Voorstellen

Discussie in 'Viool' gestart door Doro, 1 aug 2012.

  1. Doro

    Doro

    Lid geworden:
    31 jul 2012
    Berichten:
    3
    Hallo allemaal,
    ik ben Doro, 58, en sinds twee weken bezitter van een, jawel, chinees! Gekocht op geluid, niet op prijs! (ofschoon, een beetje wel...;)
    Als kind had ik pianoles, dus ik ben wel met muziek ingeent. Op mijn 17. mocht ik in Berlijn mee naar een concert. Toen wist ik nog niet, wat voor 'goden' ik mocht zien en beluisteren.
    Oistrach, Richter, Rostropowitch, en ervoor stond: Karajan. Het tripelconcert!
    Sindsdien heeft mij de viool van Oistrach niet meer losgelaten.
    Nu heb ik de knoop dus doorgehakt. Ik ga straks op les, tot die tijd oefen ik vlijtig, om alvast de strijkstok vast te houden en op open snaren enig aangenaam geluid eruit te strijken. Maar wat een puinhoop.
    Mijn pink is een zogeheten triggervinger en is die een keer gestrekt, blijft dit zo tot ik hem met de andere hand krom buig.
    Nu is het probleem zoals bij veel beginners: de pink glijdt van de stok af. Frusterend!
    Wat heb ik gedaan? Ik ben naar de apotheek gegaan en heb ''vingercondooms'' gekocht. Maatje S voor op de pink. En het werkt goddelijk. De pink verschuift geen milimeter meer en ik voel de stok helemaal. En dit verleent je zo veel zekerheid, je denkt er niet eens meer aan, dat de stok zou kunnen wiebelen! Ik kan me nu volledig erop concentreren, recht te strijken. Misschien een tip voor andere beginners?
    Tot later, Doro
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Met een volledig afgesloten pink wordt de 'boel' na verloop van tijd behoorlijk zweterig, lijkt me. Met de door u gekozen oplossing zal dat geen invloed hebben op het anti-slipgedrag, maar plezierig lijkt me dat niet.
    Kan het zijn dat de stok ter plaatste van de pinkpositie te glad is? Is er daarom niet een mogelijkheid die plek stroef te maken, zodat de pink in de toekomst blijft waar die zit?

    Frits
     
  3. Doro

    Doro

    Lid geworden:
    31 jul 2012
    Berichten:
    3
    Inderdaad, nu speel ik nog maar 20 tot 30 min. per dag en het zweet eigenlijk niet. Kan natuurlijk als ik wat langer speel (wanneer ik groot ben...;)
    De stok een beetje stroef maken....'tuurlijk. Vaak kom je niet op de meest simpele oplossingen en probeer je, het wiel opnieuw uit te vinden! Ga ik mee aan de slag. Bedankt!
     
  4. dreamingdragon

    dreamingdragon

    Lid geworden:
    26 feb 2011
    Berichten:
    365
    hoi doro.

    toen ik in het begin les kreeg, plakte mijn viooldocente op de plek waar mijn pink moest staan een likdoornpleister. Mijn pink lag dan lekker ontspannen in het kuiltje en gleed ook niet van zijn plek. t is maar een tip.

    gr D
     
  5. Doro

    Doro

    Lid geworden:
    31 jul 2012
    Berichten:
    3
    Dank je wel voor deze tip, D, ik ben blij over elk advies. ik hoop maar, dat ik straks nog een stok over heb, haha.......geintje, iedereen bedankt!!!! mocht het iemand interesseren: ik ga de viool met de dag leuker vinden. hier kom ik nooit meer van af!!!
     

Deel Deze Pagina