Voor/achterkant kam

Discussie in 'Viool' gestart door Geert, 11 feb 2007.

1. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Ik maak voor m'n eigen violen zelf de kammen. En het gaat steeds een beetje beter. Ik vraag me alleen iedere keer af welke kant moet ik nu als voorkant gebruiken? Ik zet meestal gewoon het stempeltje aan de voorkant (toets). Nu hoorde ik laatst dat het stempeltje juist aan de achterkant moet, hoe zit dat nou?

2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Geert,

Meerdere nieuwe leden weten nog niet altijd gebruik te maken van de zoekfunctie, zo blijkt. Want ook dit onderwerp is al eens ter sprake geweest. Ik denk dat je de meeste antwoorden op je vragen wel kunt vinden in:

http://www.violistenweb.nl/forum/viewtopic.php?forumid=342

En anders kun je ze daarna altijd nog opvoeren, graag zelfs!

3. Geert

Geert Geert

Lid geworden:
    30 sep 2004
    Bedankt voor de link over het maken van een kam.
    Maar mijn vraag was of er verschil zit tussen de te gebruiken voor- c.q. achterkant en dat weet ik nog steeds niet (of heb ik iets gemist).
    Als je een nieuwe kam pakt zal je toch eerst moeten beslissen wat de voorkant wordt of maakt dat helemaal niets uit ?

4. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Geert,

Ik weet zeker dat er een aantal posts zijn binnen dit forum die uitgebreid gaan over welke kant voor of achter moet. Ik heb ze namelijk zelf gepost. Ik heb de door mij aangegeven link niet nog een keer in zijn geheel doorgelezen, zodat het kan zijn dat het niet datgene bevat waarnaar je opzoek bent. Heb je de zoekfunctie geprobeerd?

In het kort kan ik alvast wel wat gegevens verstrekken: (scheelt weer een hoop tijd misschien):
    er zit zeker verschil tussen voor- en achterkant van de kam en dat wordt door de leverancier al aangegeven door de plaats van het stempel, dat naar het staartstuk gekeerd moet zijn. Echter niet alle suppliers zijn daar consequent in.
    Wat een goede raadgever is, is met een winkelhaak te onderzoeken aan welke kant de voetjes precies haaks staan op een van de vlakken van de kam. De haakse kant dient dan naar het staartstuk gericht te zijn. Wanneer je het hout bekijkt, dan moet de nerfrichting daar ook precies evenwijdig aan lopen, dus evenwijdig aan dàt vlak.

Deel Deze Pagina