VohO 2015, een Workshopweekend 18 t/m/ 20 september

Discussie in 'Gevraagd/gezocht' gestart door JuniorR, 28 mei 2015.

  1. JuniorR

    JuniorR Junior van Rijn

    Lid geworden:
    18 jun 2012
    Berichten:
    5
    Homepage:
    Beste strijkers,

    Dit jaar organiseer ik voor de SVN, centrum voor wereldmuziek, "Venster op het Oosten 2015",
    een weekend met 6 verschillende workshops met muziek uit zuid-oost Europa en klein Azië.

    Dit jaar gaan we de muziek zoals die 100 jaar geleden klonk in de verschillende streken, vertalen naar het hedendaagse muzikale idioom.

    Bulgaarse muziek wordt onder de loep genomen o.l.v. Joris van Beek,violist bij o.a. "Ot Azoj" ,
    Roma-muziek uit Transylvanië o.l.v Vasile, Luca, meester cymbalist, Griekse muziek door Michiel Koperdraat (Ano Kato), servisch en aanverwante streken door Stanislav Mitrovic (o.a. Carlama Orkestar) en Bessarbisch met Bayan virtuoos Oleg Fateev.

    Meer informatie op onze facebook-stek

    of op de SVN-site

    Tot in September, toto VohO!,

    Junior van Rijn
     
  2. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    In eerste instantie was ik niet ingegaan op deze mogelijkheid. Ik moest immers de zaterdagochtend al een optreden verzorgen met het folkbandje waarin ik speel en dan heb je al een deel van het weekend gemist.

    Het bleef toch trekken en, na contact te hebben gehad met Junior van Rijn, besloot ik toch vanaf het zaterdagmiddag-programma ervoor te gaan. Mij trokken de plannen van Oleg Fateev om moldavische, Bulgaarse en Macedonische muziek jazzy uit te voeren. Hoe gaat dat klinken?

    Ik ben heel voldaan teruggekomen van dit weekend! Er is héél veel gemusiceerd, echt hard gewerkt op een heel prettige manier. De muzikaal leider van ons groepje was Oleg Fateev, een Moldavische Bajanist (soort accordeon) die alweer bijna 20 jaar in NL woont en optreedt. Onder zijn leiding werd grondig geoefend en kregen we ook uitleg en zo gingen we ook behoorlijk de diepte in.

    Het was heel strijkersvriendelijk, want echt heerlijke muziek waar je als strijker wat mee kunt.
    Er waren echter maar vier strijkers: twee violisten , een contrabassist en ik, waarvan één van de violisten bij mij in de groep zat. Echter, 's avonds bij het Open Podium waar heel goede optredens werden verzorgd (en ik dacht; kom, laat ik maar lekker luisteren), werd ik door de contrabassist toch het podium op gelokt (of uitgedaagd) en werd het een late avond van samenspel.

    En alhoewel ik dus later mee ging doen, ben ik toch heel leuk opgenomen in het gebeuren. Het blijft echter fijner om vanaf het begin mee te doen, maar dat kon deze keer eenmaal niet. Afspraak is afspraak (optreden).

    In zo'n weekend werken alle groepen naar een uitvoering toe. Voor elkaar vooral, om daarna nog met z'n allen een stuk te spelen. Alle groepen zaten met hun orkest in een grote kring in de zaal, de orkestjes en het koortje elk bijeen en bijna startklaar. En dan maar fijn spelen voor elkaar wie aan de beurt is.

    Ja, en hoe gaat dat met die die muziek uit het oosten op een jazzy manier (en ook blues kwam voorbij)?
    Helaas, dit heb je jezelf ontzegd door niet mee te komen spelen. Ik heb er geen geluidsopname van. Maar 't was
    een hele ervaring om het zo te spelen en het resultaat was ook zo lekker balkan jazzy.

    Kortom, ik heb een geweldig weekend gehad!:)
     
    Laatst bewerkt: 21 sep 2015
  3. gevoeligesnaar

    gevoeligesnaar Karin

    Lid geworden:
    17 jan 2014
    Berichten:
    738
    Leuk verslag Marcelita, het enthousiasme is er doorheen te voelen. Daar gaan je handen van jeuken. Voor mij zou het denk ik allemaal nog een beetje te vroeg te zijn geweest, maar een volgende keer (volgend jaar?) hoop ik echt eens aan zoiets mee te kunnen doen!
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Dank je wel!

    Ik zou jou en alle andere cellisten die nog niet zo lang spelen toch het volgende willen meegeven: bij muziek uit de Balkan en nog wat oostelijker zijn de begeleidingspartijen voor instrumenten als cello, contrabas, tuba en trombone vaak relatief eenvoudig. Dan hebben de violisten meer te doen en bij de blazers de klarinetten en accordeonisten.
    Zo zijn er baspartijen waar maar bijvoorbeeld maar vier verschillende toonhoogten in voor komen en waar je vooral met één toon als een soort slagwerk functioneert. En dan af en toe een loopje met de drie andere noten.
    Hier dus geen flitsend positiespelwerk! En op één stuk na, was alles ook nog eens in de eerste positie.

    Ik stuur je via de conversatie twee voorbeelden van cellopartijen van dit weekend. Ik vind het discreter om je ze zo te laten zien dan ze zo op het forum te zetten.
     
    gevoeligesnaar vindt dit leuk.

Deel Deze Pagina