Op youtube kwam ik dit tegen. Haar viool maakt een erg naar geluid. Omdat ik niet weet hoe of wat vroeg ik haar of het aan de kwaliteit van youtube lag. Maar dat bleek niet zo te zijn maar juist dat haar viool altijd zo klinkt en ze weet zelf niet hoe. Als ik me niet vergis heeft ze haar viool op ebay gekocht. Ik dacht eerst dat ze misschien te hard over de snaren streek maar ik denk niet dat dat de reden is... Zou iemand meer weten over de oorsprong van dit geluid? (Kan iemand me corrigeren als dit in het verkeerde onderwerp is geplaatst? Wist niet zeker waar te plaatsen)
Gewoon geen mooie viool, erg schel en ik heb nu koppijn, dank je wel. Ze strijkt sowieso scheef, dan weer bij de kam en dan bij de toets.
De druk die ze met de stok uitoefend op de snaren is beslist niet afgestemd op de snelheid van de streek met een harde glansloze toon als resultaat. Ze duwt inderdaad nogal hard. Wat ik bij haar losse A-snaar hoor, is een vreemd soort resonantie. Zit er iets los? Of is er iets in die kamer dat meeresoneert? Geen idee.
Ach Chrisje toch. Denk dat er wel een redelijk geluid uit dat viooltje kan komen als het goed bespeeld wordt. Rebecspeelster Je hebt waarschijnlijk gelijk. Bedankt.
Volgens mij is de viool wel acceptabel, maar heeft ze een slechte streektechniek. Ze haalt slechts 30% klank uit het instrument en dan is dit het resultaat. Frits
Was pas nu in de gelegenheid om de YouTube te bekijken. Ze strijkt inderdaad scheef, waardoor de klank niet mooi is. Mijn vraag is nu, kan iemand mij aan de hand van voorbeelden verduidelijken wat er hier nu precies fout gaat (hoe het komt het dat ze scheef strijkt, en hoe dit kan worden voorkomen?) Hetzelfde overkomt mij ook regelmatig, en ik heb daar tot mijn grote frustratie geen verklaring voor. Bedankt voor alle reacties! Hans
Ze strijkt met de gehele arm als een geheel en waarschijnlijk met een stijve pols. Maar dit is een nieuw onderwerp en je kan hier beter een nieuw draadje over starten.