Wat zijn dit voor rare noten?

Discussie in 'Cello' gestart door marloes s, 27 jan 2016.

  1. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    In mijn lesboek kom ik rare nootjes tegen deze nootjes zijn niet rond maar ruitvormig.:confused:
    Op de foto kun je goed zien dat de bovenste balk die ruitvormige nootjes bevat en de onderste balk de ronde nootjes.

    Kan iemand mij uitleggen waarom deze bovenste nootjes ruitvormig zijn ?
     

    Bijgevoegde bestanden:

  2. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Waarschijnlijk omdat de ronde nootjes op waren ;) Maar in ernst: om welk lesboek gaat het?
     
  3. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het komt uit het boek:
    Position pieces for cello
    Van Rick mooney.
     
  4. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ik heb zelf niet uit dit boek gespeeld. Misschien staat er ergens een afspraak dat je die nootjes niet in de eerste positie speelt met de vierde vinger, maar op de d-snaar in positie.
    En anders denk ik dat het gewoon een drukfout is.
     
  5. Emmie

    Emmie

    Lid geworden:
    24 jun 2015
    Berichten:
    47
    of zouden het flageoletten zijn? met de eerste vinger de ruitjesnoot indrukken op de snaar, vierde op de mogelijke flageolet plaatsen? Ik speel geen cello, dus kan het niet testen :p. Op viool zie je wel eens die notatie bij flageoletten.
     
  6. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik zal mijn lerares eens mailen en het haar vragen.
     
  7. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Die D kan inderdaad heel goed bedoeld zijn als flageolet op de D snaar.:)
     
  8. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Het hele stuk in flageolet?
     
  9. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    O help, wacht eens even, wat ik voor D snaar even aanzag, is een f in de bassleutel. Dat kan daar echt geen flageolet zijn! En ook de andere noten niet.
    Oeps, ik had net een stukje in de g sleutel gespeeld, vandaar:confused:
     
  10. Hopf

    Hopf ♫ ♪

    Lid geworden:
    10 okt 2005
    Berichten:
    1.078
    Bevat het lesboek niet gewoon een toelichting op het gebruik van de noten?
     
  11. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Nee helaas niet :(
     
  12. Solange

    Solange

    Lid geworden:
    25 apr 2014
    Berichten:
    154
    Dit komt van het Gregoriaans. Er zijn, buiten de ruitvormige, ook vierkante noten (kwadraatschrift).
     
  13. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Ja, maar wat moet je nou met Gregoriaans notenschrift als je posities leert spelen/oefent?
    Dus toch gewoon een drukfoutje, vermoed ik.
     
  14. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Antwoord gehad van mijn lerares.
    Zij zegt dat het inderdaad flagoletten zijn en ze laat mij de volgede keer horen hoe dat klinkt.
     
  15. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    Leg mij dat dan daarna ook maar uit hoe dat zit. Ik zie bij die bladmuziek in #1 ook geen sleutel staan voor de notenbalk, dus het kunnen noten in de g-sleutel zijn. Als je de d snaar in flageolet speelt, hoor je inderdaad die d zoals in g-sleutel genoteerd staat. Ik kan alleen niets met die g! Als ik de derde snaar (g) in flageolet speel, krijg je niet die g die ik zie staan, want die is dan weer een octaaf hoger.
    Dus verheug ik mij op je uitleg!:)
     
  16. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Ik ook.
    Heb speciaal nog even een 2e mail gestuurd met de vraag of ik het goed begrepen had en het HELE Stuk met flagoletten word gespeeld.
    En haar andwoord was dat dat inderdaad zo is.

    Na verder onderzoek op internet kwam ik ergens tegen dat je op de cello op 2 manieren met flagoletten kunt spelen.
    Met de opensnaar zoals Marcelita in #15 noemde, maar het schijnt dat er nog een manier is waarbij je ( als ik het goed begrepen heb) ook je duim gebruikt.
    Hier wat ik op internet vond op

    http://www3.artez.nl/musictools/aml_new/instrumenten_orkest/instrumentenleer/strijkinstrumenten.html

    Flageolettonen; wordt een trillende snaar op een bepaalde plaats licht aangeraakt in plaats van ingedrukt, dan onstaat een natuurtoon. Op strijkinstrumenten wordt deze toon flageolettoon (fluittoon) genoemd. Flageolettonen worden tegenwoordig geschreven op- de hoogte waarop ze moeten klinken. Ze worden aangeduid met een 0 boven de noot.
    • Natuurlijke flageolettoon; wanneer de vinger een in trilling gebrachte losse snaar precies op de helft licht aanraakt zonder neer te drukken, beginnen beide helften afzonderlijk te trillen en wordt de tweede natuurtoon (het hogere oktaaf) gehoord. Plaatst men de vinger op 1/3 of 2/3 van de snaar, dan klinkt de derde natuurtoon. Op 1/4 of 3/4 klinkt de vierde natuurtoon, enz.
    • Kunstmatige flageoletten of kwartflageoletten; deze worden verkregen door met de eerste vinger een snaar op een bepaalde plaats stevig in te drukken en tegelijkertijd met de vierde vinger dezelfde snaar licht aan te raken. De flageolettoon die dan ontstaat is de vierde boventoon. Wordt op de g-snaar op de plaats van bes ingedrukt en dezelfde snaar wordt met de vierde vinger aangeraakt op de plaats van de es', dan wordt als flageolettoon bes2 gehoord, de vierde natuurtoon van bes.
    https://strijkersforum.nl/threads/fluiten-met-de-viool.2442/
     
    Laatst bewerkt: 29 jan 2016
  17. Hubertus Bogaers

    Hubertus Bogaers ♫ ♪

    Lid geworden:
    3 nov 2015
    Berichten:
    898
    Een iets betere foto met wat meer context maakt het gemakkelijker te ontcijferen, maar laat ik het als raadsel zien...

    Als het in de F sleutel staat kan het allemaal als natuurlijke flageoletten gespeeld worden, in de tweede positie. Gewoon de snaar heel licht aanraken op de plaats van de genoteerde noot. De e met de 4e vinger, de g met de 2e, en de 1e voor de b en fis (neem ik aan, de voortekens vallen buiten beeld... onder de f zit ook wel een boventoon, maar die is lastig te raken... )
    De onderste partij is een begeleiding in pizzicato neem ik aan.. ?

    Om de flageolet goed te laten klinken, strijk je wat dichter bij de kam en met een snellere stokvoering en relatief weinig druk.Even oefenen en verras je lerares!

    Succes!
     
  18. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093
    Even proberen een andere foto te plaatsen van het hele stukje.
    Helaas krijg ik het met mijn tablet niet echt scherp.
     

    Bijgevoegde bestanden:

  19. Marcelita

    Marcelita |♫♫|♫♫|♫♫|

    Lid geworden:
    6 jan 2014
    Berichten:
    6.120
    Homepage:
    O.K., dus in dit stukje moet je de flageolettonen op verschillende plekken van de snaar weten te vinden. (dus op 1/3 en 2/3 en op 1/4 en 3/4).
    Ik ben bekend met de flageolettonen die een octaaf hoger liggen dan de losse snaar en verder maak ik gebruik van de andere flageolets ivm stemmen.
     
  20. marloes s

    marloes s |♫♫|♫

    Lid geworden:
    16 mei 2014
    Berichten:
    2.093

    Bijgevoegde bestanden:

Deel Deze Pagina