Waar haal je je hout vandaan?

Discussie in 'Viool' gestart door meikjuh, 22 aug 2009.

  1. meikjuh

    meikjuh

    Lid geworden:
    22 aug 2009
    Berichten:
    9
    Ik wil graag zef een viool gaan bouwen maar waar kan ik hout vandaan halen? Er word gezegt dat het wel verkocht word. maar waar?
     
  2. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Welkom op dit forum!
    Je bent nog niet zo op de hoogte van wat er zo allemaal de revue is gepasseerd.
    Deze vraag is namelijk al eens eerder aande orde geweest. Klik bijvoorbeeld maar eens klankhout aan, waar een aantal mogelijkheden staan.
    Wanneer het je allereerste instrument betreft, kun je ook besluiten met wat goedkoper materiaal te beginnen, het is maar waarnaar je voorkeur uitgaat.
    Probeer ook de zoekfunctie van dit forum eens, wellicht kom je dan ook nog interessante klankhout leveranciers tegen.
    Mocht je in de buurt van Arnhem wonen, dan kan de Arnhemse Fijnhouthandel je soms helpen aan precies dat stukje hout wat je zoekt. Dat geldt zeker voor ebbenhout.

    Ik herinner me trouwens ook, dat op dit forum iemand klankhout had aangeboden. Is vast nog wel ergens terug te vinden, mogelijk is dat wat?
    Ja, gevonden: vioolbouwhout.

    Succes met het vinden van een mooi stuk hout. Laat maar eens weten of het allemaal gelukt is.


    Frits
     
  3. izanami

    izanami

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    12
    Goedenavond,

    ik ben ook zoekende naar hout en vond op ebay.de een winkeltje die veel heeft voor de vioolbouw:

    http://cgi.ebay.de/Tonholz-Tonewood-alter-geflammter-Boden-fuer-Geige_W0QQitemZ370117702657QQcmdZViewItemQQptZStreich_und_Zupfinstrumente?hash=item562cbbf401

    ik kan niets melden over de kwaliteit.
     
  4. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Dit lijkt me geen 'winkeltje', maar gewoon E-Bay vanuit Duitsland*. Iemand heeft kennelijk nog een setje esdoorn voor een achterblad liggen, wil dat kwijt en biedt dat aan. De hoogste bieder is verplicht dit ook af te nemen. De reden waaróm dit werd aangeboden staat er (natuurlijk) niet bij.
    Het meest ideaal zou zijn om het hout te zien en te luisteren naar de klank. Niet altijd is dat mogelijk (Servië, Italië, Zwitserland liggen niet naast de deur) en dan ben je aangewezen op een vergrote afbeelding via internet om te zien hoe de nerf loopt of hoe de vlammen eruit zien. Maar ook hier is dat niet mogelijk. Dus moet men zelf maar oordelen of er iets interessants aan is. Een goed stuk esdoorn voor een viool kan al gauw enkele honderden euro's bedragen.

    Frits

    *erratum: zie de correctie zoals vermeld in post#6!! Is tóch een webwinkel!
     
  5. PeterN

    PeterN

    Lid geworden:
    2 apr 2009
    Berichten:
    53
    Dat lijkt me niet zie de contact gegevens en deze site http://tonholz-tonewood.de/
    (Die leverancier was bij mij bekend omdat ik een keer op het punt stond om er langs te gaan tijdens een zakelijke reis naar Munchen)
     
  6. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.353
    Homepage:
    Ik zie alleen maar verkopen via E-Bay, tenminste wanneer ik de link in post#3 open en daarna die van de tonewood.
    Maar....wanneer ik de aangegeven link in post#5 open komt er inderdaad een webwinkel te voorschijn. Dat is veel beter dan de E-Bay aanbieding deed vermoeden. Zit ergens in Spardorf.
    Dus, als iemand er op in wil gaan is hiermee de gelegenheid geboden. Goed dat je me corrigeert! Ik zal ook even een notitie plaatsen bij mijn eerdere post!

    Frits
     
  7. izanami

    izanami

    Lid geworden:
    13 apr 2010
    Berichten:
    12
    Hallo,

    een kleine toevoeging van mijn kant:
    als je mijn link aanklikt in post 3 en vervolgens rechts bovenin klikt op de shopnaam naast 'shop besuchen' kom je in de shop. Achteraf gezien had ik beter gelijk de link daarnaartoe kunnen plaatsen....
     

Deel Deze Pagina