Welke E-snaar

Discussie in 'Viool' gestart door Brienneoftarth, 20 feb 2019.

  1. Brienneoftarth

    Brienneoftarth

    Lid geworden:
    25 nov 2018
    Berichten:
    48
    Dag allemaal,
    Ik ben op zoek naar een nieuwe e-snaar maar eigenlijk best wel een leek wat betreft snaren. Ik heb al met de zoekfunctie gekeken en kwam toen uit op een topic uit 2010 waarin de pirastro gold werd aangeraden. Echter vind ik deze online voor ongeveer 5 euro of voor 25 euro, dus welke van de twee wordt er dan aangeraden in dit topic? https://strijkersforum.nl/threads/welke-e-snaar.1363/

    En mogelijk is dit niet meer de beste e-snaar, welke raden jullie dan aan met een mooie warme klank?

    Alvast bedankt!
     
  2. Muzirene

    Muzirene |♫♫|♫

    Lid geworden:
    23 apr 2012
    Berichten:
    2.202
    Homepage:
    Op mijn viool klinkt de e van 5 euro heel veel warmer dan een duurdere, vergulde snaar, die werd zelfs schel. (Ik denk dat je die bedoelt van 25 euro, maar ik kan hem googlend niet terugvinden. Hij is in ieder geval helemaal goudkleurig.) Ik heb ze allebei mogen proberen op mijn viool en dat was meteen duidelijk.

    Ik heb deze: https://snaarwijzer.nl/cello_contra...uze3=Pirastro&keuze4=gold&figuur=gold vio.jpg
     
  3. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Als 'men' het heeft over de Pirastro Gold voor de E-snaar is dat die van rondom de €5,=
     
  4. Brienneoftarth

    Brienneoftarth

    Lid geworden:
    25 nov 2018
    Berichten:
    48
    Super fijn! Dank voor de snelle reacties dan ga ik bestellen :)
     
  5. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Evengoed of beter dan de Gold E van Pirastro klinkt de Lenzner Goldbrokat (Optima) vioolsnaar E. Kost ook minder dan de helft! Ook de vergulde E snaar van Optima/Lenzner (Optima Premium E Gold) is volgens aan mij bekende professionele spelers superieur aan de vergulde E snaren van Pirastro en is stukken en stukken goedkoper!
     
  6. Brienneoftarth

    Brienneoftarth

    Lid geworden:
    25 nov 2018
    Berichten:
    48
    Ah top, en welke is dan het beste van die twee? de premium of of de goldbrokat? Wel voor een gevorderde amateur, dus zeker geen professional haha!
     
  7. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    De E van Pirastro Gold is niet verguld. De E-snaren die wél verguld zijn en daardoor behoorlijk aan de prijs, zijn die van Oliv en Evah Pirazzi.
     
  8. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Wie zei dan dat de E snaar van Pirastro Gold verguld was?
    De Oliv E is standaard verguld, de vergulde snaar van Evah Pirazzi zit in ieder geval niet in de standaard set: dat is nl. de stalen versie. Ik heb sterk de indruk dat alle vergulde snaren van Pirastro (ook die van Obligato) identiek zijn op de gekleurde zijden winding aan kogel- of luseinde na. Wie graag op een vergulde snaar speelt kan m.i. vaak beter kiezen voor die van Thomastik (Infeld Rood en Special E in de vergulde versie) of nog beter (en goedkoper) Optima Premium Goldbrokat Gold 24 Kt. Overigens niets ten nadele van Pirastro: over de hele linie maken ze fantastische producten en men blijft zoeken naar mogelijke nieuwe ontwikkelingen. Wel duur, maar ook dat is relatief als je kijkt wat men zoal uitgeeft aan Winterbanden, vliegreizen, restaurantbezoek en andere luxe!
     
    zapling vindt dit leuk.
  9. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Ik weet niet wie dat zei, maar de Pirastro Gold E is niet verguld!
     
  10. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Er kan inderdaad niet vaak genoeg op gewezen dat de Pirastro Gold E NIET verguld is, aangezien het een weidverbreide misvatting is dat dat wel het geval zou zijn. Ik zou zeggen: herhaal het nog eens!:p
     
  11. Oosterhof Vioolbouw

    Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

    Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Berichten:
    14.250
    Homepage:
    Het kan nog veel gekker: een E-snaar met een platina coating!! Die is dan ook van Pirastro type Evah Pirazzi. Kost wel even een lieve cent: zo'n €25,= Als je leest met wat voor superlatieven deze snaar wordt gepromoot, dan wordt het er niet geloofwaardiger op.
    Ik vraag me dan af hoe lang die coating er op blijft zitten. Daar waar je strijkt zo tussen toets en kam, zal die er het eerste zijn afgesleten. Dan heb je een inhomogene snaar met allerlei rare trillingseigenschappen, althans fysisch gezien. De Warchal Amber 'spring' schijnt er geen last van te hebben en dat is dan weer raar.
     
  12. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.902
    Homepage:
    Thomastik heeft ook een platina-gecoate snaar, ook in het hogere prijssegment. In de praktijk koopt bijna niemand die dingen. De simpelste Goldbrokat van rond de twee euro is volgens velen de beste en bovendien is het wat sneller vervangen (aan te raden voor E snaren) ook niet zo begrotelijk (Naar verluidt speelde Heifetz op deze snaar). Voor erg scherp klinkende violen is een dunnere Goldbrokat of een Eudoxa E met alu omwinding (€€€) aan te bevelen, voor piepende E snaren ook wel de Kaplan Solutions Non Whistling E.
    De Westminster E (van Kagan en Haines, USA) is ook een goede en niet te dure snaar.
     
    zapling vindt dit leuk.
  13. rise

    rise

    Lid geworden:
    27 sep 2018
    Berichten:
    209
    Ik ben heel blij met mijn goldbrokat E-snaar van Optima van Bert !
     

Deel Deze Pagina