voorstellen, snaren, instrument

Discussie in 'Viool' gestart door sebastiaanv, 2 apr 2011.

  1. sebastiaanv

    sebastiaanv

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    2
    Hoi iedereen,
    Ik heb me net aangemeld op dit forum omdat ik enkele vragen heb en ik zeker weet dat jullie er wel een antwoord op hebben! :D
    Ik ben nu 16 en speel sinds mijn 5e viool, alleen heb ik ivm met allerlei zaken de afgelopen 2 jaar nauwelijks gespeeld. Sinds een aantal weken ben ik weer begonnen omdat ik het zonde vond van alle tijd en bovenal omdat het gewoon erg leuk is.

    Ik heb een viool van Ezabel, 2003 Antwerpen. Wat moet ik me daarbij voorstellen; is dat een redelijke (studie)viool of raden jullie me wat anders aan? - zie ook nog de foto's

    Dan de tweede vraag, en die gaat over de snaren. Er zit een standaard dominant snaren op, die worden door veel geprezen, maar ik heb er wel wat aanmerkingen over (misschien ligt dat ook wel aan mij :p )

    Ik vind de E een beetje te "scherp" en "schel"
    de A vind ik te "hard"
    de D vind ik prima
    en de G klinkt een beetje "korrelig"

    Ik zou graag een heldere en softe E, een zachtere en diepere A, en een strakke en "rustige" G. Kunnen jullie helpen bij de snaarkeuze? Of zou ik het het beste bij de dominant snaren kunnen houden.

    Dan als laatste, volgens mij speel ik weer redelijk zuiver en heb alle goede tonen weer gevonden, alleen rommel ik een beetje met de "standaard eerste vinger"


    bedankt alvast!



    Ik neem strakjes een toonladder op en dan kunnen jullie zeggen of het zuiver is en die strakjes wel, foto's maak ik ook zo
     
  2. EricM

    EricM Eric Meinsma

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    62
    Over intonatie: een leuke manier om dat te trainen vond ik het meespelen met muziek. Drones, meespeel-cd's, zelf opgenomen begeleidingen. Ook goed voor je timing.

    Heb alleen de indruk dat klassiek georienteerde docenten dit minder waarderen dan mensen uit de folk, rock of jazz.

    En samenspel natuurlijk. Succes.
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    welkom Sebastiaan,

    Het is maar de vraag of dat aan de Dominant snaren ligt. Wanneer ik het zo lees, lijkt het me dat de klank van de viool niet in balans is, dat wil zeggen dat de snaren onderling te veel verschillen van timbre. Ik zou het probleem eerder zoeken in een niet optimaal afgestelde viool. Dat kan dan zijn een niet goed gesneden en passende kam of de stapelpositie niet optimaal of een te strak ingespannen stapel. Er zijn een aantal oorzaken te noemen die een vioolbouwer mogelijk kan vinden en verhelpen.
    Of met een ander type snaren de genoemde wensen van G-, A- en E-snaar verwezenlijkt worden durf ik te betwijfelen. Het probleem lijkt me niet in het snaartype te zitten, maar meer in het instrument en de optimale afstelling daarvan.
    Dus naar iemand die er verstand van heeft en die jouw uitleg over 'korrelig', 'schel en scherp' kan vertalen in de oplossing: de vioolbouwer.
     
  4. sebastiaanv

    sebastiaanv

    Lid geworden:
    2 apr 2011
    Berichten:
    2
    dank voor de antwoorden. De viool komt van de vioolbouwer, afgelopen herfstvakantie heb ik hem daar omgeruild. M'n oude viool was ik na een paar jaar spelen helemaal zat en wilde een andere. Omdat het een huur viool is, is dat geen probleem. Ik heb zo'n idee dat het dus niet aan de viool zelf ligt. Dan heb ik zo'n idee dat het gewoon aan mij ligt :p
     

Deel Deze Pagina