Hallo iedereen, Heb deze viool twee weken geleden gekocht op een veiling en keek vandaag binnen in de viool en zag een label! Helaas behoorlijk onleesbaar... Iemand een idee wie deze viool gebouwd zou kunnen hebben?
Een viool met een heel wonderlijke vorm, vooral het onderste gedeelte. Lijkt wel uitgerekt. Is dat label echt zo vaag? Ik bedoel het is toch geen kwestie van een onscherpe foto hè?
Het ligt niet aan de foto... het label ziet er echt zo uit als op de foto. Inderdaad een heel raar model, beetje ´Hopf´ achtig... Maar niemand een idee? http://www.corilon.com/shop/en/item254_1.html;jsessionid=2C5AD82E299113F2E4D34A819D5EC520
Het heeft er inderdaad wel wat van (Hopf). Met wat bewerkingen kan ik er dit van maken: Joanus Bacnjen Zou Roemeens, Hongaars kunnen zijn?
Ik heb vandaag eens tijd gemaakt om de bouwer te achterhalen, heb het gevonden! Joannes Bochem in Cölln Renovatum, 1769 Alleen de viool lijkt me niet 18e eeuws... Dit model zag je wel vaker in de 18e eeuw, maar heb er zeer mijn twijfels bij ...
Ze hebben het over groot patroon maar bedoelen ze dan de corpus lengte of de lange onderste helft van de viool... als de corpus langer is dan 36cm dan zit je wel goed, de viool ziet er alleen nieuwer uit en ook de F gaten zijn te Guarneri en in die tijd werd vrijwel alleen maar Amati en verwanten (zoals Stainer) gekopieerd Maar als jouw jaartal ook 1769 is dan kun je wel zeker weten dat het niet klopt zou raar zijn dat je nou net de viool hebt die beschreven wordt op internet. Etiket zou ook gedrukt moeten zijn en deze lijkt mij eerder geschreven.
De corpus is inderdaad langer dan 36cm... Het voorblad lijkt opnieuw gelakt te zijn. Misschien is het wel een 'bewuste' kopie? Eens mee naar de vioolbouwer gaan? Ben wel benieuwd... Frits, je vind het een 'wonderbaarlijk vorm'.. Is dat positief?
Nee, ik schreef in #5 "wonderlijke vorm" en dat is wat anders. Of dat positief is? Dat kan ik eigenlijk niet zeggen. Het is niet een gangbaar model, zo bedoel ik het.