Welke muziek vind je nou echt 'des viools'?

Discussie in 'Overig' gestart door Elman, 17 sep 2013.

1. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
    Bij het woord ‘viool’ wordt nogal eens gereageerd met ‘kattengejank’. En eerlijk gezegd kan ik me daar vaak wel wat bij voorstellen. Je moet een aardige kenner zijn om van de caprici's van Paganini te kunnen genieten. Er zijn echter voldoende stukken voor viool die ik aan zo'n iemand kan laten horen waarbij men niets ervaart van kattengejank maar het zelfs erg mooi vindt. Sommige vioolstukken vind ik namelijk helemaal ‘des viools’. Dat is een persoonlijke uitdrukking waarmee ik bedoel dat ik vind dat in die compositie het beste en mooiste uit een viool naar voren haalt / laat zingen / voor de viool als gegoten zit etc. etc,

Ben benieuwd welke composities voor viool jullie oersterk vinden en zouden laten horen aan iemand die zegt dat viool kattengejank is. Dit is mijn lijstje.

Mozart
    Alle werken voor viool. Zijn concerten, vioolsonates en Duo Concertante. Bijvoorbeeld:

Lalo
    Symphonie Espagnole: http//www.youtube.com/watch?v=Ohl-ZRMXaxg

Beethoven
    Vioolsonates (Perlman/Askhenazy!)

Vioolromances 1 en 2:

Saint-Saens
    Introduction & Rondo Capriccioso:

Mendelssohn
    vioolconcert:

John Williams
    Thema Schindlers List:

Paganini
    Carnaval de Veneza:

Tartini
    Sonata in G minor, 'Il trillo del diavolo':

Locatelli
    eerste deel eerste vioolconcert:

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  2. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Wanneer ik aan iemand zou moeten laten horen dat vioolklanken geen kattengejank is, dan zou ik met 'Schinler's List' beginnnen. Als dat in de smaak valt zou ik ook iets van Paganini nemen om te laten horen dat zoiets ook mogelijk is. Dat laatste zou dan uitgevoerd moeten worden door iemand die de techniek beheerst, dus iemand die iedere noot zonder bijgeluiden speelt. Ik denk daarbij aan de Israëlische vioolvirtuoos Schlomo Mintz die Caprice No. 5 uitvoert.

3. Tobias

Tobias |♫♫|♫

Lid geworden:
    13 jul 2013
    Jammer dat Vioolmuziek bijna altijd virtuoos moet zijn, bij wat eenvoudiger stukken komt de klank van de Viool veel beter tot zijn recht, ik denk hierbij aan de Serenade van Haydn of het Adagio van Mozart, heerlijke muziek is dat.
    Na een zeer lange studie wordt meestal op een aftands instrument een zeer moeilijk en virtuoos stuk ten gehore gebracht, het is kunstig maar meestal niet mooi, tenminste ik vind het niet mooi.
    En waarom toch op die versleten instrumenten spelen, hout wat honderden jaren oud is heeft zijn pit verloren, en aan die instrumenten is zo vreselijk gesleuteld, dat de oude Meesters hun eigen werk niet meer zouden herkennen.
    Aldus de alles wetende en over alles een mening hebbende wijsneus Tobias.

4. Willeke_D

Willeke_D ♫ ♪

Lid geworden:
    12 nov 2010
    Een prachtig stuk...lekker langzaam en gedragen...Méditation van Thais...

https://www.youtube.com/watch?v=O0qkmoRs5xU

5. Elman

Elman ♫ ♪

Lid geworden:
    4 sep 2007
    Inderdaad Oosterhof, Schindlers List, helemaal vergeten te noemen. Een prachtig stuk. Die John Williams zou meer voor solo viool moeten componeren.

Even zoeken want Janine Jansen heeft voor een Nederlandse oorlogsfilm ook een mooie soundtrack gespeeld. Gevonden:

Laatst bewerkt door een moderator: 2 dec 2013
  6. Oosterhof Vioolbouw

Oosterhof Vioolbouw Frits Oosterhof Beheerder

Lid geworden:
    29 mrt 2003
    Homepage:
    Janine speelt 'Schindler's List' ook, maar die haalt het niet bij deze uitvoering van Itzhak Perlman! Grandioos, althans vind ik!

Deel Deze Pagina