vioolsnaren

Discussie in 'Viool' gestart door yvonne, 6 mei 2009.

1. yvonne

yvonne

Lid geworden:
    27 aug 2005
    Homepage:
    Toen ik met vioolspelen begon 6 jaar geleden, werd er automatisch dominant snaren op de viool gezet. Maar ja, wat weet je van snaren.:) na 2 jaar ben ik overstapt op de Tonica snaren, die bevielen me wel qua klank. Ik vond ze wat warmer. Het enige nadeel is, dat ze, denk ik wat sneller slijten dan de dominant. Omdat ik eens wat anders wilde heb ik maar weer een pakketje Dominant gekocht en die zitten er nu op. Ik vind de klank wat "scheller"maar wel mooi helder. De E snaar heb ik vervangen met een Wondertone. :) ook voor het eerst.
    Nu wil ik altijd een voorraad nieuw setje hebben, maar eigenlijk wil ik daarna eens weer andere snaren uit proberen. Maar er is zo veel, en welke moet ik dan kiezen? Ze moeten ook niet te superduur worden.:)
    Ik vroeg me dus af, welke snaren nu het meest populair zijn. Ik hou zelf van warme klanken, en een niet te schelle E snaar. Heef iemand suggesties, om en nabij de prijsklasse van Dominant snaren?

Waar kopen jullie je snaren meestal? in Nederland of bijv. via internet in Duitsland?
    Ben benieuwd. De dominant zijn in duitsland en in nederland ongeveer gelijk in prijs. Maar de Tonica scheelt zo 20 euro, alleen een nadeel dat je dan 10 euro verzendkosten betaalt, dus dan is het kopen van 2 sets tegelijk wel weer aantrekkelijker. Maar voor de Dominant levert het niets op qua voordeel.

Ik ben benieuwd naar reacties.

2. Alexander

Alexander

Lid geworden:
    11 mrt 2008
    Homepage:
    Ik speel al jaren met Pirastro Eudoxa in combinatie met Jargar (A en E). Pirastro Eudoxa snaren komen zeer goed tot zijn recht op een oude viool, zoals de mijne. Maar ze zijn wat trager in reactie. Op nieuwe violen kunnen ze wat saai klinken. Dus is het even wennen als je ze voor het eerst gebruikt.
    Dominant snaren van Thomastik worden veel gebruikt. Ook in de concertzaal. Het zijn uiterst betrouwbare degelijke snaren. Ik heb ze ook wel gebruikt.

E snaren zijn relatief goedkoop. Hier kun je dus naar hartelust met merken experimenteren. En dat doe ik ook nog af en toe.

Ik koop niet zo vaak snaren, want ik heb een grote voorraad. Als ik deze aanvul, dan is dat of bij mijn vioolbouwer als ik er eens moet zijn of via het internet.

Via het internet koop je je snaren het goedkoopst, volgens mij. In de winkel zijn snaren veel duurder en setjes zijn altijd goedkoper dan individuele snaren. Als je dus snaren van verschillend fabrikaat gebruikt, zoals ik, dan ben je duurder uit.
    Het is altijd goed om nog even de prijzen via het internet te controleren, want die veranderen soms.
    Voor wie meer wil weten is hier een gids te vinden met een beschrijving van 30 merken snaren.

3. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Yvonne, ik heb dit onderwerp verplaatst naar 'Spel', waar al vaker dit onderwerp is opgevoerd. Ik zou je aanraden deze eens te lezen en misschien dat je daarmee al uit de voeten kunt?

Frits

4. Ferrie

Ferrie Ferrie van Heerebeek

Lid geworden:
    30 aug 2008
    Homepage:
    Ik was verbaasd over een enorm prijsverschil van de Pirastro Tonica voor altviool bij deze leverancier (allang geen tijdelijke aanbieding meer):

http://www.saitenhandel.de/angebote/saiten-viola/satz-mittel-btl-viola-tonica-va.html

in vergelijking met bijvoorbeeld Bert Boon en Snaarwijzer.nl

Zit er soms een addertje onder het gras (zijn deze snaren 2e keus of minder geliefd of zo?) Ik heb een setje besteld maar kies uiteindelijk toch persoonlijk voor de Obligato's van Pirastro.

Snaren zijn eigenlijk gewoon overdreven duur! Is er niet een gebrek aan concurrentie in deze branche? Wie heeft daar een gedachte over?

5. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Tonica is een snaar waar regelmatig mee gestunt kan worden omdat er door de fabrikant grote partijen van gedumpt worden. Waarschijnlijk omdat er nog pakhuizen vol liggen en Tonica in de oude versie wordt vervangen door Tonica Nieuwe Formule (het lijkt wel een wasmiddel)
    Vroeger waren snaren uitsluitend en alleen verkrijgbaar bij de vioolbouwer of goede muziekhandel in de buurt; sinds internet kun je ze grensoverschrijdend overal bestellen. Wanneer je genoegen neemt met een dubbeltje winst per snaar en er heel veel van verkoopt, kun je ze voor een heel lage prijs aanbieden natuurlijk. Dat geldt evenzeer voor snaren als voor allerlei andere gemakkelijk te verzenden artikelen. Dat betekent natuurlijk ook dat de vioolbouwer op de hoek praktisch geen snaren meer op voorraad heeft of ze uitsluitend als service-product aanbiedt tegen ongeveer de adviesprijs van de fabrikant of zelfs hoger. Per saldo natuurlijk een enorme verschraling.
    Verder bestrijd ik dat snaren overdreven duur zijn. Vioolsnaren maken is precisiewerk en bovendien moet elke snaar in meerdere versies worden aangeboden, zijn de apparaten en materialen die worden gebruikt erg duur en is er de nodige uitval bij de eindcontrole. Alle snaren moeten ook nog eens kwinten-rein zijn en een zekere tijd goed blijven. Dat zijn stuk voor stuk technische hoogstandjes. Je ziet het aan China; er zijn vioolbouw-ateliers die hun best doen en intussen een heel redelijk product afleveren in tegenstelling tot een decennium geleden. Voor snaren is daar nog te weinig aandacht en technologie beschikbaar en wat geproduceerd word zijn een soort ingekorte banjosnaren; die klinken nergens naar, al zijn er een aantal aanbieders die ze (soms onder eigen merknaam) hier rustig en zonder scrupules op de markt brengen. Wanneer de Chinezen ook echt hun best gaan doen op het snarenfront gaat Ferries' wens wellicht in vervulling en kost straks een set fantastisch klinkende "Oblichino's" voor altviool nog maar 9,95 inclusief btw. ;)

6. Ferrie

Lid geworden:
    30 aug 2008
    Homepage:
    Ik vind de reactie van BertBoonVioolbouw van kennis, inzicht en vakmanschap getuigen. Alleen maak ik bezwaar tegen deze laatste zin omdat deze conclusie niet in overeenstemming is met de intentie van mijn vraag. Deze wens heb ik geenszins uitgesproken en ik vind het niet juist wanneer mij dit in de mond wordt gelegd.

Ik vind dat een ondernemer recht heeft op een eerlijke vergoeding voor een product. Ik ben bereid om meer te betalen om een product te verwerven waar ik echt tevreden mee ben (ik geef immers aan dat ik bij de Pirastro Obligato's blijf). Ik ben het er verder mee eens dat snaren maken (van hoge kwaliteit) hi-tech is en kapitaalintensief. Daar hangt dus gewoon een prijskaartje aan.

Maar dan dit: "pakhuizen vol" van een bepaalde snaar. Als het gaat om een bekende economische wet dan vind ik dat (bij een dergelijke grote voorraad) de prijs in overeenstemming zou moeten zijn bij alle leveranciers. Dan is de Pirastro Tonica voor altviool dus bij de meeste verkopers gewoon veel te duur. Ik zou daar geen misverstand over willen laten bestaan.

7. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
    Daarom was de laatste zin ook voorzien van een smile! (een grapje hoort nu eenmaal bij de mores van dit forum)

"Pakhuizen vol" is natuurlijk maar een uitdrukking voor een overschotsituatie.

Over de hoogte van een eerlijke vergoeding voor het ondernemerschap kun je ook nog van mening verschillen; snaren in de VS bestellen en de hoeveelheid uitkienen zodat je de invoerrechten (lees BTW) vermoedelijk niet door de douane worden geheven, levert een groot voordeel voor de consument op en wellicht ook een eerlijke vergoeding voor de Amerikaanse ondernemer, maar voor de Nederlandse snarenhandelaar is dat weer niet eerlijk of in ieder geval zuur, want hij moet die 19% wel heffen en afdragen.

Niet iedere handelaar maakt altijd gebruik van de dump-acties van de fabrikanten en importeurs en er zijn er ook die het mogelijke voordeel in eigen zak steken. Tonica voor alt heeft slechts een heel klein marktaandeel dus het kan ook zijn dat een handelaar geen zin heeft om zich voor een paar extra verkochte snaren heel druk te maken. Dat neemt niet weg dat iedereen zelf mag weten waar hij zijn snaren koopt en de marktwerking zou volgens onze heersende economische ideologie dan zijn werk moeten doen.

8. Ferrie

Lid geworden:
    30 aug 2008
    Homepage:
    jouw :) is natuurlijk volledig begrepen en van harte geaccepteerd!

Deel Deze Pagina