening hebben. Ook via het internet niet aan te komen. Maar wat veel bouwers doen die een zo zuiver mogelijk kopie van een beroemd instrument willen maken, ze bestellen een tekening via de uitgeverij van The Strad met de posters. Op de achterkant van de poster staan dan alle gegevens.

    Een andere mogelijkheid is om zelf een model te construeren met passer en liniaal. Hoe dat precies in z'n werk gaat staat heel goed beschreven in Sacconi's boek en ook in Heron-Allen's beroemde werk: Violin Making as it was and is'

    Misschien op een idee gebracht?

    Frits
     
  3. izanami

    izanami

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    12
    Goedenavond,

    bedankt Frits, naar die posters was ik op zoek, maar ik kon ze niet vinden!
    Ik heb net de 'Kruse' en de 'Lord Wilton' besteld, dus ik ben benieuwd.
    Ik heb op het internet nog wel wat tekeningen kunnen vinden waaronder deze:

    http://www.roger-hargrave.de/PDF/Artikel/Strad/Artikel_0000_00_Gesu_1773_PDF.pdf
    Op zijn site staan er nog wat meer.

    Deze:
    http://www.scribd.com/doc/14278838/Strad-Plan-violin

    en deze:
    http://www.donsplans.com/html/violin.html

    Maar ik weet eerlijk gezegd niet of dit soort tekeningen genoeg informatie geven en/ of werkbaar zijn...

    Marin.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Die van Roger Hargrave lijkt me nog de beste. Alle drie hebben ze het nadeel dat ze niet op ware grootte zijn en dat is bij een poster van The Strad wel het geval.

    Dus maar even afwachten tot het bestelde binnen is en dan een beslissing nemen welke het worden gaat.
     
  5. izanami

    izanami

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    12
    Goedenavond,

    Ik heb inmiddels de posters binnen en heb ook het Otto Möckel boek tweedehands aangeschaft.
    Ik ben nu bezig een mal te maken van de Lord Wilton viool maar kan eigenlijk nergens vinden hoe groot de insparingen in de mal moeten worden om de klossen in te lijmen.
    Kan iemand me dit vertellen?

    Marin.
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Zo zonder opgave van maten zou ik zeggen dat het gedeelte wat 'te veel' in de mal zit, later toch weer wordt verwijderd. Het belangrijkste is het gedeelte waar de uiteindelijke klosjes uit moeten komen. Ik neem aan dat die afmetingen wel bekend zijn?
     
  7. izanami

    izanami

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    12
    Dankje Frits,

    ja die afmetingen zijn bekend, het probleem is voor mij de afmetingen van het halsblok en het onderblok (hoe noem je dat?)
    Ik neem aan dat hier op zich een standaard maat voor is voor een 4/4 viool?
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ja, daar zijn standaard maten voor. Ik heb even moeten zoeken en een tabel gevonden waar nog veel meer algemene afmetingen in vermeld staan. Ik weet niet waar die tabel vandaan komt, maar dat is niet zo belangrijk. Ik heb hem even gescand. Er schijnt ook nog een tweetal afbeeldingen bij te horen maar die heb ik niet. De tekst verklaart zichzelf, zodat een afbeelding niet echt nodig is.
    Volgens de tabel gaat het om de items: 10, 11 met 12 en 13 voor respectievelijk de bovenklos en onderklos.

    Ik denk dat je de tabel even moet uitprinten op A4-formaat.

    Ik hoop dat je hiermee geholpen bent.


    Frits
     
  9. izanami

    izanami

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    12
    Frits enorm bedankt,
    hier ben ik zeker mee geholpen, geweldig dat je de moeite hebt gedaan.
    Ik hoop dat ik ooit nog eens wat voor jou kan betekenen,

    Marin
     
  10. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Marin, misschien een overbodige aanvulling: ik zie dat onder de maten met een streep, ook nóg een maat staat vermeld. Het gaat om de lengte (met streep) en de breedte, eronder en zonder streepje.
    Wellicht had je dat zelf ook al wel ontdekt, maar goed beter te veel informatie dan te weinig! :)

    Frits
     
  11. izanami

    izanami

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    12
    Ja dat had ik gezien en is duidelijk, wat ik me nog wel afvraag is het volgende:
    je hebt met pen maten bijgeschreven, zijn dat de maten die jij gebruikt?
     
  12. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Ik heb de link naar Roger Hargrave vandaag eens bekeken op mijn digitale schoolbord (er waren uiteraard geen leerlingen aanwezig..), dan zie je zo'n Guarneri meer dan levensgroot. Ik vroeg me vervolgens af waarom zo'n viool zo positief wordt besproken; ik heb zelden zo'n slordig gebouwd geheel gezien! De omtrek, de f-gaten en de beide kanten van de krul! Hargrave heeft het dan over een "freehand style" en "spontaneity", maar hoe wordt een viool van nu beoordeeld als hij ook zo wordt gebouwd? Of ontgaat mij iets? :/
     
  13. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik heb een aantal maten erbij geschreven die ik hanteer of gebruikt heb. Wanneer je een model nabouwt zou je je ook aan de afmetingen van de boven- en onderklos moeten houden. Bouw je naar eigen ontwerp dan heb je volgens mij meer vrijheden, want wie zegt wat de afmetingen dan moeten zijn? (Binnen de ‘normale’ grenzen natuurlijk).

    V.w.b. de ‘Zargenhöhe’, moet dat omgewisseld worden, waarmee ik bedoel dat in de tabel tussen haakjes eerst de kleinste hoogte vermeld dient te worden en daarna de grootste hoogte. Ik heb dat omgewisseld.

    Dan stond er in de tabel nog een storende fout: 200,0 moet 20,00 zijn (in mm) voor de breedte van de onderste hoekklos, maar daar had je al maten van en een breedte van 200 mm is natuurlijk niet realistisch.

    Frits
     
  14. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.481
    Sorry, heren, mijn opmerking over die Guerneri valt geheel buiten deze draad. Maar kent u deze link?

    http://www.theluthierslibrary.com/luthiers_library/
     
  15. izanami

    izanami

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    12
    @Liuwe,

    Ik vind dat je gelijk hebt, maar moet zeggen dat ik een redelijke leek ben op het gebied van vioolbouw dus misschien mis ik ook iets,
    maar er klopt inderdaad weinig van de maatvoering en ik gebruik dan ook de mooiste helft van de poster en probeer zo wat symmetrie in het geheel te krijgen...
    Volgens mij heeft de maker ergens zonder dat hij het wist geluk gehad dat zijn violen zo goed klinken, misschien toch de houtwormbehandeling?
    De site die je noemt ziet er hoopvol uit, jammer dat toegang toch wel prijzig is, maar wel heel handig als je toegang hebt!

    Marin.
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Ik kende de site waarnaar Liuwe verwees wel, maar ondervond destijds ook al hinder van het feit dat je eigenlijk lid moet zijn, wil je er optimaal profijt van hebben. Nu kun je je gratis als gast aanmelden, maar dan krijg je toegang tot een -bijvoorbeeld- altviool, waar je niet naar op zoek bent. Dus, of het bruikbaar is, hangt mede af van hoe graag je getallen en maten nodig hebt en dan ook nog voor een specifiek model.
     
  17. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    beste Marin

    Ik heb zojuist een aantal mallen gekocht op ebay en ze waren totaal niet duur...$14,75+$5,46 per mallen set (dollars!)

    Het gaat om transparante mallen
    Stradivari:
    http://cgi.ebay.nl/4-4-violin-opaque-mylar-Strad-Templates-complete-/350315347905?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item51906bffc1#ht_500wt_947

    en Guarneri heb ik ook maar gekocht:
    http://cgi.ebay.nl/4-4-violin-opaque-mylar-Guarneri-Templates-complete-/270527161745?cmd=ViewItem&pt=LH_DefaultDomain_0&hash=item3efcace591#ht_500wt_947

    Ik zal laten weten wanneer het binnen is...
     
  18. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Opaque is juist niet-transparant!! :/
     
  19. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    ow

    dat is apart, ik wilde ze nou juist gebruiken om het hout te kunnen zien, door de mal heen.

    Ook zag ik ineens dat gij een guarneri f gat mal aanbied bij de stradivari mallen set.
    Ik heb hem verteld dat ik liever een Strad f gat mal heb bij een strad mallen set :)
     
  20. luthier

    luthier

    Lid geworden:
    16 mei 2010
    Berichten:
    197
    sorry!!!

    er staat gij maar ik bedoelde hij , als in deze ebay verkoper
     

Deel Deze Pagina