Hallo!
Gister heb ik in de kringloopwinkel een viool gekocht. Binnenkort gaat een bevriende vioolbouwer de viool bekijken en gaan we kijken of het de moeite is om deze weer speelbaar te maken. Maar het zou leuk zijn als ik nu alvast wat informatie kan opdoen! Ik hoop dan ook dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.
In de viool staat een label met de tekst:
Viva Fui In Silvis
Sum Dura Occisa Securi
Dum Vixi, Tacui
Mortua Dulce Cano
Wat zoiets betekend als:
'toen ik leefde woonde ik in het woud,
mij velde de harde bijl,
nu ik dood ben zing ik
met zachte stem'
En de naam: Kaspar Tieffenbrücker.
Deze naam is verlatijnst tot 'gasparo duiffopruggar'.
Uiteraard heb ik al op google gezocht en zo weet ik dat hij (waarschijnlijk) geen violen heeft gebouwd. Maar wie dan wel?
Het zou leuk zijn als iemand mij meer kan vertellen over deze viool. Alvast bedankt!
Tessa

Gister heb ik in de kringloopwinkel een viool gekocht. Binnenkort gaat een bevriende vioolbouwer de viool bekijken en gaan we kijken of het de moeite is om deze weer speelbaar te maken. Maar het zou leuk zijn als ik nu alvast wat informatie kan opdoen! Ik hoop dan ook dat er mensen zijn die mij kunnen helpen.
In de viool staat een label met de tekst:
Viva Fui In Silvis
Sum Dura Occisa Securi
Dum Vixi, Tacui
Mortua Dulce Cano
Wat zoiets betekend als:
'toen ik leefde woonde ik in het woud,
mij velde de harde bijl,
nu ik dood ben zing ik
met zachte stem'
En de naam: Kaspar Tieffenbrücker.
Deze naam is verlatijnst tot 'gasparo duiffopruggar'.
Uiteraard heb ik al op google gezocht en zo weet ik dat hij (waarschijnlijk) geen violen heeft gebouwd. Maar wie dan wel?
Het zou leuk zijn als iemand mij meer kan vertellen over deze viool. Alvast bedankt!
Tessa