heej ik ben hier nieuw hier en moest ff wat weten. ik weet dat je normaal met viool de melodie speelt in een band, maar ik wil begeleidend spelen. Wat kan ik dan spelen als ik bijvoorbeeld een c akkoord heb? gewoon c,e,g of kan ik meer noten gebruiken? hoe doen jullie dat? alvast bedankt voor jullie hulp jungie
Ik neem aan dat je op de viool akkoorden geoefend hebt? Dan is het inderdaad ceg of cea eventueel ace (a mineur) zolang je maar niet de grondtoon weglaat (c)
Ik zou het wel beperkt houden tot tweeklanken, omdat het anders moeilijk spelen wordt. Je kunt ook nog denken aan het spelen van een viertal achtsten in een bepaalde volgorde, bijvoorbeeld c, e, g, e, c, e, g, e, enz. (Als het mineur is in plaats van een e een es spelen, maar dat spreekt vanzelf.) Of een drietal achtsten, zoals bij het vorige voorbeeld en dan de laatste achtste weglaten. Dan kun je ook nog allerlei accenten aanbrengen voor een speciaal effect: óf op de tweede óf op de vierde achtste. Er zijn legio mogelijkheden. De indeling in achtsten hangt natuurlijk af van de maatsoort, anders gaat dat niet. Het gaat even om wat mogelijk is en om ideeën aan te leveren. Frits
Waarom probeer je niet gewoon wat dingen? Zowel wat betreft ritme als wat betreft tonen? Kijk gewoon wat werk en wat niet. Al experimenterende kom je vaak tot de mooiste dingen.
Hey Jungie, Het ligt heel erg aan de stijl die je speelt. In sommige jazzmuziek speel je juist bijna niet de vaste accoordnoten, maar dan speel je in een c-accoord ook wel eens een d, of een a, of een bes. Voor blues geldt dat ook, dan kan je op een c accoord deze noten allemaal spelen: c, es, e, g, bes. Maar in folk blijf je vaak wel weer dichter bij de accoordtonen. Ook hangt het ervan af wie er verder meedoen. Als je met een bassist speelt, hoef je de grondtoon (dus de c uit het c-accoord) juist niet te spelen. En als je wilt begeleiden moet je vaak niet dezelfde noot als de zang spelen. Dus al de zang een e heeft, en de bas de c speelt, hoef jij alleen de g te spelen. Ik merk zelf, dat je in sommige popnummers het best dezelfde noot kan herhalen, zelfs als die even niet in het accoord zit. Bijv. in Manic monday (the bangles) speel je steeds de d, tot in het laatste accoord. Als je vertelt wel nummer je wilt spelen, en het staat op youtube, kan ik wel tips geven. Eén tip is al vast: speel nummers in toonsoorten die makkelijk liggen voor viool, bijv. G, D en A (of d, a en e mineur). Dan kan je dubbelgrepen spelen met een losse snaar erbij.