Wat is het niveau na 1,5 jaar les?

Discussie in 'Viool' gestart door Marathon, 1 dec 2012.

  1. Marathon

    Marathon

    Lid geworden:
    1 dec 2012
    Berichten:
    6
    Hallo,

    Sinds vandaag ben ik lid en heb een paar vragen.
    Wat zou ik moeten kunnen na bijna 2 jr. les? Vrouw, 37 jr.
    Is het normaal dat ik eelt op mijn vingertoppen heb?
    Weet iemand hoe ik aan een cd/muziek kom met alleen de 2e strijker uit het boek Joseph Ignaz Pleyel opus 8 duetten voor 2 violen? Hopelijk kan ik dan de maat houden.

    Fijn zo'n forum voor violisten, ik leer van jullie tips en informatie.
    Bedankt vast voor de reacties.

    Gr.

    Marathon
     
  2. Willeke_D

    Willeke_D ♫ ♪

    Lid geworden:
    12 nov 2010
    Berichten:
    529
    Wat je na 2 jaar les moet kunnen hangt volledig van je zelf af. Hoeveel uur oefen je per dag...hoe oefen je...hoe lang heb je les....hoeveel talent heb je....hoe goed zijn je oren?

    Als je 2 jaar lang 30 minuten les hebt met 3 personen in een groepje en je oefent 1 keer in de week een uur....dan kun je amper iets. Heb je 1 uur in de week privé les en oefen je 4 uur per dag met het nodige talent en oren...dan kun je al heel ver zijn.

    Voornaamste vraag is of je zelf tevreden bent met je vorderingen en je zelf plezier beleeft aan je spel.

    Eelt heb ik ook op mijn vingertoppen dus wat mij betreft kan dat wel kloppen. Voor de bladmuziek kun je het beste naar een bladmuziekwinkel bij jou in de buurt gaan en vragen of ze het daar verkopen of voor jou kunnen bestellen.
     
  3. Marathon

    Marathon

    Lid geworden:
    1 dec 2012
    Berichten:
    6
    Hallo Willeke,

    Dank voor je reactie.
    1jr 8mnd 1xp.wk 20 min. solo les, ik oefen dagelijks 2x20 min. Ik hoor normaal, houd me aan de opgegeven stukken. Ik weet niet of ik talent heb, vandaar mijn vraag op t forum. Heb je hier wat aan om mijn vraag te beantwoorden?
    Ik ben tevreden met mijn vorderingen en heb zeker plezier met vioolspelen, ik vroeg t me gewoon af.
    Gister heb ik bijv. een bepaald stuk eindelijk normaal kunnen spelen waar ik voorheen steeds een krasgeluid produceerde, dat gaf me zo'n voldoening dat ik de rest vd avond nog glunderde van blijdschap, en nu weer :)
     
  4. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
  5. Marathon

    Marathon

    Lid geworden:
    1 dec 2012
    Berichten:
    6
    Hallo Vanezcha,

    Dank voor de tip, nu weet ik hoe het zou moeten klinken :)
    Het gaat mij echter voornamelijk om de solo fragmenten die een ieder moet spelen. Ik zoek een cd met zowel de 1e als de 2e violist apart EN samen zodat ik daar thuis mee kan oefenen. Ik kan de maat nog niet goed houden en kan ook niet pp, mf, mp spelen waar nodig is in samenhang met de 2e violist. Ook hoop ik beter te kunnen inspringen als de 2e violist eerder begint dan ik. Zou jij me anders kunnen helpen om dit op te nemen? Kosten krijg je uiteraard vergoed.
    Opus 8 trouwens. Duo 1-6.
     
  6. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
    Nou, ik ben zelf ook een student. En ik heb een beetje van die YouTube vids gekeken, maar mijn leraar prefereert dat ik echt van blad kan spelen en dat houdt ook in dat ik moet weten hoe ik elke noot moet tellen (dit is wel belangrijk vooral als u in het orkest ook speelt in de toekomst.

    Ik durf niet op te nemen want als ik fout doe, doet u ook fout :D maar ik kan wel vertellen hoe u ongeveer kunt tellen per noot. Hebt u geen metronoom?

    Groet,

    Vanessa
     
  7. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Om bladmuziek te krijgen kun je ook thuisblijven en legaal downloaden van internet.
    Op onderstaande sites is heel veel te vinden.

    http://www.free-scores.com

    www.Scorser.com
     
  8. vanezcha

    vanezcha

    Lid geworden:
    16 aug 2011
    Berichten:
    274
  9. Lein

    Lein

    Lid geworden:
    17 mrt 2013
    Berichten:
    34
    Hoi Marathon,

    Ik weet niet of deze reactie nog op tijd komt maar is het niet een idee om je docent te vragen de partijen in te spelen? Je kunt het toch gewoon opnemen met bijv. een MP3 speler? Kan je thuis lekker de andere partij meespelen.

    groet,
    Lein
     
  10. Marathon

    Marathon

    Lid geworden:
    1 dec 2012
    Berichten:
    6
    Hallo Lein,

    Dank voor je reactie.
    Dat idee heb ik ook al geopperd bij mijn docent, helaas wil hij daar niet aan meewerken. :mad:

    Suggesties welkom!

    Groet,

    Marathon
     
  11. pleunie

    pleunie

    Lid geworden:
    29 sep 2004
    Berichten:
    152
    Als je googled op accompaniment mp3 en dan de naam van wat je zoekt, krijg je vaak ook op internet wel bestanden die je kunt kopen. Een voorbeeld is:

    http://www.virtualsheetmusic.com/score/PleyelDuetsOp8.html?tab=mp3

    Dit zijn dan echter wel volgens mij de totale bestanden en vaak vanuit een computer. Maar regelmatig voor viool solostukken ook ingespeeld door een pianist.

    Ik ben het wel eens met de voorgaande reacties dat als het je erom gaat in de maat te leren spelen, je beter met een metronoom aan de gang gaat. Als je een smartphone hebt zijn daar legio gratis apps voor te vinden. Het meespelen met de begeleiding doe ik ook vaak, maar dan veel meer om te leren hoe de begeleiding in elkaar steekt en hoe het samenspel en de opbouw van het muziekstuk is (de beroeps doen dat 'gewoon' vanuit de partituur, maar dat is voor mij nog een paar bruggen te ver :/ )
    Overigens kom je ook een heel eind door de stukken mee te spelen met youtube.

    En heb je al geinformeerd bij een bladmuziekwinkel? Er zijn inmiddels al zoveel boeken uit waar cd's met de begeleiding en 1e en 2e stem apart bijzitten, dat de kans groot is dat het te verkrijgen is.

    Succes!
     

Deel Deze Pagina