Wat bepaalt de warmte van de klank?

Discussie in 'Viool' gestart door Brienneoftarth, 20 feb 2019.

  1. Brienneoftarth

    Brienneoftarth

    Lid geworden:
    25 nov 2018
    Berichten:
    48
    Dag allemaal,
    Over een jaar ongeveer wil ik denk ik overgaan op koop van een viool omdat ik het eerste jaar van mijn huur als korting krijg. Ik merk dat ik dol ben op violen met een erg warme klank.

    Bij het kiezen van een huurviool was dit de warmste uit de selectie die ik heb geprobeerd. Toen ik later in een muziekwinkel voor de leuk wat violen die daar hingen probeerde merkte ik dat sommige daarvan toch een stuk warmer klonken dan de mijne, wat ik persoonlijk mooier vond.

    Nu weet ik niet goed wat het meest belangrijk is voor de warmte van de klank, is dat echt alleen de bouw of maken de soort snaren een heel groot verschil? Want als de snaren een heel groot verschil maken zou ik graag dan mijn a en e snaar mogelijk vervangen door wat warmer klinkende snaren tot ik over ga op koop, maar ik heb geen idee welke dit zijn. Ik heb op snaarwijzer gekeken maar vond het toch vrij lastig om dan te bepalen wat het beste is.

    Als dit topic niet goed staat dan spijt me dat, ik wist niet zo goed waaronder ik dit moest plaatsen.

    Alvast bedankt!
     
  2. marijke

    marijke

    Lid geworden:
    23 nov 2018
    Berichten:
    96
    Je kan (denk ik) de klank van instrumenten inderdaad enkel vergelijken met gelijkwaardige snaren! Ik twijfelde tussen 2 celli (ene klonk nét iets beter dan de andere, was 400 euro duurder, en had betere snaren - maar toen de vioolbouwer de nét iets mindere cello dezelfde snaren als de eerste cello gaf ... dan klonk die echt beter! -het werd uiteindelijk toch een andere, oudere cello-)
     
  3. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Ik denk dat niemand houdt van een viool die niet warm klinkt. Mooie violen zijn denk ik al snel warm van klank, maar daarin zijn natuurlijk ook nog veel nuances!
    Mijn viool is vrij helder van klank, maar niet schel. Ik kan er warm en lief op spelen, maar er ook een forse ronde klank uit halen. Mijn dochter zegt dat je mijn viool prachtig kunt laten gillen. Ik heb nog een viool die wat betreft klank misschien warmer kan worden genoemd, maar die klinkt ook nasaler en dat vind ik weer minder mooi. Het heeft heel erg met de bouw te maken. Snaren doen wel wat, maar echt niet alles.

    Toen ik mijn viool voor het eerst hoorde, wist ik dat ik hier blij van zou worden als ik erop ging spelen. Er zaten toen dominant snaren op. Ik ben met hem naar Zutphen gegaan voor een snaaranalyse en de nieuwe snaren hebben de klank enorm verdiept, maar niet warmer gemaakt.
    Dominant snaren zijn heel direct. Dat hele directe is eruit en daar ben ik blij mee.
    Ik merkte wel dat mijn viool toen met sommige soorten snaren scheller ging klinken. Dat wil je natuurlijk zeker niet.

    Ik denk, vanuit mijn ervaring, dat je een viool best goed kunt beoordelen als er dominant snaren op zitten, die snaren zijn gewoon duidelijk. Als je dan een viool te schel vindt, dan zullen andere snaren hem niet ineens warm maken.

    Heb je hier iets aan?

    Je kunt natuurlijk trouwens ook in overleg met je vioolbouwer andere snaren proberen op je viool, hij zal wel weten welke snaren er bij passen (mijn vioolbouwer kan dat heel goed inschatten). Ik zou hem dus eens vragen, met als argument dat je er over denkt de viool te kopen. Ik denk dat hij je heel welwillend zal zijn.
     
  4. Brienneoftarth

    Brienneoftarth

    Lid geworden:
    25 nov 2018
    Berichten:
    48
    Ah top reacties! Super fijn dankjewel!
    Ik heb er nu inderdaad dominant snaren op met uitzondering van de d snaar. Het is dan inderdaad een goed idee als ik over ga op koop om dezelfde snaren om te zetten en zo te vergelijken.
    Dat is inderdaad ook een erg goed idee om te vragen wat het beste past.

    Ik denk zodra ik heb gekocht dat ik dan sowieso even naar Zutphen ga voor de snaaranalyse, denk dat dat het helemaal waard is!

    Ik raak er wel een beetje zenuwachtig van voor de koop, ik ben zo bang dat ik dan alsnog een minder warme heb dan ik eigenlijk zou willen. Het is zo lastig vergelijken als je niet goed weet op welke plek de viool op het continuüm van "warm" zit. Want mijn huurviool nu was echt super warm in vergelijking met de rest, maar met 3 van de 15 andere violen in een muziekwinkel juist weer veel minder warm. Aan de andere kant heb ik gelukkig nog bijna een jaar om me voor te bereiden haha!
     

Deel Deze Pagina