Welke houtsoort?

Discussie in 'Viool' gestart door hminkema, 21 mrt 2013.

1. hminkema

hminkema

Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Ik ben me er van bewust dat dit een forum voor (de bouw van) strijkinstrumenten is. Maar zou, gezien de bredere toepasbaarheid van de hier aanwezige expertise, graag een vraag stellen over de houtsoort van een klassieke gitaar die ik momenteel onder handen heb. Ik ken geen Nederlandstalig forum waar mijn vraag beter op zijn plaats is.

Het gaat om een, naar mijn schatting, 20- tot 30-jarige HOPF (naam is ingelegd in roset, geen label) met massief hout in het bovenblad, zij- en achterkanten en hals. Er si geen label, maar de ingelegde naam laat geen twijfel over de oorsprong van de gitaar. De Duitse familie Hopf heeft een lange traditie in strijkinstrument- en gitaarbouw. De ouderdom van deze gitaar zou er op wijzen dat hij gebouwd is door Dieter Hopf.

Gitaren worden meestal gebouwd uit mahonie of palissander (zij- en achterkant, toets) en ceder of spar (bovenblad). Daarnaast komen ook diverse - al of niet exotische - houtsoorten voor.

De onderhavige gitaar is echter gebouwd uit een andere houtsoort, met een bijzonder reglmatig nervenpatroon in de hals en de kop van de gitaar. De klankkast (zij- en achterblad) lijkt gebouwd van een andere houtsoort, eveneens met een zeer regelmatige nervenstructuur, en met veel open poriën (als stippen of langwerpig), die je met je vingertoppen of -nagels goed kunt voelen, mede dankzij de dunne, matte laklaag.

Mijn vraag: wie herkent deze houtsoorten? Van hals/kop en van klankkast?

2. hminkema

hminkema

Lid geworden:
    15 mrt 2011
    P.S. klik *rechts* op een afbeelding, kies voor 'open in new tabblad' of een vergelijkbare optie, en zie hoe gedetailleerd de foto's zijn.

3. chrish

chrish ♫ ♪

Lid geworden:
    20 mei 2008
    Bovenkant lijkt op fichte/spar of andere vurenhout soort. Achterblad misschien esdoorn soort?

4. BertBoonVioolbouw

BertBoonVioolbouw |♫♫|♫♫|♫♫|

Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Homepage:
  5. remi

remi ♫ ♪

Lid geworden:
    11 mei 2004
    Het bovenblad overduidelijk Fichte, de zijkanten vermoed ik Zebrano en de hals zou Engels Kerssen kunnen zijn.

Remi

6. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Het bovenblad is onmiskenbaar Fichte.
    De krans: Madagascar Palissander.
    Voor de hals werd ik ernstig in twijfel gebracht door het wonderlijke verloop van de nerven bij de halsvoet. Die gedachte werd nog versterkt door het beeld dat ik kreeg bij een sterke uitvergroting van de kop. In de sleuven zie je die nerf niet meer terug en dat zou toch moeten.
    Mocht ik het bij het verkeerde eind hebben, dan geef ik als tweede optie voor de houtsoort van de hals: Rozenhout Bahia!

7. n.plog

n.plog

Lid geworden:
    9 feb 2013
    Homepage:
    Hals is hoogst waarschijnlijkeen soort multiplex.
    Al een paar keer gezien bij oudere duitse fabrieksgitaartjes.
    mooi gitaartje trouwens. klinkt ie mooi?

N.PLOG Bowmaker

www.plogviolinbows.com

8. Ab

Ab

Lid geworden:
    26 jan 2013
    De hals lijkt erg veel op zuiver kwartiers gezaagd Ceder.

Dan wel van een zeldzame kwaliteit gezien de gelijkmatige fijne nerven.

--- Correctie ---
    Kom ik een paar uur later hier weer langs en kijk ik nog eens kritisch:

Die nerven van de hals zijn verdacht gelijk van breedte, dat kan haast niet kloppen.
    N.Plog heeft vermoedelijk gelijk en gaat het hier om gelamineerde stroken van bijvoorbeeld licht mahonie.

Ter illustratie een foto van een bovenblad van cederhout voor mijn volgende vedel dat ik in aanbouw heb liggen > wordt het toch ook nog een beetje strijkers topic ;)

9. hminkema

hminkema

Lid geworden:
    15 mrt 2011
    Dank voor alle reacties!

De theorie dat het hout van hals en kop van een gelaagd, dus samengesteld blok hout is gemaakt, is interessant. Het zou in ieder geval verklaren waarom de houtnerf bijzonder regelmatig loopt. Maar kijk even goed naar de foto: het is geen doorsnee multiplex-soort, want de lagen zijn zeer ongelijk qua dikte: de lichte, brede vlakken worden afgewisseld met (zeer) dunne, donkerbruine vlakken. En het zijn bij de kop wel 60 (!) laagjes naast elkaar (zelfs als twee stukken zijn samengevoegd, dan nog steeds 30 laagjes - en ik neem geen zich regelmatig herhalend patroon waar).

Frits dacht eerst nog dat de nerven geschiolderd zouden zijn. Ik kan hem uit die droom helpen: ze zijn echt, hoor. De hele gitaar is uit massief hout gebouwd, bovenblad uiteraard spar/fichte (daarover geen twijfel), het zijblad (de 'krans' in viooltermen) en het achterblad, en de hals dus uit een bijzonder stuk (eventueel gelamineerd) hout. Dat de welbekende Duitse gitaarbouwer 'Hopf' zijn naam in de roset opnam, is ook ongewoon en zeker geen teken van een 'fabrieksgitaartje' waar N. Plog aan dacht. Hopf bouwde gitaren in diverse prijsklassen, maar zijn relatief goedkope machinaal gemaakte instrumenten (nog altijd van behoorlijke kwaliteit) zijn daarbij duidelijk te onderscheiden van zijn serieuzere instrumenten voor professionele musici.

Er is verschil van mening over het hout van zij- en achterbladen. Jullie denken aan 'een esdoornsoort', 'cypres', 'Zebrano' en 'Madagascar palissander'. De ideeën lopen dus nogal uiteen. Vanwege de sterke lijntekening moet ik inderdaad aan Zebrano denken, zij het dat Zebrano doorgaans minder regelmaat vertoont dan het hout van deze gitaar: http://www.laumaxdesign.nl/images/info/Zebrano.jpeg. Voor esdoorn (maple) vind ik de tekening niet sterk genoeg, en ook de vele streepjesvormige 'poriën' herken ik niet. Ook cypres is doorgaans gevlamder en/of knoestiger dan de fijne, gelijkmatige houtsoort van dit zij- en achterblad. Madagascar palissander ken ik niet uit ervaring, maar wat ik bij elkaar Google aan afbeeldingen, lijkt hier toch niet op: http://www.tfoa.eu/the_store/index.php?target=products&product_id=35401&sl=NL. Het blijft dus nog even een raadsel.

Ik heb een mailtje aan de filma Hopf gestuurd met foto's en een verzoek om commentaar. Ik zal jullie op de hoogte houden van een eventuele reactie.

10. n.plog

n.plog

Lid geworden:
    9 feb 2013
    Homepage:
    Hoi hminkema,

Ik bedoelde fabrieksgitaartje helemaal niet denigrerend hoor. In Duitsland (en andere europese landen) Was het in die tijd heel gewoon dat instrumenten in grote alteliers werden gemaakt waar verschillende mensen hun eigen specialiteit hadden: een deed het bovenblad, de ander de hals...vaak met prachtige resultaten. Begrijp me niet verkeerd, ik ben absoluut verliefd op dit soort duitse gitaren!!
    Voor de houtsoorten moet je bedenken dat vele donkere houtsoorten doorheen de jaren lichter worden (palissander,...) en andere donderder(vuren,...). Ik zou bijvoorbeeld niet opkijken van een palissander- of wengesoort, deze kunnen in de loop der tijd zeker zo licht worden als op de foto's. Ik ben nog steeds redelijk overtuigd van de gelaagde hals: ik denk aan beuken. Sommige lijmsoorten worden na het uitharden erg donker, dit geeft volgens mij de nerventekening.
    Benieuwd wat ze bij Hopf zelf zeggen...

11. Maurien Bart

Maurien Bart Maurien Bart

Lid geworden:
    2 jan 2013
    Homepage:
    Zou het Larix kunnen zijn?

Deel Deze Pagina