voorstellen en al meteen een vraagje...

Discussie in 'Overig' gestart door Beginnende celliste, 29 okt 2012.

  1. Beginnende celliste

    Beginnende celliste

    Lid geworden:
    29 okt 2012
    Berichten:
    13
    Hallo iedereen,

    Ik ben Gwen en ik volg dit forum al een tijdje... Ik ben namelijk sinds september zelf begonnen met het leren spelen van cello. Ik speel ook al 4 jaar klassieke gitaar en mijn 5de jaar is dus ook net begonnen...

    Ik wist eigenlijk niet goed waar ik mijn berichtje moest plaats... In de eerste plaats had ik een paar forums open gedaan om te zien wat voor berichten er gepost werden, maar ik vond nergens waar ik zo'n berichtjes vond, dus dacht ik ik zet het bij varia.

    En ik heb meteen ook al een eerste vraagje... Hoe stem je een cello... Waarmee ik bedoel dat ik het gisteren een eerste keer probeerde... Eigelijk durfde ik er niet aan te beginnen, ik heb dat ook gezegt aan mijn leraar... Maar ik had wel het gevoel dat ik het al eens mocht proberen van hem, dus ik dacht als ik niet al te veel aan die fijnstemmers draai en met behulp van een stemapparaat dat het wel zou lukken, maar de toon zuiver krijgen lukte niet goed, vooral bij de losse do snaar. Dus dacht ik ik ga stoppen met er aan te draaien voor ik echt iets verkeerds doe... Dus vandaar mijn vraag...
    Ik weet niet of hier al een onderwerp over is...

    Alvast bedankt.

    groetjes,
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Wanneer ik deze twee zinsneden combineer, weet ik niet of je nu wél of géén leraar hebt, of dat de leraar je gitaarleraar is.

    Een cello stemmen moet toch wel te doen zijn, alleen moet je dat in eerste instantie doen met de stemsleutels. Het grove werk zogezegd. Daarna komen de fijnstemmers aan de beurt, in die volgorde. Het zijn tenslotte fijnstemmers! ;)
    Kijk eerst eens of de kam goed staat voordat je begint, omdat er anders kans bestaat dat die omvalt en dan heb je er een probleem bij.
    De snaren worden in kwinten gestemd, van laag naar hoog: C, G, D en A. Ik denk dat er via internet wel aan een stemgeluid te komen is in de juiste frequentie. Anders even laten weten, dan gaan we op zoek.

    Frits
     
  3. Beginnende celliste

    Beginnende celliste

    Lid geworden:
    29 okt 2012
    Berichten:
    13
    Ik heb een leraar cello. En hij zei juist dat ik van de stemsleutels moest afblijven, dat we dat meestal niet nodig hebben, behalve soms in de winter...

    En wat betreft de frequentie op het internet, dat zal ik eens gaan opzoeken, ik zal het melden of ik er al dan niet een gevonden heb.

    En wat betreft de kam... De kam kan dus verschuiven als ik aan het stemmen ben? Of heb ik dat verkeerd begrepen?

    Bedankt.
     
  4. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    De stemsleutels heb je alleen maar nodig als de toon erg afwijkt van wat die moet worden. Zodra je in de buurt zit ga je met de fijnstemmers verder. In de winter of bij extreme droogte kan een stemsleutel los raken en de snaar helemaal los zitten, dan heb je zeker de stemsleutel nodig. Bij extreme kou kan een snaar ook dusdanig ontstemmen dat het met een fijnstemmer niet meer mogelijk is om de boel goed te krijgen. Vandaar dus eerst stemsleutel (indien nodig) en het laatste stukje met de fijnstemmer (wat meestal voldoende is).

    De kam verschuift als het goed is niet tijdens het stemmen tenzij hij verkeerd staat of schuin staat, dan kan het mis gaan maar als jij een cello hebt die door een gediplomeerde vioolbouwer is afgesteld of nagekeken dan mag je er vanuit gaan dat de kam goed staat. Heb je een via internet gekochte Chinees van € 99,95 dan heb je dus best kans dat de hele boel in elkaar stort als jij je cello probeert te stemmen en dat je er direct je openhaard mee aan kan maken.

    Een stemapparaatje is in het begin overigens erg handig om daarmee te stemmen. Stemmen op gehoor is toch lastig als je nog weinig ervaring hebt maar ik neem aan dat je die ervaring al hebt opgedaan bij het stemmen van je gitaar de afgelopen jaren. Wellicht heb je daarvan nog een stemapparaat dat chromatisch stemt? dan kun je dat zelfde apparaatje gebruiken voor je cello.

    De truc van het stemen met een stemapparaatje is dat je met je rechter hand de stok hebt en strijkt en terwijl je strijkt met je linker hand de fijnstemmers bedient. Ondertussen zie je dan de wijzer van het apparaatje richting het middelpunt gaan van de zuivere toon.
     
  5. Beginnende celliste

    Beginnende celliste

    Lid geworden:
    29 okt 2012
    Berichten:
    13
    Ok bedankt. Ik heb een cello gehuurd, dus ik heb geen goedkope cello van het internet gekocht ofzo, dat ben ik ook niet van plan...

    Dus nu zal het wel gaan lukken.

    Nogmaals bedankt.

    Groetjes,
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Vraag aan je leraar of hij je wil leren stemmen. De meeste cellisten stemmen vanaf de A (stemvork, kost 4-5 euro en werkt ook zonder adsl) en dan alle snaren steeds een kwint lager. Controle met flageoletten; de leraar legt dat vast uit. Eerst van de stemsleutels afblijven is een goed advies voor een beginner; cellosnaren zijn duur en kunnen echt wel kapot. Je moet niet zelf aan de kam gaan schuiven wanneer je niet weet wat je doen moet: de kam moet met het achtervlak (snarenhouderzijde) onder een hoek van 90 graden (loodrecht) op het blad staan. Op veel studieinstrumenten zie je overigens kromme kammen; een vioolbouwer kan die meestal weer recht krijgen.
     
  7. jos22

    jos22

    Lid geworden:
    8 mrt 2009
    Berichten:
    179
    Om de kwinten goed te krijgen heb ik het volgende geleerd:
    Strijk twee snaren tegelijk aan, heel langzaam, en luister naar de harmonie. Als die niet goed is hoor je interferentie, dat is een ritmisch hard/zacht verschil in de klank. Wauwauwauwauwauw. Hoe verder de snaren bij de zuivere kwint vandaan zitten hoe trager en dus opvallender het gewauw.

    Het is een heel mooi meditatief werkje in een soort yogahouding. De cello staat op de pin tussen de knieën geklemd. Je brengt je romp met linkerarm en al rechts van de cello, zodat je als je voorover buigt met je linkerhand bij de fijnstemmers kunt. Je reikt dus over de strijkstok heen. In deze positie kun je tegelijk strijken en aan de fijnstemmers draaien.
     
  8. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    In aanvulling op post#7:
    Er doet zich echter een probleem voor, wanneer de snaar hoger moet en de fijnstemmer is al helemaal ingedraaid! Dan zal er toch aan de stemsleutel gedraaid moeten worden. Hetzelfde geldt voor het geval de fijnstemmer al geheel is uitgedraaid en de snaar lager moet klinken: dan zal toch de stemsleutel versteld moeten worden.

    Frits
     
  9. hminkema

    hminkema

    Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Berichten:
    101
    Eens, Frits. In dat geval zet ik eerst de fijnstemmer in de middenstand voordat ik aan de stemsleutel ga draaien. Dan heb je op termijn weer enige 'slack' voor het geval dat de stemming weer 'fijn' bijgesteld moet worden.

    Dat geldt zowel voor mijn viool als voor mijn cello.

    Voor mijn klassieke gitaar geldt dat als deze ontstemt, ik eerst de snaar ontspan en deze 'opdraai'. Nooit de toon vanaf de bovenkant naar beneden stemmen. De snaar ontstemt veel gemakkelijker 'vanaf de bovenkant naar beneden gedraaid' dan 'vanaf de onderkant opgedraaid'. Ik hoop dat duidelijk is wat ik bedoel.

    Als koorzanger met >25 jaar ervaring beschik ik ook over een andere 'stemtechniek', maar hier heb ik het dus over snaarinstrumenten :)
     

Deel Deze Pagina