Vioolsonate nr 6

Discussie in 'Eigen werk' gestart door Rolf Straver, 24 okt 2017.

  1. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    Nog een recent werk: de vierdelige vioolsonate nr. 6 in G kl.t. op. 107 (een flinke klus ook voor de pianist)

    deel 1 Adagio - più mosso

    deel 2 Giocoso

    deel 3 Lento espressivo

    deel 4 Toccata-Rondo
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    De viool komt overal wel duidelijker over dan de cello, maar in het tweede deel heeft de viool het ook moeilijk. Lijkt ook te maken te hebben met het hoge tempo van de pianopartij, dus dat het programma het dan niet goed lukt om de solopartij nog duidelijk te laten klinken.
    De pianist hoeft zich inderdaad niet te vervelen;), maar ik kan mij niet direct een werk van je herinneren waar de pianist er bepaald makkelijk vanaf komt.

    Je bent wel productief (beetje banaal woord eigenlijk voor compositiewerk) geweest!
     
    Rolf Straver vindt dit leuk.
  3. Rolf Straver

    Rolf Straver Rolf Straver

    Lid geworden:
    8 okt 2009
    Berichten:
    81
    Homepage:
    Klopt inderdaad Marcelita, in het tweede deel trappen de viool en de piano elkaar regelmatig op de tenen in hetzelfde register en beide in een ritmisch even actief notenbeeld. Het gevolg is dat bij een sampleprogramma een van beide instrumenten dan meestal echt moet opboksen tegen het andere. Gelukkig is dat live niet zo, dus nu maar hopen op een uitvoering!

    "Productief" mag je gerust zeggen hoor, het impliceert daarom nog geen inspiratieloze 'massaproductie' ;-) Het is trouwens nog maar een klein deel van mijn output dit jaar, een sonate voor klarinet en gitaar of een koorwerk horen nu eenmaal niet op het strijkersforum... Ik blijf natuurlijk als gitarist ook helemaal verslingerd aan de klassieke gitaar, die juist met strijkers zo prachtig combineert. In November heb ik een première van het tweede kwartet voor gitaar en strijkers in F klein in het concertgebouw van Zagreb, hopelijk kan er een opname worden gemaakt, dan kun je eindelijk weer eens iets live horen. De cello heeft in een ensemble van mijn hand eigenlijk altijd een streepje voor en krijgt vaak mooie thema's te spelen ;-) Wie weet, mag ik het op Youtube zetten van de spelers, dan laat ik het weten op het forum.

    Hartelijke groet
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    In het vierde deel, voor mij het meest boeiende Toccata-rondo, zie ik een wereld vol technologie, maar het is geen aardse wereld die ik zie.
    Het zijn dan ook klanken van een andere planeet. De metalen onderdelen glimmen me tegemoet.
    De bewoners tenminste als ik ze zo mag noemen, zijn robot achtige wezentjes.
    Het is een planeet die ik niet ken. Een vreemde wereld, maar wel een wereld die ik beter wil leren kennen . Omdat het is een boeiende wereld is.

    En zo zou ik deze muziek dan ook willen omschrijven, als boeiend.

    Tobias.
     
  5. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Hopelijk mag de opname worden geplaatst, vind ik ook prachtig: gitaar en strijkers en dan helemaal nog als de cello mooie thema's daarin mag spelen!

    Lok ze anders mee naar NL voor een prachtvakantie en wat optredens....de HAN heeft een pracht concertlocatie! En wellicht zijn er nog gastvrije mensen die onderdak willen bieden om het betaalbaar te houden, ik verzin maar wat.

    Ik vind 'output' bijna nog erger dan 'productie' als het om composities gaat.
     

Deel Deze Pagina