Welk merk om te beginnen?

Discussie in 'Viool' gestart door Mark, 28 jan 2010.

  1. Mark

    Mark

    Lid geworden:
    28 jan 2010
    Berichten:
    1
    Hallo,

    Ik wil graag beginnen met viool spelen en kom diverse betaalbare merken studieviolen tegen, zoals:

    E. MAYER
    HOFMANN
    LEONARDO
    STAGG

    Ik weet dat het geluid enorm minder is met goedkopere modellen, maar welk merk tussen de 100 en 250 euro van bovenstaande is het minst tergend voor het professionele oor?

    Groet,
    Mark
     
  2. M.

    M. M.

    Lid geworden:
    17 mei 2008
    Berichten:
    110
    Als je begint met vioolspelen dan kun je volgens mij het best een viool huren bij de vioolbouwer. Dit heb ik ook gedaan toen ik begon en toen ik overstapte op altviool heb ik ook eerst een tijdje gehuurd.

    In het begin gaat het er om dat je leert strijken en je vingers neerzetten. De klank van het instrument is dan nog veel minder van belang. Violen die je bij de vioolbouwer huurt zijn ook beter dan die violen die je op het internet kunt kopen voor 100 euro...

    Mijn advies is eerst huren, en wanneer je een mooie toon kunt vormen dan komt een instrument met een mooie klank, goede snaren en een goede strijkstok pas in beeld.

    Succes ermee! :D
     
  3. bertbrink

    bertbrink

    Lid geworden:
    20 jan 2010
    Berichten:
    5
    Helemaal eens met Matthijs. Scheelt ook nog centjes. Ik heb vroeger gehuurd bij Tanja Brandon in Hilversum (www.brandonvioolbouw.nl) . Na aanschaf kreeg ik huurprijs terug. Wanneer je eenmaal wat kunt spelen heb je ook meer inzicht in wat een goede viool is en kun je zelf wat instrumenten uitproberen. Nooit direct kopen dus.
    Bert
     
  4. NoName#2

    NoName#2

    Lid geworden:
    23 jun 2008
    Berichten:
    404
    Ik sluit me aan bij het bovenstaande. Het is slim om te beginnen met huren en als je wat kunt spelen en zelf een voorkeur hebt voor bepaalde klank, dan kun je overwegen te kopen.

    Mocht je toch willen kopen, dan raad ik je aan je docent mee te nemen en/of naar een adres te gaan waar verschillende instrumenten gedemonstreerd kunnen worden (zoals bij mij).

    Ik verhuur basis vioolsets voor € 10 per maand. Kijk voor de voorwaarden op [website op verzoek verwijderd] Voor een goede beginnersset moet je bij mij ongeveer rekenen op € 230.
     

Deel Deze Pagina