Wat vinden jullie hier nou van?

Discussie in 'Overig' gestart door koningwouter, 13 nov 2008.

  1. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Op marktplaats kwam ik bij toeval dit tegen:

    Link
    Het moge duidelijk zijn dat de verkoopster niet weet waar ze over praat. Om met zo'n verhaal iemand 1299 euro uit de zak te kloppen vind ik niet netjes. Wat jullie?
     
  2. koffienee1

    koffienee1

    Lid geworden:
    20 feb 2009
    Berichten:
    298
    Inderdaad, de vraagprijs is vast te hoog. dat het om een nepperd gaat, is duidelijk door de kreet 'made in Germany' .
    Voor de rest is het een heel vreemde advertentie! Ik ga niet bieden of misschien toch? want een Strad bemachtigen voor een habbekrats is niet mis!
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Er is in de geschiedschrijving niets over bekend, maar het moet wel zo zijn dat Antonio op een van zijn reizen naar Duitsland even snel een viooltje in elkaar heeft gefabriceerd!

    Als dat waar zou zijn en 'facibad' zou op het label even veranderd worden in 'facibat', dan ja dan, zou €1299,= een koopje zijn.

    Het meest ben ik toch wel geïnteresseerd in dat blokje 'snarenvet', want dat lijkt me wel wat. :)

    En dan een 'besnaarde strijkstok', die heb ik ook nog niet. Een collectors item dus! :)


    Frits
     
  4. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    Ze had hem "gehad" van een vioolbouwer uit R'dam (die waarschijnlijk heel blij was dat hij er van af was).

    Nee Frits, het gaat om een "strijstok", dat is heel wat anders dan een strijkstok toch?

    Deze adverteerster zet wel vaker iets op de Marktplaats, houd haar in de gaten: daar kunnen we nog een hoop plezier van hebben!
     
  5. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Bij dit soort aanbiedingen valt het me op dat de foto's altijd van zeer slechte kwaliteit zijn. Je kunt absoluut niet zien of er een scheur in het bovenblad zit of andere zaken die niet deugen. Hoe iemand het dan voor elkaar krijgt met zulke vage foto's aan te komen is mij een raadsel.

    Maar goed, Sabrina dus uit Heemstede. Ik ga het ook eens in de gaten houden. :)

    Frits
     
  6. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Beste forumleden,

    Ik ga jullie iets vertellen waar niet iedereen blij mee zal zijn. Eigenlijk is het een lang bewaard geheim, maar via heel veel zoek- en speurwerk ben ik het een en ander te weten gekomen en wil het graag met jullie delen.

    Maar voor ik losbarst, beste Frits, ik heb hier een potje snarenvet, ja ik weet het het is zeer moeilijk te verkrijgen maar het is het originele snarenvet van niemand minder dan Eugène Ysaÿe. Echter smeerde hij het niet op de “snaren”van zijn strijkstok, waar hij ook mee dirigeerde, nee hij smeerde het in zijn haar.

    Kijk maar eens naar foto’s van hem, altijd zijn haar achterover en behoorlijk vet, komt door het snaren vet.
    Naderhand is het snarenvet behoorlijk in zwang geraakt en verkocht onder de naam Briljantine. Maar goed het echte “snarenvet” is gewoonweg zeldzaam.

    Wat de Duitse Stradivarius betreft kan ik natuurlijk een boekje open doen maar het verhaal gaat dat de vader van Antonio S. een buitenechtelijke zoon had bij een Duitse dame, ene Caroline von Mittenwald zum Strad. En dat zou best de bouwer van het instrument kunnen zijn.
    De originele naam van de Duitse Antonio is eigenlijk Anthon von Mittenwald zum Strad maar werd al snel Anton Strad en verbasterde onder zijn moeders invloed naar Antonio Strad.

    Anthon Strad bouwde geen violen maar kocht deze in China en plakte er zelf een etiket in met zijn naam, maar dan in het Italiaans, hij was dol op Italiaans eten.

    Natuurlijk worden de prachtige instrumenten van Anthon Strad nog wel eens verwisseld met de instrumenten van ene A.S uit Italië, Cremona. Maar zoals men weet zijn Italianen meesters in het namaken en hebben ze zelfs de pasta afgekeken van de Chinezen. En de cirkel is weer rond.

    Mochten jullie meer willen weten over de Anthon S. laat het even weten, ik schud het so uit mijn mouw.
    :lol: :lol: :lol:
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Remi,

    Ik kan je nog wel een potje Brylcream leveren voor een speciaal prijsje: €100,= en dan verdien ik er niets aan! 't Is omdat het voor forumleden is, maar anders was het zeker het dubbele! De originele, net zoiets als Wherter's echte!
    Je moet het echter wel gebruiken voor de echte darmsnaar, gemaakt van schapen darm. Je kunt en mag het niet toepassen op die synthetische snaren want dan gaat de strijkstok naar de haaien, tenzij men een besnaarde strijkstok gebruikt dan kan het weer wel. :p

    Ten slotte zou ik wel wat meer informatie willen hebben over die Anthon Strad. Ik had er nog nooit van gehoord.


    Frits
     
  8. chrish

    chrish ♫ ♪

    Lid geworden:
    20 mei 2008
    Berichten:
    776
    Ze kan niet de lessen betalen maar heeft wel een viool van 1300 euro te koop. Ik neem aan dat ze die ook toch voor een behoorlijk bedrag gekocht heeft. Of toch niet? :)
     
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Welnee, ze probeert het gewoon.
    Wanneer een product te goedkoop wordt aangeboden denkt men al gauw 'dat kan niks wezen'. Maakt de verkoper hetzelfde product duur, dan wordt al gauw gedacht dat het een kwaliteitsproduct is! Zo werkt het nu eenmaal.


    Frits
     
  10. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Ik meende dat dat snarenvet op basis van lanoline (schapenvet) vervaardigd was. In dat geval gaat het in een moeite door met het slachten van het schaap vanwege zijn darmen en zou veel goedkoper kunnen.
     
  11. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Rebecspeelster,

    Kattengejank, snaren van kattendarm en dus niet van schapendarm, strijkstok snaren en Briljantine, het kan bijna niet mooier, op een moment komt alles bij elkaar en nog wel via Marktplaats, te mooi om waar te zijn.

    Ach wat wil een mens nog meer

    Remi
     
  12. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Rebecspeelster, laat er geen misverstand over zijn: snarenvet bestaat niet!
    De hele verhandeling over en weer in voorgaande posts is louter onzin, ter 'leering ende vermaeck' met het accent op 'vermaeck'. Dus niet serieus nemen.


    Frits
     
  13. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Jongens, ik weet niet wat voor indruk ik hier op het forum maak, maar de snarenvetsuggestie van mij was OOK als grapje bedoeld. "Leering" er uit te trekken was totaal niet in me opgekomen. Maar in ieder geval bedankt voor jullie bezorgdheid om mijn haren (en snaren) bij voorbaat te redden. :p
     
  14. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Rebecspeelster,

    Snarenvet is gemaakt op basis van lolaline en niet van lanoline

    Lolaline is een stof die vrij komt als mensen en ook dieren lol maken, plezier maken.

    Ik denk dat Frits er geen touw meer aan vast kan knopen hij heeft nu een maal niks met scheikunde en chemie (geintje).

    Nee, er is een groot verschil tussen lanoline en lolaline. Lanoline of te wel wolvet is niet te vergelijken met lolalone, lolaline heeft ook wat meer met mode en zo te maken volgens Google.

    Ik denk dat ik eens wat snarenvet ga opsturen naar Frits, gewoon een kleinbeetje.

    ’t Is natuurlijk allemaal onzin en ik vind dat het ook best een keertje mag, maar toch…
    Ik speel op kunststof snaren, dus geen darm maar heb vernomen dat juist darmsnaren tot op het toets gedeelte in het begin worden ingevet. Ik speel niet op darm (zou het best willen) dus kan daar ook geen eerlijk oordeel over geven.

    Maar goed, Rebecje, nooit meer de fout maken tussen lola-line en lola-lone, ’t is een letter verschil en het scheelt een hele hoop lol.

    Groetjes

    Remi
     
  15. koningwouter

    koningwouter

    Lid geworden:
    18 mrt 2008
    Berichten:
    38
    Naar aanleiding van jullie reacties over het snarenvet en vooral de lanoline, heb ik besloten een bod te doen van 1500 euro. De besnaarde strijkstok heeft me doen overtuigen dat er een leek zonder kennis van een echte Stradivari aan het werk is, zodoende ga ik deze in Duitsland vervaardigde, bij een Rotterdamse vioolbouwer afkomstige topviool natuurlijk aanschaffen!

    Bedankt!
     
  16. Rebecspeelster

    Rebecspeelster

    Lid geworden:
    17 sep 2008
    Berichten:
    226
    Rebecje is de spelling op dit moment geheel bijster. :lol:

    Darmsnaren, lano- en lolaline maakt de strijkershobby niet bepaald geschikt voor veganisten. Als je de darmsnaren inderdaad vervangt door kunststof zoals Remi, dan valt over de andere 2 stoffen nog te discussieren als het "normale vegetariers" betreft. Voor zowel lanoline (dat gewonnen wordt na het scheren van het schaap) als lolaline (waar je als boer als de kippen met een emmertje bij moet staan) hoeft het dier niet te sterven.
     
  17. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Met al die woordspelletjes en letterverplaatsingen kom ik nu uit op: ‘lol on line’. Als je dat aan elkaar vast schrijft heet het: lolonline en dat is weer nèt iets anders dan lolaline.

    Wordt ook niet gewonnen uit ‘onderdelen’ van schapen noch uit wol, maar komt spontaan van forumleden, zonder voorkennis van scheikunde. Wat het verschil is tussen chemie en scheikunde zou ik zo niet weten, misschien dat Remi dat weet?

    Als ik nu dat beetje snarenvet van Remi heb, zou ik er eens een simpele analyse op los kunnen laten: een organoleptisch onderzoek (gewoon ruiken met de neus! ;)) om tot de conclusie te komen dat het naar een pas ge-nitrolakte viool ruikt, met een zweempje huidenlijmgeur.

    @koningwouter:
    Ik zou graag eens een mp3-filetje horen van dit topinstrument.


    Frits
     
  18. remi

    remi ♫ ♪

    Lid geworden:
    11 mei 2004
    Berichten:
    1.726
    Sorry voor de slip of the pen, het verschil tussen scheikunde en chemie wil ik nog wel eens beantwoorden maar scheikunde is een wetenschap en tussen mij en mijn instrumenten is een bepaalde chemie ontstaan.

    En Frits, kijk uit want vandaag of morgen kan er een tube of potje snarenvet in je brievenbus liggen.

    Remi
     
  19. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Wel goed verpakken hè?

    (Anders heb ik de hele brievenbus onder het vet als de postbode de boel er doorheen probeert te wurmen.:))

    Frits
     
  20. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.350
    Homepage:
    Na dagelijks opletten of er mogelijk een pakje door de brievenbus komt moest ik maar eens een berichtje plaatsen.

    Ik vrees dat óf Remi geen woord gehouden heeft óf dat de postbode een foutief adres had staan op het pakje.

    In ieder geval ben ik toch best wel teleurgesteld want nu zit ik zonder snarenvet. :(

    Frits
     

Deel Deze Pagina