Een z.g. "stomme" viool, bedoeld als oefenviool om stik te oefenen. E zijn ook modellen met meer contouren.
Lijkt me wel de snelste manier om van je plezier voor vioolspelen af te komen als je hierop moet oefenen. Doet me denken aan het oefenplankje voor slagwerk dat mijn dochter eerst te leen had, we wisten niet hoe gauw we naar de winkel moesten om een goede trommel te halen!
Die 'haak' is een halve bovenste schouder van een 'echte' viool. Waarschijnlijk om alvast te wennen aan het positiespel waar de linkerhand de klankkast raakt.
Frits heeft gelijk. Zeer gevorderde c.q. professionele violisten zetten hun hand tegen de kast en kunnen dan blijkbaar blindelings de hogere posities pakken. Daarom moet de maatvoering van een viool ook altijd precies kloppen, anders werkt het niet.
Ook van niet-professionele spelers wordt verwacht dat die blindelings de juiste positie pakken, dat geldt niet alleen voor de aller hoogste, maar ook voor de lagere.
Hetzelfde geldt voor die supergrote viool die ik bespeel. Het gaat dus nu over de vorm van het instrument dat helpt bij het vinden van de tonen in posities. Ook bij ons cellisten moet de maatvoering van het instrument dus kloppen. En heb ik dus ook bij de e-variant opgelet dat het blijft kloppen. Daarom viel voor mij bijvoorbeeld puur op dit gebied de NS design (Thomann) af, omdat hier niks was, geen kast, geen hulphaak, helemaal niks. De kast begint dus heel laag, totaal niet wat je gewend bent en dus eigenlijk een ander instrument geworden is. Wat ik er op de ene in train, moet ik op de ander er ook weer uit kunnen laten komen (blindelings getroffen posities).
Bij de NS-violen kun je er optioneel een 'haak' opzetten. Weet eigenlijk niet of dat bij de cello ook kan. Had in ieder geval nog nooit zo'n oefenplankje gezien, dacht eerst even dat het een grote viool van chocola was (hoezo addict...) Maar het lijkt wel erg op het design van de elektrische violen. Grappig dat als je alles stript wat je niet nodig hebt voor een klank, je dan veelal op eenzelfde model uitkomt. Zo'n oegenplankje trouwens nog wel wat zijn om in de file toch nog wat vingeroefeningen te kunnen doen