Vraagje

Discussie in 'Viool' gestart door Jumpy, 30 jun 2013.

  1. Jumpy

    Jumpy

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    16
    Hallo, even een vraagje...
    Waar kan je het niveau van spelen van Beethoven's Romance nr. 2 ergens plaatsen?
    Jumpy
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Gezien de hoge posities die er in voor komen moet je toch als snel aan een behoorlijk hoog niveau denken, zeker als het mooi, afgewerkt en zuiver moet klinken.

    Hoe is niveau aan te geven...in jaren les? In studietijd? In muziekschool diploma's? Of gewoon "ver gevorderd amateur"?

    Persoonlijk vind ik dat wanneer je dit mooi kunt spelen je een hele goede violist bent. En met mooi bedoel ik zuiver, afgewerkt en met gevoel.
     
  3. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    778
    Staat op imslp.org

    Nog 5 jaar hard oefenen en dan ermee beginnen. Ga geen dingen overslaan.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik heb deze Romance in F als solist eens mogen uitvoeren. Ik vind dit stuk niet bijzonder complex en denk dat die hoge posities de moeilijkheid niet bepalen: is allemaal 'rechtuit rechtaan'. Het is technisch gezien een betrekkelijk eenvoudig stuk. Het moeilijke zit hem meer in de voordracht.
    Komt bij dat het ook nog eens een zeer bekend stuk is onder de violisten of vioolliefhebbers, dus ieder foutje wordt ogenblikkelijk opgemerkt.
     
  5. Jumpy

    Jumpy

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    16
    Hallo,
    Ja, kan me bij dit laatste volledig aansluiten...
    JUMPY
     
  6. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    ik heb een maand geleden beethoven romance op 40 en 50 gekocht (uitgave G. Henle Verlag). Ik ben nog bezig met nr 1. Nog niet goed genoeg maar ik ga door oefenen. In deze zomervakantie hopelijk heb ik tijd zat hiervoor (want ik moet nog wat etuden en een paar stukjes oefenen). Na de zomervakantie ga ik natuurlijk dit stukje van beethoven door oefenen :)
     
  7. Jumpy

    Jumpy

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    16
    Tav OV
    Wat ik me afvraag... kan je me een werk/compositie aanduiden dat je écht technisch moeilijk vindt? Ik hoor het graag, kan ik eens vergelijken...
    Bedankt,
    JUMPY
     
  8. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Bruch violin concerto nr. 1 in g mineur
    Paganini la campanella
    Paganini 24 caprices

    Tja.....natuurlijk...
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    Ik neem even aan dat 'OV' Oosterhof Vioolbouw is en in dat geval zal ik een paar werken noemen waarvan ik vind dat er veel hogere technische eisen gesteld worden aan de violist:

    Mendelssohn, Bruch, Tsjaikovski en Brahms om een paar te noemen.
     
  10. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Maar waarom stort je je op concerten? De kans dat je ze als solist nog een keer kunt spelen, is miniem. Zoek mooie sonates met begeleiding, die zijn soms ook heel uitdagend en de kans dat je ze nog een keer met iemand kunt uitvoeren is heel wat groter! Ik verbaas me telkens weer over amateurs die zich door solopartijen van grote concerten heen worstelen, terwijl ze zoveel schoons niet kennen. :|
     
  11. Jumpy

    Jumpy

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    16
    Tav OV en Vanezcha : bedankt...
    Tav Liuwe : worstelen? Ben aan een ontzettend boeiende ontdekkingsreis begonnen en uiteraard brengt dit vragen en bedenkingen met zich mee...
    Niks worstelen, ... openstaan, ontdekken en vooral genieten...
    Jumpy
     
  12. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Sonaten zijn leuk, hoor. Anders als je hard werkt aan czardas monti en schindler's list theme, zijn ook leuke stukjes. Met de goede etuden.

    Ik ben nog met mazas brilliant bezig....nu dat het vakantie is kan ik meer aandacht besteden aan de stukjes die ik nog moet doen. Etuden vind ik leuk.
     
  13. Jumpy

    Jumpy

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    16
    Hallo Vanezcha,
    Grappig dat je net czardas en schilder's list aanhaalt... Heb deze werken namelijk net gedownload!
    Jumpy
     
  14. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Jumpy,

    Tja....ik heb zesde zintuig, hoor ;) :D
     
  15. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Maar waarom moet jij altijd zo arrogant reageren?

    Jumpy vroeg alleen wat volgens Frits technisch moeilijk vindt. Wat ik van zijn vraag heb begrepen is dat Jumpy niet heeft vermeld dat hij die moeilijke stukjes wil beginnen met oefenen. Hij zei dat hij wilde vergelijken, niet spelen.

    En die stukjes die ik geposted heb in mijn vorige reacties zijn natuurlijk heel moeilijk stukjes, want ik denk al niet dat jumpy die niveau nu heeft.

    En wat jumpy nou wilt of niet wilt spelen/oefenen, is zowieso ook niet iemand anders' zaak ;)
     
  16. Jumpy

    Jumpy

    Lid geworden:
    10 apr 2013
    Berichten:
    16
    Hey Vanezcha,
    Schitterende reactie hoor, je hebt het helemaal bij het rechte eind!
    Maar tussen haakjes, ik ben een 'zij'... :D
    Jumpy
     
    Oosterhof Vioolbouw vindt dit leuk.
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.363
    Homepage:
    De kans om dergelijke concerten als solist te mogen spelen is een geheel ander onderwerp: statistiek en kansberekening.
    Blijkbaar heb je nog nooit de 'kick' ervaren van het kunnen spelen van de solopartij van bijvoorbeeld het vioolconcert van Menselssohn of wat te denken van een Partita van Bach? Trouwens er zijn een aantal Etüden van Kreutzer die heel leuk zijn om te spelen en die ook nog qua compositie goed in elkaar zitten. Of de etudes van Rode. Ach er is zo veel wat geweldig is om te kunnen spelen.
     

Deel Deze Pagina