Wat bepaalt het prijsverschil van een strijkstok?

Discussie in 'Viool' gestart door marjet, 17 jun 2016.

  1. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Er bestaan grote prijsverschillen in strijkstokken, zelf heb ik een niet zo'n dure stok, speelt prima, maar ik twijfel over de klank.
    Maar als ik wat beters zou willen gaat het meteen over honderden (?) euro's. Is het de investering waard als amateur? Zou ik het sowieso merken of horen?
    Is het reëel dat een goede strijkstok meteen een stuk duurder is of is het allemaal wat opgeklopt?
     
  2. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Bij mijn leraar heb ik op veel verschillende stokken gespeeld en ik vind dat er echt hele grote verschillen tussen stokken zitten. Het heeft wel even geduurd voor ik verschil merkte, maar nu begrijp ik niet meer dat ik het niet voelde. Er is verschil in hoe hij klinkt, bijv. warm of helder of wat rasperig of veel volume of juist niet en ook in hoe je hem kunt hanteren. Met de ene stok vind ik het makkelijker om snelle stukjes te spelen dan met de ander. De stok waar ik nu het meest mee speel, vond ik in het begin wel heel mooi warm en vol klinken, maar ook lastig om stukjes mee te spelen die ik nog niet goed beheerste. Ik oefende dan eerst met een andere stok en stapte daarna over op deze stok. Het is een vrij zware stok. Inmiddels ben ik helemaal aan hem gewend en vind ik hem heel fijn en vertrouwd spelen. Er zijn daar nog twee andere stokken die ik ook heel fijn vind. Gelukkig kan ik er daar op spelen, want ze zijn helaas allemaal wel een paar duizend euro. Ik weet niet wat het prijsverschil tussen cellostokken en vioolstokken is, bij mij zijn het cellostokken.

    Ik kan je de posts van Marloes aanraden, zij heeft de laatste tijd uitgebreid geschreven over haar zoektocht naar een nieuwe stok.

    Misschien moet je eens ergens waar veel stokken zijn gaan spelen om het verschil te ervaren. Ik weet in Nijmegen wel een plek waar dat kan.
     
  3. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Hihi @Nikin heeft ie dan ook vioolstokken? En uh violen?
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    En in Arnhem is een stokkenbouwer die je ook de tijd geeft een strijkstok te beoordelen. Hij is zelf opgeleid tot violist, heeft ook gespeeld als beroepsmusicus en is daarna strijkstokken gaan bouwen na studie. Ook vioolstokken!
     
  5. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Ja, en altviolen, gamba's en accessoires en er staat ook een contrabas. Maar vooral cello's, violen en heel veel stokken.

    Over deze stokkenbouwer is mijn leraar inderdaad ook heel positief, werkt hij veel mee samen!
     
  6. jis77

    jis77 ♫ ♪

    Lid geworden:
    2 jan 2016
    Berichten:
    800
    Oh ohhhhh:rolleyes::D
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    En wat prijsverschillen betreft, hebben die te maken met de kwaliteit van het hout van het stuk waar de stok uit wordt gemaakt. Dat blijkt tijdens het proces van stok maken, heb ik begrepen. Dan blijkt het hout zich (heel) goed te voegen naar de wens van de bouwer vanwege de structuur van het hout. En ander hout is wat "ondeugender" en dat gaat dan geen topstok worden, omdat er iets in dat deel van het stuk hout (dat hij voor de stok heeft aafgezaagd) is qua structuur dat niet leidt tot een stok die helpt mooie klanken uit je instrument te halen en niet fijn op de snaren veert. De balans in zo'n stok voelt ook niet fijn; lijkt veel zwaarder dan de stok is en dat gaat opvallen als je etudes met veel snaarovergangen krijgt. Zo'n stok werkt je tegen en bij de duurdere stokken (bijv. rond 500 euro) merk je dat die stokken wel fijn meewerken. Kennelijk toch betere houtkwaliteit en hoeveel procent afwerking speelt een rol?

    Het fijnst zou zijn als een stokkenmaker hier zelf wat over uitlegt, misschien wil @n.plog (forumlid) je vraag beantwoorden. Of een andere bouwer (of ze zitten nu állemaal ivm. workshop in Amerika).
     
  8. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Bedankt Nikin, heb het 'Marloes avontuur' doorgelezen. Leuk!
    Als ik naar het aantal lesjaren en 'clubjes' kijk, zitten Marloes en ik wel zo'n beetje op hetzelfde niveau, vermoed ik.
    Maar die prijzen dus.....:confused:
    Als mijn mijn spaarvarken plunder kom ik best wel een end, maar toch...heb ik honderden euro's over voor meer klank....?
    Nijmegen, gevonden. Iets wat ver. Maar wel veel keus, zie ik....

    Ben ik wel benieuwd naar in het algemeen: in welke prijsklasse zit jullie strijkstok (en hoelang speel je).
    (Leuk voor een grafiek...)
     
  9. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Ik speel ca 6 jaar. Strijkstok ergens tussen 200 en 300 euro.
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2016
  10. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    8 jaar en eigen strijkstok 500 euro.
    Cello (zie avatar)
     
    Laatst bewerkt: 18 jun 2016
  11. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    Het lijkt mij handig erbij te vermelden of je cello of viool speelt, dat maakt misschien wel uit.

    Ik: 1 jaar cello, huurstrijkstok thuis € 200, maar oefen vaker bij mijn leraar op een stokken van een paar duizend euro.

    Mijn zoontje van 8 jaar: 1 jaar cello, kwart huurcellostok € 120

    Mijn dochtertje van 8 jaar: een half jaar cello, kwart huurcellostok € 100

    Mijn zoontje van 5 jaar: 3 weken cello op een hele kleine achtste huurcello (is denk ik eerder een 1/16), huurstrijkstok € 140
     
  12. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Wat dan wel heel apart is, is dat in het heel goedkope strijkstokkensegment (tussen de 70 en 150 euro) de houten stok die ik bij de Vakantiechinees/Oefenchinees kreeg, een stuk minder prettig strijkt dan de carbondix van 135 euro. Die laatste is een stuk stabieler en ik krijg er een iets betere toon uit. Speel ik met mijn 500euro-stok, dan is de toon met die laatste beduidend beter, warmer ook. Mogelijk dat de houtstructuur van die duurdere stok mooi meewerkt aan het overbrengen van hoe ik strijk op snaar en zo naar de klankkast. Een goedkopere houten stok en ook die van carbon hebben toch moeite met het maken van een volle warme toon. Deze carbonstok gaat het uiteindelijk voor de Oefenchinees niet worden; ik moet nog eens wat betere carbonstokken proberen. Daar heb ik een fijn adresje voor.
     
    zapling vindt dit leuk.
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Een cellokwartet-in-de-dop.:)
    Wat merk je tussen de stok van 200 euro en die van een paar duizend?Er zal toch wel heel wat te merken zijn in stabiliteit en de toon die je uit de cello krijgt? Alleen al aan warmte, volle toon vs. iets van kaalheid?

    Ik denk dat het amateur-zijn geen criterium moet zijn. Eerder: welke verschillen hoor je tussen de duurdere stokken en je huidige? Is dat verschil je de euro's waard? Hoeveel kan en wil je uitgeven voor je hobby? (en hoe belangrijk is die hobby voor je?).
    Ik heb ook gedacht dat de verschillen wat worden opgeklopt en ik weet nog steeds niet helemaal zeker wat ik ervan moet denken wat het verschil zou zijn tussen een stok van 5000 euro en die van 9000 euro anders dan het verwerken van juweeltjes ter afwerking. Ik denk dat er ook op het gebied van waardering strijkstokken grijstinten zijn.
     
  14. Nikin

    Nikin ♫ ♪

    Lid geworden:
    24 aug 2015
    Berichten:
    537
    De toon bij de dure stok is inderdaad vooral warmer en voller. Hij is redelijk zwaar en dat vind ik fijn strijken, hij voelt heel stabiel. Hij laat zich fijn sturen, goed gecontroleerd, een beetje alsof je op noren schaatst in plaats van op ijshockeyschaatsen die makkelijker alle kanten uit gaan. Eigenlijk speel ik natuurlijk veel te kort om zo'n mooie stok goed tot zijn recht te laten komen, maar ja, als je hem mag gebruiken en hij fijn speelt...

    Ik heb ook wel eens op de cello van mijn leraar gespeeld, die weer in een heel andere categorie valt dan de cello waar ik normaal bij mijn leraar op speel (die ook al veel mooier is dan wat ik thuis heb staan), maar ik speel liever op de cello waar ik normaal bij hem op speel. De cello van mijn leraar is wel heel mooi, maar ik vind hem te overheersend (als ik er op speel, hij speelt er natuurlijk wel heel mooi op). Ik schrok de eerste keer van het overweldigende geluid dat er uit kwam. Het is net of iedere fout er op uitvergroot worden, dan voelt die andere toch een stuk rustiger en veiliger.

    Overigens zitten er op geen stok waar ik mee speel juweeltjes hoor, ik denk niet dat ik er op het oog uit zou halen welke duurder of beter is. Maar het zal zeker zo zijn dat een minder mooi spelende stok met een bekende naam duurder is dan een mooier spelende stok zonder een dergelijke naam, zo werkt dat bij de instrumenten immers ook.
     
  15. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ga lekker wat stokken uitproberen en ervaren wat jij fijn vind.
    Misschien vind je wel een fijne stok die niet zo duur is.
    En val je toch op een duurdere stok dan kan je altijd overwegen of de prijs het verschil met je huidige stok waard is.
    Ik ben gevallen op een redelijk dure stok , maar deze stok was door zijn afwijkende maat ook een geval appart.
    Als deze stok de helft van de prijs was geweest had ik hem ook genomen en als die de helft duurder was geweest was ik serieus gaan kijken of ik dat geld op één of andere manier bij elkaar kon krijgen.
    En naast klank kwam ik technische ook niet meer verder met mijn oude stok.

    Als je gaat proberen bij de vioolbouwer of stokkenbouwer kom je er vanzelf wel achter wat je prettig vind of juist niet prettig vind.
    Succes met je zoektocht en hou ons op de hoogte.
     
  16. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
    @marjet , zoals hierboven genoemd werd, zal de kwaliteit van het hout mee spelen. Verder de andere materialen, het zilver en is er veel machinaal of veel handwerk. De naam van de bouwer kan ook mee spelen.
    De moeite waard als amateur? De ervaring van de meesten is: ja zeker. Niet perse duizenden duurder, maar in het iets duurdere segment snuffelen levert voor de gevorderde amateur verassingen op.
     
  17. JanHut

    JanHut ♫ ♪

    Lid geworden:
    27 aug 2013
    Berichten:
    1.439
  18. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
  19. marjet

    marjet

    Lid geworden:
    5 feb 2011
    Berichten:
    285
    Inderdaad informatief! Ik ga er van uit dat hetzelfde ook voor viool geldt. Wat mij opvalt is het belang van goed pernambuco hout als basis. Maar dat wordt steeds moeilijker te vinden, heb ik 's begrepen (?) Over carbon wordt niet gerept, maar daar is al veel over geschreven hier.
     
  20. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.118
    Homepage:
    Pernammbuco is ook weer een verzamelnaam van houtsoorten, waarvan het grootste deel niet geschikt is voor het maken van strijkstokken. Een klein deel dus wel. Dat moet ook nog eens 10-12 jaar drogen. Er heeft op grote schaal boomkap plaatsgevonden in bijvoorbeeld Brazilie. Voordat een nieuwe pernambuco boom na herplant uitgegroeid is tot een boom die hout kan leveren voor strijkstokbouwers, ben je weer 30-40 jaar verder. Verder heb je natuurlijk het spanningsveld tussen natuurbescherming (bomen laten groeien zodat er weer bomen zijn) en economische belangen (brood op de plank voor strijkstokbouwers.

    Zou carbon werkelijk opkunnen tegen het beste stuk pernambuco? Welke eigenschappen van pernambuco zijn kunstmatig na te bootsen en welke niet? Of moet je als carbonbouwer op een heel andere manier denken (dus niet willen nabootsen)?
     

Deel Deze Pagina