Wat is nu eigenlijk de definitie van 'snaarlengte'

Discussie in 'Overig' gestart door violacase, 19 aug 2009.

Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.
  1. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Op het Yahoo-forum voor altviolisten (actief forum!) heeft men het regelmatig over snaarlengte. Maar hoe bepaal je die? Logisch lijkt me om slechts het trilbare stukje te meten: dus van kielhoutje tot kam. Maar als ik dan de maat van mijn eigen alt neem zou ik op een wel heel klein instrument spelen.
    Wie het weet mag het zeggen...

    PS Ik ben net nieuw op dit forum en heb van tevoren naar dit item gezocht, maar niet gevonden. Indien er toch al zo'n draadje bestaat: mijn excuses.
     
  2. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Bij het kopen van bijv. snaren dien je op de speellengte af te gaan (het stuk van de snaar waarop je speelt), inderdaad van kielhoutje tot kam. Dit zal gemiddeld variëren tussen de 36 en 42 cm. Is dit bij jou veel kleiner?

    Soms geven mensen de totale lengte van de altviool, misschien bedoelen ze dat, maar dan lijkt me speellengte een vreemde aanduiding. En soms wordt (vaak op Marktplaats!) de omrekening van inch en cm verkeerd gemaakt, waardoor er altviolen bestaan van 40 inch!
     
  3. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    Dank voor je reactie NoName#2. De afstand van kielhout tot kam is bij mij 37,3 cm. Dan lijkt het mij een gewoon gemiddeld formaat alt gelukkig... Ik dacht al dat ik gek werd want ik heb al genoeg moeite om de intervallen goed te pakken, terwijl ik een (dacht ik) gemiddeld formaat linker hand/arm heb.
    Je reactie roept nu overigens wel weer een tweetal nieuwe vragen op:

    Vraag 1: Indien met het over 'snaarlengte' heeft, moet je dan uit de context duidelijk zien te krijgen wat men eigenlijk bedoelt? M.a.w. is er geen soort ISO-norm afspraak onder bouwers/spelers over hun begrippenstelsel?

    Gezien het bovengenoemde is er vraag 2: Als men spreekt van de grootte van een instrument. Wat meet men dan eigenlijk? Is dat weer context-gebonden? Meet je de kast zonder uitstulping van de hals? Meet je van staarstuk-knop tot en met krul?

    BVD voor reacties!
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Van bovenzadel (kielhoutje) tot kam is bepalend. Fabrikanten hanteren verschillende aanduidingen die tot extra verwarring kunnen leiden. Wanneer je een probleem hebt bij het kiezen van een snaar kan ik je adviseren

    Aanvulling:
    Er is geen standaardisering over snaarlengten en aanduidingen onder snaarfabrikanten.
    Met instrumentgrootte wordt de afstand in cm (of duimen) gemeten over het achterblad, het "hieltje" niet in aanmerking genomen.
     
  5. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    I.p.v. "snaarlengte" kom je in Engelstalige literatuur ook wel "sounding length" tegen. Dat "klinkt" al heel wat duidelijker.
     
  6. violacase

    violacase Kees de Haan

    Lid geworden:
    19 aug 2009
    Berichten:
    25
    @ BertBoon

    De bouwer van mijn alt (Andreas Zeller workshop, Roemenië) werkt waarschijnlijk met inches want de door mij gemeten grootte geconverteerd naar inches komt op exact 16 inches uit. Dit lijkt mij een gemiddelde grootte. Juist?
     
  7. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    16 inches is heel normaal idd
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Het is moeilijk om van een gemiddelde te spreken, maar 16" komt wel veel voor.
    De mensuur (gangbare aanduiding voor trillende snaarlengte) voor 16"alten ligt niet vast maar wordt binnen grenzen van handelbaarheid aan de opvatting van de bouwer overgelaten

    Aanvulling: Normaal is in dit geval geen goede uitdrukking, aangezien er geen sprake is van een norm.
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Der verduidelijking, met 'normaal' bedoelde ik hier de uitdrukking 'normaal' in de zin van 'veel voorkomend', zoals het woord 'normaal' veel wordt gehanteerd in de Nederlandse taal. Dit enigszins afwijkend van de letterlijke interpretatie 'toetsbaar aan de norm' of 'conform de norm'. Sommige woorden hebben ook als uitdrukking een betekenis naast de puur letterlijke vorm.
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    38 cm en 42cm alten zijn ook "normaal" en komen ook veel voor. De uitdrukking "normaal" hanteren voor een 16" alt is daarom niet helder.
     
  11. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik heb ook niet andere maten proberen uit te sluiten. Dat ik 16 " normaal vind, wil niet zeggen dat een daarvan afwijkende maat dan niet normaal is (verschillende maten binnen een bepaalde range kunnen normaal zijn). In het kader van: het is normaal om een hond als huisdier te hebben, maar een kat is ook normaal.

    Ik hoop dat mijn uitspraak zo helder is voor iedereen :).
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Gesteld dat je kunt spreken van "normale alten", welke alten zijn dan NIET normaal? :rolleyes:
     
  13. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik denk dat de alten van 40 inch, die regelmatig op marktplaats staan niet binnen 'normaal' vallen. :D
     
  14. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Dat telt niet want die zijn geen 40 inch en kunnen volgens jouw idee van "normaal" nog steeds "normale" alten zijn. :cool:
     
  15. liuwe

    liuwe liuwe van der meer

    Lid geworden:
    26 aug 2005
    Berichten:
    1.485
    Kunnen jullie ook ergens een kopje koffie gaan drinken?
     
  16. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Of een biertje? Dat zou ik met dit weer heel normaal vinden. :)

    Frits
     
  17. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Oei, gisteren zijn de biertjes al een beetje uit de hand gelopen. Nog eentje en ik groei dicht, hahaha!

    Is 'zonder drank geen klank' een goed excuus?

    PS: Frits, wat bedoel je met 'normaal'? Er is geen norm voor het aantal biertjes in relatie tot de buitentemperatuur? ;) ;) ;).
     
  18. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.985
    Homepage:
    Daar komt de aap uit de mouw! Na wat teveel biertjes worden je uitdrukkingen soms wat onhelder en minder precies. Dat zal de oorzaak dan wel zijn.
    Bij gelegenheid sla ik een stevige Belg niet af ;)
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.365
    Homepage:
    Ja zeker!:

    [​IMG]

    speciaal voor SF ontwikkeld.

    Nu nog een goed gesprek met Bert en alles is weer voor elkaar! :)


    Frits
     
  20. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hahaha, prachtig!

    Frits, dan moet je nog 4 biertjes op je to do lijst zetten, want met 30 graden is 'een biertje' niet genoeg om het op dit forum als 'normaal' aan te duiden.
     
Topicstatus:
Niet open voor verdere reacties.

Deel Deze Pagina