Vragen over te spelen instrument

Discussie in 'Musicologie' gestart door Maartuhhh, 27 okt 2008.

  1. Maartuhhh

    Maartuhhh

    Lid geworden:
    27 okt 2008
    Berichten:
    2
    Eey,

    Ik wil een muziekinstrument gaan spelen, maar ik heb geen idee wat bij mij past. Ook zijn er in de buurt niet veel muziekwinkels waar ik dat zo zou kunnen vragen.

    Daarom vraag ik het maar hier: Wat voor instrument zou ik kunnen spelen? Ik heb wel belangstelling voor een cello, maar ik weet niet wat voor eisen ofzo je moet stellen als je niet weet wat je wilt spelen. Zijn er hints ofzo? Of bepaalde soort muziek die bij een bepaald instrument hoort?

    Als je ff tijd hebt, help mij dan met de keuze van een muziekinstrument!

    Mvg,
    Maarten
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Welkom Maarten op dit Forum.
    Verwacht hier geen al te objectief advies (iedereen hier heeft iets met violen, alten celli of bassen!) Voel je voor een cello? zoek een goede leraar in jouw buurt of meld je aan bij de muziekschool wanneer daar een cello-docent te vinden is. Neem zo mogelijk een proefles of "tienrittenkaart". Voor een strijkinstrument moet je NIET bij een muziekzaak zijn (die weten er meestal geen bal vanaf) en ook niet bij de BV Viooluitverkoop etc.op Marktplaats (die leveren vaak twijfelachtige instrumenten waar je zelf, maar ook je leraar niet gelukkig van wordt) maar bij een vioolbouwer, bij voorkeur eentje die ook instrumenten verhuurt. Geef jezelf een halfjaar of een jaar met een huurinstrument en een goede leraar en kijk daarna of je nog steeds enthousiast bent. Kom je op een strijkinstrument uit, dan ben je hier op het goede forum!
    Veel succes!
     
  3. Tante

    Tante

    Lid geworden:
    22 okt 2008
    Berichten:
    49
    Goed idee om daar eens naar te kijken: van welke muziek hou jij? En misschien weet je wel welke instrumenten je echt niet wilt spelen. Dat limiteert de keuze ook weer wat.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Je zou met een paar geselecteerde YouTube-fragmenten een redelijk goed idee kunnen krijgen van wat je in een bepaald instrument aanspreekt.

    Je maakt het jezelf gemakkelijker wanneer je al een paar selecties uitvoert, door te stellen of het een blaas- of strijkinstrument moet worden.

    Na die keuze kun je dan een aantal genres van bijvoorbeeld klassiek (Barok, Romantiek of moderner) bekijken en beluisteren (YouTube). Eigenlijk gaat het erom te weten wat je per se niet wilt!

    Dan blijven er aan het einde een paar mogelijkheden over en dan zou het tot een keuze moeten kunnen komen.

    Succes!

    Frits
     
  5. Maartuhhh

    Maartuhhh

    Lid geworden:
    27 okt 2008
    Berichten:
    2
    Eey,

    Tja, wat wil ik NIET? Ik wil sowieso geen blaasinstrument. Ook wil ik geen viool of altviool. Cello en contrabas lijken me wel wat.

    Ik wil ook géén klassieke gitaar. Misschien een Western, maar geen klassieke, dat speelt namelijk iedereen die iets met muziek wil... ;)

    Wat is er verder nog te vinden op dat gebied? Ik vind trouwens bijna alle soorten muziek wel mooi, ik denk ook dat áls ik eenmaal een instrument heb, dat ik alle soorten zal spelen :).

    Mvg,
    Maarten
     
  6. kees

    kees

    Lid geworden:
    17 aug 2008
    Berichten:
    55
    Ik heb er zelf spijt van dat ik geen cello ben gaan spelen, en dat zal ik later zeker goed maken. Maar dat is persoonlijk. Als ik jouw was zou ik op open dagen van muziekscholen gaan kijken en een beetje vergelijken tussen de verschillende instrumenten. En wat Bert zegt: Je kunt altijd een proefles aanvragen.
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Als het een keuze moet worden tussen een cello of een contrabas, zou ik helemaal gaan voor een contrabas. Is altijd vraag naar en je kunt in heel veel genres terecht, van super klassiek tot jazz en alles wat er tussen zit!
    Het enige wat mogelijk wat opbreekt is het transport, want het is geen instrument wat je zo even op de rug al fietsende meeneemt. :)

    Frits
     
  8. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    121
    Ik gebruik mijn electrische viool met een pedaal met dubbel octaaf. Kan je ook cello en bas spelen op een viool. Klinkt vet, maar ziet er een beetje typisch uit.
     
  9. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Zet je je instrument dan ook rechtop? Anders noem ik het geen cello of bas spelen. Maar meer het geluid imiteren. En dat laatste lukt toch niet, want een viool heeft nou eenmaal niet de klankkast van een groter instrument en mist daardoor de diepte.
     
  10. gdae

    gdae

    Lid geworden:
    12 sep 2008
    Berichten:
    121
    De klankkast van een electrische viool heet: versterker. En dan klinkt-ie nog veel vetter dan een bas. Bijna helemaal nep natuurlijk, al moet je nog steeds wel zelf spelen.
     
  11. Lise

    Lise

    Lid geworden:
    17 okt 2007
    Berichten:
    236
    Nou, dan speel je toch geen cello of bas? Het blijft in mijn ogen niet meer en niet minder dan het geluid (proberen te) imiteren.
     

Deel Deze Pagina