Door een ernstige lekkage is er zondag water in een Viool van mij gekomen, het bovenblad is aan één zijde losgekomen, en er zijn enkele scheuren ingekomen. Het is een oude Duitse Viool die in de werkkast lag en die ik niet meer gebruikte, de waarde ligt volgens mij rond de 450 euro. Ik hoop dat de verzekering het als waterschade vergoed, zou het zin hebben hem daarna te laten repareren of zal de reparatie de waarde van de Viool overstijgen.
Viooltje vol water en dus een probleem. Ik zou me geen raad weten, een beetje kopje erbij en het water uit het instrument gieten. Maar dan het drogen en wat moet je wel en niet doen. Viool op de verwarming, in handdoeken wikkelen, in de magnetron, oven...? Bedenk el dat de schade aan een viool (en grotere broers en zussen) bijna altijd te repareren is, door een vakman. In dit geval, niet naar de prijs/waarde van het instrument van pechvogel Tobias kijken maar wat is er te doen, wat moet je wel of juist niet doen? Remi
Er is nog hoop voor Tobias. Ik las net ergens dat de volledig volgelopen viool uit de Titanic US$ 1,454,400,= (circa 1 miljoen €urootjes) heeft opgebracht. Ze hebben er niet op gespeeld, kan ook niet in deze staat, maar daar gaat het hier ook niet om: een beleggingsobject en dan maakt de klank en staat niet uit. Het ding komt uit de Titanic, dát is wat telt. De viool is wel zwaar gehavend: Bron: http://www.cnbc.com/id/101124123
Bert... Wat zou jij adviseren in een dergelijk geval? Hoe kun je het best handelen. Water er uit gieten en dan? Drogen met een Föhn lijkt me niet echt goed omdat je het instrument kunt oververhitten en dat van de magnetron was natuurlijk een grapje. Maar even serieus wat adviseer jij? Remi
Als hij echt vol water zou staan (beetje theoretisch, want een viool valt dan vrij snel uit elkaar) Water er uit gieten en op een droge plaats neerleggen op een handdoek. Geen geforceerde droging! Zodra de vioolbouwer open is, er naar toe en hem daar inleveren om te kijken of en wat er te redden is. In principe is een uit elkaar geweekte viool wel weer goed te krijgen, maar uiteraard tegen niet geringe kosten. Ik heb het een paar keer bij de hand gehad en was tevreden over het resultaat: er was niets van de vochtschade meer te zien.
Er is weinig mededogen met de eigenaar van een verdronken Viooltje, maar de heer Oosterhof brengt me wel op een geweldig idee. Ik zal zeggen dat Kapitein Kurt Carlsen van de Flying Enterprise er op heeft gespeeld vlak voordat zijn schip zonk, misschien dat hij dan bij Christie's iets meer op brengt dan dat ik van de verzekering krijg.
Heel slim. En de viool vooral uit de buurt van gerenomeerde vioolbouwers houden zodat het verhaal niet te checken is. Dat hebben ze namelijk ook gedaan bij de zogenaamde Titanic-viool.
De geschiedenis van de Titanic-viool schijnt redelijk goed gedocumenteerd te zijn. Ook het plaatje op het staartstuk schijnt origineel te zijn.
Ik heb hier een carbonviool liggen waarvan beweerd wordt dat Captain James T. Kirk van USS Enterprise hem nog bespeeld zou hebben op een van zijn transgalactische trips. Binnenkort bij Tarisio!
Ha Ha Ha ! Hier trapt natuurlijk niemand in want het kleinste kind weet dat in het jaar 2265 de Carbonviool nooit meer werd gebruikt en toen allang was verdrongen door de Titaniumglasfiberviool en zeker Captain Kirk zou nooit op zo'n zeer verouderde Carbonviool gespeeld hebben, ( zie de studie van Prof.Dr Mr. Strad "De Carbonviool").
Carbonviolen waren toen al zo duur vanwege hun ouderdom dat erop spelen niet meer aan de orde was. Het laatst overgebleven exemplaar werd zorgvuldig bewaard, samen met de laatste twee nog overgebleven Stradivarius-violen.