Voor de lange winterdagen

Discussie in 'Viool' gestart door David R. de Vries, 7 nov 2017.

  1. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    Mij was gevraagd om te laten weten wanneer ik aan de bouw van mijn nieuwe viool ging beginnen.
    Omdat mijn eerste viool en ook een behoorlijk deel van mijn gereedschap spoorloos is, een begin gemaakt met de mal. Ik had nog een plaatje messing liggen dus patroontje erop geplakt en met de figuurzaag aan de gang.
    Wel veel werk, maar ik ga voor duurzaam want dan heeft iemand anders er in de toekomst wellicht ook nog iets aan.
    MAL_01.jpg
    Heb ook alvast wat gereedschap gekocht, slijpmachine, lintzaag, wat gutsen en een werkbank.
    Werkbank kan je natuurlijk ook zelf maken maar daar had ik geen zin in, moet nog wel een paar weken wachten voordat deze geleverd kan worden.
    Zit nog te wachten op spullen uit Duitsland en dan ga ik kijken welke schaafjes ik voor de kerst ga vragen.
     
    zapling vindt dit leuk.
  2. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Super , hou ons op de hoogte.
    Ik ben heel benieuwd naar je proces en het resultaat .
     
  3. Elman

    Elman ♫ ♪

    Lid geworden:
    4 sep 2007
    Berichten:
    705
    Leuk! Onlangs dit forum door zitten spitten of iemand nog een viool aan het bouwen is. Kon niks vinden helaas. Blijft toch het leukste op het forum als iemand aan het bouwen is.

    Maar waarom is eerste viool en gereedschap spoorloos?
     
  4. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Hopelijk raken je spulletjes niet weer zoek. Want dan kan je wel voor duurzaam gaan, maar als het weer zoek raakt heb je ook aan duurzaam niks.

    Misschien is het handig om eerst eens een kist te timmeren en daar alles in te doen. Dan doe je er ook meteen een bordje op met de tekst "Vioolspullen van David, afblijven".

    Je kan wat betreft de spullen die weg zijn, misschien even in het schuurtje van je broer Peter kijken.
     
    Laatst bewerkt: 7 nov 2017
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  5. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    Ergens bij een verhuizing vermoedelijk vergeten of weggegooid.
     
  6. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    ( broer ) Peter heeft volgens mij niets met violen dus daar zal het niet liggen.
    Volgens mijn vrouw kan het nog ergens in de schuur liggen, maar die heb ik al helemaal doorgespit.
    Zou leuk zijn als het nog een keer teruggevonden wordt, maar ik geloof er niet meer in.
    Ben bang dat één van de verhuizers ( die krijgen toch altijd de schuld ) het wel mooi spul vond.
    Het is trouwens wel heel leuk om helemaal opnieuw te beginnen.
     
  7. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    Toch nog een stukje van de eerste viool gevonden, stuk ebbenhout waar ik de toets uit gemaakt heb.
    TOETS_00.jpg
    Ga ik bij de nieuwe viool niet meer doen, bestel wel een overgedimensioneerde ( zoals Frits dat zo mooi zegt ) bij Dictum.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Als 'ie niet overgedimensioneerd zou zijn kun je 'em nooit precies pas maken, maar dat had je allang door natuurlijk.
    Succes met de voortgang. Ik zal het met belangstelling volgen.
     
  9. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    De eerste viool die ik als kind uit een stukje afval notenhout van mijn vader sneed, zag er zo uit.
    Negen centimeter lang, gelakt met nagellak van mijn moeder, en de zwarte delen zwart gemaakt met waterverf uit mijn verfdoos. De snaren waren gemaakt van garen uit de naaidoos van mijn moeder, en net als de toets de kam en de snarenhouder erop geplakt met velpon.
    013.JPG 001.JPG
     
    ria, Muzirene, Saffier en 2 anderen vinden dit leuk.
  10. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    Prachtig, je hebt hem nog steeds neem ik aan.
     
  11. Tobias

    Tobias |♫♫|♫

    Lid geworden:
    13 jul 2013
    Berichten:
    4.532
    Een paar maanden geleden vond ik hem weer terug in een laatje, en toen heb ik hem in mijn vioolkoffer gedaan.
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    De mal van messing gaat heel lang mee, maar wat als je toch een aanpassing wilt maken en een iets ander model wenst? Verander je dan de mal of maak je een nieuwe? Ik heb in een van mijn eerste bouwwerken gebruik gemaakt van een binnenmal die uit dik (18mm) PVC bestond. Ik dacht er daarmee verstandig aan te doen omdat PVC inert is. Maar al heel gauw wilde ik een ander model hebben en PVC laat zich niet zo gemakkelijk aanpassen. Daarom overgegaan op binnenmallen van hout, die kun je heel gemakkelijk een ietsje wijzigen.
     
  13. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    Hoi Frits, plaatje messing had ik nog over zodoende. Had voor de vorige viool een plaatje RVS gekregen van een collega en heb zonder erbij na te denken nu dus messing gebruikt.
    Als de nieuwe viool af is ben ik allang blij, dus misschien komt er nooit een volgende.
    Kan ik hem daarna cadeau doen aan iemand die het ook eens wil proberen.
     
  14. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    Mijn gereedschap is bijna compleet, heb wel al de binnen mal gemaakt en de hoekklosjes gelijmd.
    Zal binnenkort even een foto plaatsen.
     
  15. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Er is vast iets mis met het fototoestel......
     
  16. David R. de Vries

    David R. de Vries

    Lid geworden:
    27 jun 2017
    Berichten:
    23
    Nee hoor, niets mis met fototoestel. Ben alleen erg druk geweest de laatste tijd en heb er ook nog een zeer pijnlijke rechterheup bijgekregen die me veel last geeft. Vandaar dat het even niet erg vlot gaat met bouwen.
    Heb wel mijn knutselplekje bijna gereed zodat ik niet meer aan de eettafel hoef te schaven en zagen. Geeft weer wat rust aan de rest van de huisgenoten. Zal deze week een paar plaatjes plaatsen.
     
  17. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Nee, dat is niet echt bevorderlijk! Wel vervelend voor je! Maar goed, als dat weer voorbij is, heb je wel een mooie werkruimte en kan het echt beginnen. Beterschap!
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    David, mijn complimenten voor je koperwerk, veel vioolbouwers gebruikten in het verleden verzinkt staalplaat.
    De ontwikkelingen gaan door, inmiddels is het niet meer nodig dat je je mal uitzaagt, je kunt hem/haar laten laseren, waterstraal snijden of gewoon uit laten frezen. Spiegelen, om keren, dupliceren, etcetera, en jij maar zweten en werken...
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.278
    Homepage:
    Bij wie zou je dat dan moeten laten doen?
    En wat kost zoiets?
    Is het niet veel eenvoudiger en goedkoper om met een figuurzaag de contouren uit te zagen? Dat zal voor het resultaat niet onderdoen ten opzichte van een laser gesneden plaat. Het enige verschil zit dan in de tijdwinst.
     
  20. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.715
    Frits,

    Het met de hand uitzagen van een prachtig ontworpen instrument en het maken van de mallen voor het maken van het instrument (van miniviool tot contrabas) kan tegenwoordig, hoe kan het ook anders met de computer.

    Perfecte tekeningen, tot op de honderdste millimeter te corrigeren om vervolgens middels een computer gestuurd programma tot op 0,001 mm nauwkeurig uitgesneden of gefreest te worden .

    Met computer ge-sneden, laseren, snijden gaat het mechanisch vele malen nauwkeuriger dan dat wij het met het handje doen. Het gevoel voor het vak gaat 100% achteruit en het werken met hout wordt een vervreemding iets onbekends.

    Enerzijds ben ik een voorstander van CNC aan de andere kant heb ik liever een beitel, guts en schaafje in mijn handen, voelen, ruiken en werken met materialen, met hout.
     

Deel Deze Pagina