Weinig verschil tussen "piano"en "forte" met sv 120

Discussie in 'Elektrische instrumenten' gestart door Fred, 24 jun 2008.

  1. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Sinds kort speel ik op de Yamaha SV 120 (na 25 jr niet gespeeld te hebben).
    Hij bevalt prima,maar het valt mij op dat je weinig ruimte in volume hebt (tijdens het spelen).De pasages die meer volume vragen,komen er dan niet echt uit.
    De snaren zijn Tomastiek dominant.
    Ligt dit nou aan mij,aan de viool of is dit gewoon zo bij elec.viool ?

    vr gr Fred
     
  2. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Het ligt niet aan een elektrische viool op zich, probeer eens een SV200 of een ander professioneel model elektrische viool (hoeft natuurlijk niet perse Yamaha, maar daar denken anderen op dit forum anders over). Die brengt alles wat realistischer en gevoeliger over.

    Het kan natuurlijk ook aan je versterker liggen.
     
  3. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Ja ik kan natuurlijk wel de sv 200 gaan uit gaan proberen maar ik heb deze net gekocht.Met de wetenschap dat het een goed instrument is,met de andere merken ben ik ook niet op de hoogte.
    Ik hoop op reactie van hen ook op de sv 120 spelen.Aan de versterker kan het niet liggen omdat het over de hoofdtelefoon het zelfde is.
     
  4. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Op mijn e-viool heb ik de kunststof snaren vervangen door stalen.
    Dat klonk een stuk beter.
    Nu heb ik er goedkope Stagg snaren opgezet maar dat moet wellicht nog veel beter kunnen. Dus hou ik reacties hierop ook in de gaten .....
     
  5. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Hi Alabama,

    Wordt het verschil tussen forte en piano duidelijker met stalen snaren? Dit ligt trouwens ook aan het element wat in je elektrische viool zit. Bij sommige elementen werken stalen snaren wat beter dan bij andere.

    Hi Fred,

    Als ik jou was zou ik gewoon wat verschillende violen proberen, zowel in hogere als lagere prijsklassen. Kijk gewoon even wat beter werkt. Snaren wisselen is ook een optie. Met elektrische violen is mijn ervaring: proberen, proberen, proberen. Elektrische violen zijn zo gevoelig en op de meest vreemde dingen, dat een verandering van de kleinste dingen wonderen kan doen.

    Wel is de SV120 de instapper van Yamaha, een degelijk instrument, maar wie weet is jouw spelniveau de viool te boven.
     
  6. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.918
    Homepage:
    Wie stalen snaren op zijn E viool wil, is wellicht het beste af met Helicore:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=index&cPath=1_64
    (extra goedkoop vanwege de lage dollar)
    of wellicht met Pirastro Flexocor Permanent:
    http://strijkers.net/index.php?main_page=index&cPath=1_149,
    die wat duurder is maar eerlijkgezegd wel wat langer meegaat.
    Overigens is het echt niet noodzakelijk met staal te spelen op een E viool; kunststof moet ook goed kunnen.
    (tenminste op een viool met een Piëzoelement in of onder de kam)
     
  7. alabama

    alabama

    Lid geworden:
    6 apr 2008
    Berichten:
    52
    Als ik het dynamiek van mijn "silent" e-viool vergelijk met mijn a-viool dan wint de a-viool , dus ook met stalen snaren op de e-viool. Dat lijkt me toch alles te maken hebben met het missen van een klankkast.

    Er zijn, los van het element, denk ik nog wel wat variabelen op te noemen zoals een goede strijkstok en mogelijk ook de kam.
    Daar kan ook nog wel mee geexperimenteerd worden.

    En Bert, dank voor de snaaradviezen, ik ga ermee aan de slag.
     
  8. Fred

    Fred

    Lid geworden:
    11 jun 2008
    Berichten:
    75
    Bedankt voor alle adviezen en meningen.
    Dus zoals Alabama schreef,hebben E violen minder dynamic als A violen,dat is ook eigenlijk wel logisch.Een" instap model"Ja ik stel wel hoge eisen aan instrumenten.
    Bij de sv 200 zijn 2 elementen gemonteerd,dat is dan uiteraard beter instelbaar maar of dat ook de ,dynamic,verbeterd vraag ik mij af.Het systeem is natuurlijk het zelfde.Inderdaad uitproberen dus.
    Aan de stok zelf,had ik nog niet zo gedacht hierbij,maar inderdaad ik heb een net bruikbare stok,slofzwaar.Dat zal dan toch de eerste stap zijn en daarna de snaren.

    Fred
     
  9. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Misschien dat je bijvoorbeeld met een lichtere stok in combinatie met de versterker iets harder wat meer dynamiek nuances kunt aanbrengen. Speel op je elektrische viool iets lichter dan op een akoestische viool. Als je dan je versterker harder zet, wordt het allemaal iets gevoeliger.

    Ik bedoelde 'instapmodel' niet negatief, maar bedoelde er meer mee dat het het goedkoopste model is van Yamaha.
     
  10. broodjekaas91

    broodjekaas91

    Lid geworden:
    28 jun 2009
    Berichten:
    5
    Het is natuurlijk niet hetzelfde, maar je zou een volumepedaal kunnen proberen:
    bijvoorbeeld http://www.musicallin.nl/online_winkel/gitaar_en_toebehoren/gitaareffekten_wah_en_volume_pedalen/behringer_fcv100_volumepedaal_24670

    zo kun je de dynamiek reguleren met je voet.
    Het is wel even wennen voor je evenwichtsorgaan!
     

Deel Deze Pagina