Wardour viool.

Discussie in 'Viool' gestart door brazda, 10 dec 2009.

  1. brazda

    brazda

    Lid geworden:
    10 dec 2009
    Berichten:
    4
    Goedenavond. Ik ben net geregistreerd. Interessante mooie site. Mijn complimenten.
    De viool is mijn hobby. Niet om te spelen, ik ben a-musicaal , maar alles wat er om de viool heen zweeft met name de geschiedenis. Ik heb dan ook een vraag en hoop dat iemand die kan beantwoorden. Ik heb een viool gekocht. Op de label binnen in staat "Wardour violin especially made in Saxony." Jaartal 1769. Ik heb het internet afgezocht. Wardourstreet in Soho Londen kwam ik tegen alwaar enige vioolbouwers of handelaren hun zaak hadden. Saxony is Sachsen, alwaar goede violen werden vervaardigd.

    Kan iemand mij iets over deze viool vertellen? Eventueel foto's aanwezig.

    vgr. Brazda
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Brazda, welkom op dit forum.

    Nu een reactie op jouw vraag. Het valt mij op dat het label in jouw viool in het Engels is opgesteld, terwijl Saxony (Sachen) in Duitsland ligt. Ik ga dan zeer ernstig twijfelen aan het jaartal dat in jouw viool staat. 't Is wel zo dat een stad als Markneukirchen in Sachen ligt en al zeer lange tijd nogal wat vioolbouwers telt.

    Is het jaartal met de hand geschreven, terwijl de rest in drukletters staat? Als dat zo is , is er reden te meer om het jaartal niet al te serieus te nemen.
     
  3. brazda

    brazda

    Lid geworden:
    10 dec 2009
    Berichten:
    4
    Bedankt voor je bijdrage. Het jaartal is er bescheiden op het label aangebracht.
    Daar vermoedelijk een vioolhandelaar uit London zijn violen betrekt uit Sachsen zal hij mogelijk labels hebben laten bedrukken. Dat daar het jaartal van vervaardigen wordt genoteerd lijkt mijn geen reden tot twijfel. Ook omdat dit label tot nu toe niet bekend is. Ik heb deze vraag ruim uitgezet. Over de viool zelf: Een echte oude viool met een prachtige klank.
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.976
    Homepage:
    Even bij een vioolbouwer langsgaan; daar hoor je vast meer!
    Zonder het instrument in handen gehad te hebben zou ik zeggen: een in opdracht van een handelaar in Saksen vervaardigd zg. "manufactuur"
     

Deel Deze Pagina