Wernitzgrün Markneukirchen

Discussie in 'Viool' gestart door Riek, 1 okt 2008.

  1. Riek

    Riek

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    2
    Ik heb me aangemeld op dit forum omdat ik een viool te leen heb gekregen van een vriendin van mij. Ik heb ooit vier jaar viool gespeeld (van mijn 8e tot mijn 12e jaar - ik ben nu 23), en toen ik hoorde van die vriendin dat ze bij haar ouders thuis een oude viool had liggen waar niemand iets mee deed, vroeg ik haar of ik die mocht lenen. Ik overweeg namelijk om weer opnieuw viool te gaan spelen.

    Toen ik het label aan de binnenkant las, vroeg ik me af wat het verhaal achter deze viool is en misschien weet iemand op dit forum er iets over? Er staat op "Erzeugt in Wernitzgrün Markneukirchen, Deutschland 1933, Made in Germany". Door de plaatsnaam heen staat een voor mij onleesbare handtekening in pen (van de vioolbouwer?). Links hiervan staat een stempel, waar voor zover ik kan lezen bovenaan staat "Schutz-Marne" (of iets dergelijks), eronder staat "ges. gesch." en in het midden een plaatje van twee mannen (één met baard in lendendoek, één met Romeins/Grieks uitziend gewaad) met een lier tussen hen in. Boven de lier staat "C.A.G" (maar die laatste letter kan ook bijv. een O zijn). Om het plaatje heen een lauwerkrans.

    Heeft iemand informatie over een viool met zo'n label? Alvast bedankt!
     
  2. BertBoonVioolbouw

    BertBoonVioolbouw |♫♫|♫

    Lid geworden:
    25 mrt 2003
    Berichten:
    4.972
    Homepage:
    C.A. Götz denk ik. Bestaat - geloof ik- nog steeds als handelshuis. Na de oorlog in Erlangen en sinds enige jaren weer in het oosten van Duitsland. Liet -ook vroeger al- instrumenten maken bij ateliers in Markneukirchen en Bohemen.
    Hebben een site http://www.gotzviolins.de/
     
  3. Riek

    Riek

    Lid geworden:
    1 okt 2008
    Berichten:
    2
    Bedankt! Leuk om te weten, en ook leuk dat ze een website hebben! :)
     

Deel Deze Pagina