Vraagjes van een beginnende violist

Discussie in 'Viool' gestart door Lotte, 20 jan 2011.

  1. Lotte

    Lotte

    Lid geworden:
    18 jan 2011
    Berichten:
    6
    Hallo!
    Ik ben Lotte, 15 jaar oud.
    En het leek me geweldig om viool te gaan spelen, en ik sta nu op een wachtlijst voor les.

    Maar ik vroeg me ook een paar dingen af, aangezien ik ook nog nooit een viool vast gehouden heb :)

    Ik ben van plan om eerst een viool te gaan huren, maar ik zie soms staan dat je nieuwe snaren erbij krijgt, maar hoe werkt dat dan? moet je die er dan zelf inzetten?

    En als ik ooit van plan ben om een te gaan kopen, wat voor een moet ik dan nemen?
    Ik ben natuurlijk niet gelijk van plan om de aller duurste kopen, dus hoe duur is een redelijke viool ongeveer?

    En hoe snel gaat dat leren ongeveer, kan je al vrij snel leuke liedjes spelen?

    ;)
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Hoi Lotte,

    Een viool huren is een prima begin en als je een goede vioolbouwer in je buurt zoekt dan zet hij/zij de snaren er voor jou op.

    Ook voor het kopen van een viool kun je het beste bij een vioolbouwer zijn. Ik neem echter aan dat je viool leraar/lerares adressen weet en je mogelijk daarbij helpt. Mijn leraar gaat met zijn leerlingen mee als ze een viool uitzoeken en geeft advies daarbij.

    Hoe lang het duurt voor dat je een leuk liedje kunt spelen hangt helemaal af van de hoeveelheid tijd per dag dat je oefent maar hou er wel rekening mee dat viool 1 van de moeilijkste instrumenten is om te leren. Met een 30-45 minuten oefenen per dag kom je een aardig eindje maar om echt goed te kunnen spelen kun je dan nog wel een jaar of 8 uit trekken (en dan dus wekelijks minimaal 30 minuten privé les bij een goede leraar).

    In elk geval is bij mij de les en alles wat ik leer ook erg leuk en speel ik vanaf 1 jaar les al in een ensemble wat het allemaal NOG leuker maakt.

    Succes en vooral veel plezier!
     
  3. Lotte

    Lotte

    Lid geworden:
    18 jan 2011
    Berichten:
    6
    Bedankt :)
    Ik hoop dat ik snel mijn eerste les krijg!
     
  4. Roos96

    Roos96

    Lid geworden:
    20 jan 2011
    Berichten:
    4
    8 jaar vind ik ietwat overdreven, dan kun je jezelf ver gevorderd noemen. Na 5 à 6 jaar kun je toch al aardig spelen, mits je elke dag genoeg oefent natuurlijk.
     

Deel Deze Pagina