Ik zal mij even voorstellen en mijn situatie schetsen. Ik ben 35 en ik ga ervoor. .. ik wil heel graag viool leren spelen. Niet met het doel om conservatorium te gaan doen maar wel als hobby maar ook daarin wil ik mij echt wel goed bekwamen. Ik wil niet zomaar wat spelen. Ik heb me alvast ingeschreven in een vrije muziekacademie voor privé les. Ze hebben mij alvast afgeraden om daar een viool te huren (is ook vrij duur :-/). Ik ben klein en slank (1m60 & maat xs of 146 kinder maat ;-)). Ik kom op net 60 - 61 cm armlengte en nu twijfel ik tussen een 3/4 of 4/4 viool. Ik heb ook snel last van kramp en pijn in mijn gewrichten. Wat zou er best passen qua maat? Want vb iemand van 1m95 en dus veel langere armen zou dan ook op een 4/4 viool spelen als ik het goed begrijp? ?? Dan zal de viool wellicht toch veel kleiner vallen dan indien ik op een 3/4 viool zou spelen? Iemand ervaring mee? Iemand tips voor mij?
Kleinere volwassenen hebben wel eens baat bij een 7/8 viool, een tussenmaat tussen 4/4 en 3/4 In NL zijn die bij vioolbouwers doorgaans te huur (en te koop), in VL wellicht ook, maar navraag zal het leren.
Maar een 3/4 zou je dan niet aanraden? Ik was al even aan het opzoeken. Ik ben erover uit dat het al geen goedkope nieuwe van 90 euro ofzo zal worden ;-) . Ik verwacht toch -en ook voor als ik begin te spelen - net ietsje meer. Ideaal zou zijn natuurlijk een betere huurviool of een betere ex-huurviool die te koop komt. Ik heb hier geen vioolbouwer in de buurt gezien helaas. In Vlaanderen is dat blijkbaar moeilijker. ..
Beste zonneke, Ik ben begonnen op een 4/4 viool en na 3 jaar overgeschakeld op een 7/8. Ik ben ook klein en slank, net als jij. Ze noemen de 7/8 dan ook een 'damesviool' bij ons in Vlaams-Brabant althans. Ik heb ook kleine en iets kortere vingers en ervaar nu meer speelcomfort. In Vlaanderen zijn wel een aantal vioolbouwers die 7/8 maat viool hebben al is die maat uiteraard minder courant maar ze zijn er. Een 3/4 is wel erg klein voor je, denk ik.
Het verschil tussen een 4/4 en een 7/8-viool is niet zo veel als wordt gesuggereerd. Op de totale lengte slechts twee cm en op de corpuslengte 12 mm. De hals is een ietsje smaller en dan gaat het om enkele millimeters. Voor sommigen kan dat nét het gevoel geven dat het nu beter past, anderen ervaren geen verschil. Metrisch gezien is het marginaal. Hieronder een tabelletje waar wat gegevens staan vermeld. De halsmensuur geeft aan dat de toonsafstanden een ietsje kleiner zijn t.o.v. een 4/4-instrument. De vingers liggen dan wat dichter bij elkaar: De verschillen tussen 4/4 en 3/4 zijn veel groter dan die tussen 4/4 en 7/8, hetgeen te verwachten was. Het beste is om eens een 7/8 te vergelijken met een 3/4 en een 4/4 en er op spelen dus.
Dank je voor de info. Dan ga ik alvast geen 3/4 zoeken. Toch al weer een beetje een beter idee waar ik best voor ga.